کد خبر: ۲۶۰۳۱۸
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
فردین خلعتبری:

بار سنگین هزینه کنسرت بر دوش مردم است

چرخش ناموزون اقتصاد فرهنگ موضوعی است که سال هاست در بدنه فرهنگی کشور جریان دارد. بی ثباتی و بالا بودن هزینه تولید آثار فرهنگی باعث نگرانی خانواده فرهنگ شده است . موضوعی که اخیرا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به آن پرداخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: فردین خلعتبری، آهنگساز و نوازنده به مشکلات اقتصادی موسیقی کشور را موضوعی ریشه‌دار و عمیق  توصیف می‌کند. این آهنگساز که تا کنون موسیقی متن فیلم‌های زیادی همچون شاه گوش را ساخته معتقد است: اقتصاد فرهنگ نیز از وضعیت کلی اقتصاد سرچشمه می‌گیرد تا زمانی که اقتصاد مناسب نداشته باشیم  کار فرهنگی نیز بازدهی اقتصادی ندارد.

این آهنگساز به «آفتاب» می‌گوید: «توان مالی مردم برای خرید و استقبال از آثار فرهنگی کم است و کسی هم جدی بودن  نیاز روحی موسیقی را به مردم گوشزد نمی کند. در این  میان  وضعیت اقتصادی برای برگزاری کنسرت ها مناسب نیست. سالن‌هایی که زیر نظر شهرداری و وزارت ارشاد هستند، سالن را به قیمت های بالایی اجرا می دهند و پرداخت این رقم ها در عهده  برگزار کننده کنسرت نیست.»

این آهنگساز قیمت سالن‌ها را با نرخ تورم مقایسه کرده و افزود: «تورم اقتصادی که وجود دارد؛ در فرهنگ خودش را نشان می‌دهد. اما ضرر این جریان به دوش مردم است. اگر لیست فروش تالار وحدت در چند سال گذشته نگاه کنیم به این فاصله پی می‌بریم آیا افزایش نرخ سالن ها با تورم اقتصادی متناسب است؟ ارزش‌های هنری یک اثر که در این معاملات در نظر گرفته نمی‌شود. مسلما این عدم تناسب به پیکره موسیقی لطمه های زیادی وارد می‌کند. در این میان سود این ماجرا به دیگران و فشار آن بر دوش مردم و گروه هنری است»

آهنگساز سریال هم‌نفس به وضعیت معیشتی اهالی موسیقی اشاره کرد و افزود: «کنسرت موسیقی هزینه‌های معاش نوازنده‌ها را تامین می‌کند زیرا تدریس موسیقی در ایران درآمد چندانی ندارد. در این شرایط حتی اگر یک کنسرت فروش بالایی نیز داشته باشد، سود آن به دامن نوازنده‌ها ریخته نخواهد شد.»

 این آهنگساز به نبود برنامه حمایتی مشخص از موسیقی اشاره کرد و گفت: «به عنوان مثال در سینما اقدامات خوبی برای حمایت‌های دولتی انجام شده است. فارابی الان تا حدودی از سینما گران حمایت می‌کند ما نیاز داریم که چنین تشکیلاتی برای حمایت از موسیقی هم در وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی تشکیل شود. اگر این تشکیلات به شکل جدی سامان یابد بسیاری از مشکلات موسیقی حل خواهد شد.»

خواسته اهالی فرهنگ در حالی عنوان می شود که گروه‌های تندرو در چند ماه اخیر  هجمه‌های زیادی به وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی وارد کرده و از طرح‌هایی نظیر تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها صحبت به میان آوردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین