کد خبر: ۲۶۰۲۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳

نتايج‌ بررسی‌‌ آلودگی‌هوا و صوتی‌ فرودگاه‌ مهرآباد

نتايج بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد تمامي نواحي كه در منطقه تهرانسر و منطقه 9 واقع شده اند در معرض آلودگي صوتي بيش از حد استاندارد قرار دارند. این در حالی است که بیشترین میزان آلاینده‌های هوا نیز بین ساعت 8 صبح تا 22 شب در فرودگاه و نواحی اطراف منتشر می شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منابع آلاینده ساکن و پایانه های مسافربری از جمله فرودگاه مهرآباد نقش قابل توجهی در آلودگی هوای تهران دارند. در این میان فرودگاه مهرآباد بیشترین تعداد پرواز را در بین فرودگاه های کشور داراست به طوریکه در این فرودگاه روزانه به صورت میانگین بین 280 تا 300 پرواز انجام می شود.

به گزارش مهر، براساس مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نتایج حاصل از بررسی انتشار آلاینده های مختلف از قبیل کربن دی اکسید ، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن ها(HC) بیانگر آن است که تفاوت چندانی میان آلاینده های تولیدی در روزهای عادی و تعطیل وجود ندارد. به صورت میانگین ، روزانه 1500 کیلوگرم س او، 190 تا 200 کیلوگرم اچ سی،1700 تا 1800 کیلوگرم اکسید نیتروژن و 45 کیلوگرم ذرات معلق در این فرودگاه منتشر می شود. بیشتر این آلاینده ها بین 8 صبح تا 22 شب در فرودگاه منتشر می شود.

بررسی مقایسه ای میان آلاینده های تولیدی در فرودگاه مهرآباد و سایر فرودگاههای دنیا نشان می دهد فرودگاه مهرآباد با تعداد پرواز کمتر نسبت به بسیاری از فرودگاهها، انتشار آلاینده بیشتری به طور روزانه دارد که یکی از دلایل آن عمر نسبتاً بالای ناوگان هوایی در ایران است.  دلیل دیگر این موضوع می تواند استفاده از هواپیماهایی همچون MD83 و FOKKER100 باشد که آلایندگی بالایی در عین قابلیت حمل و نقل پایین دارند.

همچنین از آنجایی که الگوی غالب باد در منطقه مهرآباد تهران در جهت غربی است، باد در این ناحیه از غرب به سمت شرق و جنوب شرق می وزد و آلاینده های تولیدی در این فرودگاه را به سمت مرکز و جنوب شهر هدایت می کند.

نتایج این مطالعات حاکی از آن است که ساعتهای اوج پروازی در این فرودگاه معمولاً 8 تا 9 صبح و 21 تا 22 شب است که در این ساعتها بیشترین میزان آلاینده تولید می شود. همچنین نتایج ناشی از شبیه سازی فرودگاه مهرآباد به عنوان یک منبع آلاینده حاکی از آن است که این فرودگاه نقش مهمی در تولید بیش از حد مجاز آلاینده اکسید نیتروژن دارد.

آلودگی صوتی 115 دسی بلی در هنگام نشت و برخواست هواپیماها

نتايج حاصل از بررسی های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد كه تمامي نواحي (با كاربري هاي متفاوت) كه در منطقه تهرانسر و منطقه 9 واقع شده اند در معرض آلودگي صوتي بيش از حد استاندارد قرار دارند و درواقع اين آلودگي در مكانهايي كه در نزديكي مسير پرواز هواپيماهاست بسيار بيشتر است. در منطقه تهرانسر آلودگي صوتي در روز بين 58 تا 68 دسيبل و درشب بين 53 تا 63 دسيبل است كه نشان مي دهد اكثر نواحي مسكوني در معرض صداي بيش از حد استاندارد مناطق مسكوني (55 دسی بل در روز و 45 دسی بل در شب) قرار دارند.

همچنین این بررسی ها نشان می دهد آلودگي صوتي ناشي از فرودگاه در روز براي منطقه 9 بين 55 تا 77 دسيبل است. به بیان دیگر  اين منطقه حدود 0 تا 22 دسيبل از حد استاندارد مناطق مسكوني انحراف دارد و در شب نيز تراز صوتي بين 45 تا 70 دسيبل است كه حدود 0 تا 25 دسيبل از حد استانداردانحراف دارد.

براین اساس می توان گفت نتايج حاصل از نقشه هاي ترازبندي آلودگي صوتي ناشي از فرودگاه در منطقه 9 و تهرانسرنشان داده است كه بیشتر خيابانها، مكانهاي مسكوني و تجاري كه در مسير پرواز قرار دارند درمعرض آلودگي صوتي بيش از حد استاندارد هستند. به طور مثال در منطقه 9 محدوده بين خيابان هاي هاشمي تا شمشيري ميزان آلودگي صوتي بيش از 18 دسيبل از حداستاندارد انحراف دارد در حالي كه در منطقه تهرانسر تقريبا در تمامی سطح منطقه ميزان آلودگي صوتي،بيش از 12 دسيبل از حد استاندارد انحراف دارد.

همچنین بررسی ها نشان می دهد میزان آلودگی صوتی هنگام نشست و برخواست هواپیماها در محدوده منطقه 9 بین 100 تا 115 دسی بل و در محدوده تهرانسر بین 90 تا 110 دسی بل نیز می رسد.

وضعیت بحرانی مراکز آموزشی و درمانی اطراف فرودگاه از نظر آلودگی صوتی

در مطالعات انجام شدهدرباره وضعیت آلودگی هوا و صدا در محدوده اطراف فرودگاه مشخص شده است که بسیاری از مراکز آموزشی و درمانی منطقه 9 و همچنین محدوده تهرانسر از آلودگی صوتی رنج می برند و وضعیت بحرانی دارند . چنانچه به طور مثال در منطقه 9 در مدارس ملاصدار ، مطهری، راه تربیت، 15 خرداد ، بیمارستانهای شریعت رضوی و 503  و مرکز درمانی نظام مافی و شهید ملکی، همچنین مرکز بهداشت غرب تهران و درمانگاه تقی نیا وضعیت آلودگی صوتی بحرانی است.

جابه جایی فرودگاه مهرآباد حداقل تا 10 سال آینده عملی نیست

با وجود اینکه آلودگی هوا و آلودگی صوتی ناشی از حضور فرودگاه مهرآباد در محدوده شهری، برای ساکنان اطراف این فرودگاه مشکلات زیادی را به وجود آورده و آنها در معرض انواع و اقسام بیماریها از ناراحتی های قلبی گرفته تا کاهش ضریب هوشی کودکان و تولد نوزادان نارس قرار داده اما به درستی مشخص نیست که طرح جابه جایی فرودگاه مهرآباد تا چه حد امکانپذیر و عملیاتی است.

محمدعلی ایلخانی رییس شرکت فرودگاه‌های کشور چندی پیش اعلام کرد: جابجایی فرودگاه بین‌المللی مهر‌آباد غیر ممکن نیست اما بسیار دشوار است و تا زمانی که توسعه فرودگاه امام(ره) به جایی نرسد نمی‌توان برای جابجایی فرودگاه مهرآباد اقدام کرد.

به گفته وی، آمارها نشان می دهد که سال گذشته بیش از 13 میلیون و 500 هزار مسافر هوایی از طریق فرودگاه مهرآباد جابه جا شده اند. همچنین سالانه بیش از 650 هزار زائر خانه خدا از طریق این فرودگاه به سرزمین وحی سفر می کنند.  اگر هم این تعداد مسافر به فرودگاه حضرت امام (ره)منتقل شوند، با توجه به رشد 9 درصدی سالانه جابه جایی مسافران، باز هم سالانه بیش از 13 میلیون و 500 هزار مسافر هوایی از این فرودگاه جابه جا خواهند شد، لذا امکان جا به جایی فرودگاه مهرآباد حداقل تا 10 سال آینده عملی نیست!

در این میان محمد باقر قالیباف شهردار تهران معتقد است به علت نقش نگران کننده این فرودگاه در آلودگی هوا انتقال ان به مکان دیگر باید به سرعت انجام شود. شهرداری به صورت جدی در حال پیگیری انتقال فرودگاه مهرآباد است چرا که در زمان افتتاح، مهرآباد در حومه شهر تهران قرار داشته است، لیکن با رشد سریع شهر اکنون این فرودگاه در مرکز چندین محله پرجمعیت قرار دارد و ضرورت جابه جایی آن انکار ناپذیر است.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران هم جابجایی فرودگاه مهرآباد را ضروری می داند و می گوید: دیر یا زود باید این کار را بکنیم . به لحاظ پروتکل های بین المللی قرار گرفتن فرودگاه ها در میانه شهر  اشتباه است. هواپیماها برای آستانه پروازشان به اندازه هزار تا سه هزار  وسیله نقلیه آلودگی ایجاد می کنند. اگر دست کم روزانه 200  پرواز داشته باشیم حداقل به اندازه  200 هزار اتومبیل آلودگی در این منطقه تولید می شود. از سوی دیگر نا امنی‌هایی که ایجاد می شود از دیگر مشکلات این فرودگاه است . در حادثه اخیر خلبان بسیار فداکار بوده وقتی می بیند که موتور هواپیماخاموش شده است هواپیما را به سمتی هدایت می کند که کم ترین جمعیت را داشته باشد اما باید چاره ای اساسی اندیشیده شود و نسبت به جابه جایی فرودگاه چاره اندیشی کرد.. آنچه ما در شورا خواستیم تهیه یک طرح عملیاتی برای انتقال این فرودگاه بود. این موضوع بارها گفته شده است اما تاکنون نه سندی تهیه شده و نه گزارشی ارایه شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین