کد خبر: ۲۶۰۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹

نجات از چوبه‌دار بعد از 3بار محاکمه

مردی که به دلیل سوء‌ظن به دوستش او را با ضربه چاقو به قتل رسانده‌ بود، در حالی‌که در آستانه قصاص قرار داشت با رای دادگاه بر اساس قانون مجازات جدید از چوبه‌دار نجات پیدا کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش شرق، این پرونده هشت‌سال قبل در استان یزد تشکیل شد. در آن زمان دو برادر با پلیس تماس گرفتند و اعلام کردند جوانی در خانه‌شان چاقو خورده ‌است. وقتی پلیس به محل حادثه رسید، تکنیسین‌های اورژانس هم حضور داشتند. آنها اعلام کردند شدت خونریزی به حدی بوده که مرد جوان جانش را از دست داده است.

 بنابراین دو برادر که هومن و پرویز نام‌ داشتند بازداشت شدند. هومن در بازجویی‌ها به قتل اعتراف کرد و گفت: «مقتول که بابک نام‌ داشت از دوستان ما بود. مدتی بود که من و برادرم به رابطه او و خواهرمان که نوجوان بود شک کرده ‌بودیم اما چیزی به هیچ‌کدام نمی‌گفتیم تا اینکه من آنها را زیرنظر گرفتم و متوجه شدم شک ما درست است. روز حادثه به خانه مادرم رفتم و متوجه شدم کفش مردانه‌ای جلو در انباری خانه است از آنجایی که به‌جز من و برادرم کسی به خانه رفت‌وآمد نمی‌کرد با برادرم تماس گرفتم و درباره کفش‌ها پرسیدم. برادرم گفت کفش متعلق به او نیست. به برادرم گفتم بیا و مادر و خواهرمان را با خود ببر چون فکر می‌کنم کسی در خانه ‌است. برادرم کاری را که خواسته‌ بودم انجام داد. بعد در انباری را باز کردم و متوجه شدم بابک پشت یکی از وسایل انباری مخفی شده ‌است با او درگیر شدم و کتکش زدم. او هم به من حمله کرد. چاقویی را که در انباری روی زمین افتاده ‌بود برداشتم و چند ضربه به پای بابک زدم قصدم این نبود دوستم را بکشم و فقط خواستم او را تنبیه کنم. وقتی دیدم خونریزی شدیدی کرد ترسیدم و به برادرم خبر دادم و بعد هم هر دو به پلیس تلفن زدیم.»

پرونده پس از تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری ‌استان یزد فرستاده ‌شد و عبدالصمد خرمشاهی، وکیل‌مدافع متهم با این استدلال که هومن مقتول را مهدورالدم می‌دانست از دادگاه درخواست کرد موکلش تبرئه شود.

 این در حالی بود که هومن نیز همین ادعا را مطرح کرد و گفت: «برادرم نقشی در قتل نداشت. بابک وارد خانه ما شده ‌بود و من او را فردی فاسد می‌دانستم.» به این ترتیب رای بر پرداخت دیه و زندان برای هومن و برائت برادرش صادر شد اما اولیای‌دم به حکم صادره اعتراض کردند.

 دیوانعالی کشور نیز درخواست آنها را قبول کرد و یک‌بار دیگر پرونده به جریان افتاد. این‌بار متهم به قصاص و برادرش نیز به حبس محکوم شد. این رای در دیوانعالی کشور مورد تایید قرار گرفت و پرونده برای اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرای یزد فرستاده ‌شد اما دادستان بر اساس ماده 10 قانون مجازات اسلامی برای متهم درخواست رسیدگی مجدد کرد.

 وی در استدلالی که برای دادگاه آورد عنوان کرد بر اساس قانون جدید در صورتی که متهم آلتی کشنده‌ داشته‌ باشد اما نداند ضربه‌ای که وارد می‌کند باعث مرگ خواهد شد از مجازات قصاص تبرئه می‌شود در این پرونده نیز متهم ضربه را به پای مقتول وارد کرده و نمی‌دانسته این ضربه یکی از شریان‌های اصلی بدن را قطع می‌کند و بر عمل خودآگاهی نداشته ‌است.

به این ترتیب با توجه به اینکه قانون به‌نفع متهم بود یک‌بار دیگر رسیدگی در این خصوص در شعبه دو دادگاه کیفری ‌استان یزد انجام شد. اولیای‌دم باز هم درخواست قصاص کردند.

سپس هومن یک‌بار دیگر در جایگاه حاضر شد و گفته‌های قبلی خود را تکرار کرد و گفت: «با اینکه از دست بابک ناراحت بودم و او به خواهر نوجوان من نظر داشت اما قصدم کشتن او نبود من فقط ضرباتی را به پای وی وارد کردم تا او را تنبیه کنم. نمی‌دانستم این کار باعث مرگ او می‌شود. اگر قصدم کشتن او بود می‌توانستم ضربه را به قلبش بزنم. من از حساس‌بودن محلی که ضربه را وارد کردم، خبر نداشتم.»

 دادگاه با توجه به استناد دادستان به ماده 10قانون مجازات جدید و دفاعیات خرمشاهی رای بر قتل شبه‌عمد و پرداخت دیه از سوی متهم صادر کرد. به این ترتیب هومن که در آستانه اجرای حکم قصاص قرار گرفته‌ بود از مرگ نجات یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین