کد خبر: ۲۶۰۶۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
در دولت یازدهم به آموزش و بهداشت بصورت زیربنایی توجه می‌شود

تاجرنیا: دولت می‌خواهد از فساد ساختار در حوزه علمی جلوگیری کند

تاجرنیا خاطرنشان کرد:اتفاقی که در دولت یازدهم افتاد این است که به آموزش و بهداشت به صورت زیربنایی و زیرساخت توسعه ای توجه می شود. در این دو حوزه دولت به دنبال کیفیت است نه کمیت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: علی تاجرنیا، عضو جبهه مشارکت دو محور صحبت‌های اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مشهد را توسعه بر محور علم و ایجاد فرصت های برابر برای همگان توصیف کرد.

علی تاجرنیا، در گفت‌وگو با «آفتاب» در باره صحبت های اخیر دکتر روحانی در مشهد، و انتقادات صریح وی مبنی بر وجود فساد در حوزه علمی گفت: واقعیت این است که در دنیای امروز علم و دانش زیربنای پیشرفت و توسعه است.سپهر رقابتی در دنیای امروز بیشتر حول دانش و تحقیق است و بحث آموزش بر مبنای کیفیت مورد ارزیابی قرار می گیرد نه کمیت.

وی ادامه داد: آموزش کیفی آموزش توسعه محور است نه کمی گرایی در علم. توسعه با سرمایه انسانی با کیفیت و عالمان و دانشمندانی که سرمایه معنوی جامعه هستند،ایجاد می شود.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی افزود: در 8 سال دولت نهم و دهم بر عکسِ شعارهایی که داده می شد،عمل می کردند. گاهی آمارهای ناصحیحی در حوزه علم ارائه می شد که به هیچ وجه مشخصه توسعه علمی نبود.

تاجرنیا گفت:من فکر می کنم که باید به امر آموزش به صورت کیفی توجه شود نه کمی. نگاه کمی گرایی برای تحصیلات  و قشری گری در تحصیل برای مجموعه خاص به نوعی تنزل دادن کیفیت تحصیلات تکمیلی و از بین بردن فرصت مساوی برای همگان در دوره آموزش عالی باعث می شود که تحصیلات تکمیلی به سمت ابتذال برود و از جایگاه واقعی خود فاصله بگیرد.در این نگاه مدرک گرایی قوت می گیرد و توجه به آمار و ارقام بیشتر می شود نه مسئله محور بودن علم و دانش.

وی تصریح کرد:ذهن افرادی که در آموزش به کیفیت و چگونگی آموزش توجه نشده یک ذهن دور از توسعه گرایی است.

تاجرنیا خاطرنشان کرد:اتفاقی که در دولت یازدهم افتاد این است که به آموزش و بهداشت به صورت زیربنایی و زیرساخت توسعه ای توجه می شود. در این دو حوزه دولت به دنبال کیفیت است نه کمیت.

نماینده مجلس ششم و عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: محور دیگر سخنرانی دکتر روحانی در مشهد ایجاد فرصت های برابر در یک فضای آزاد همگانی است. فرصت نابرابر جنسیتی، برخی فرصت ها برای افراد خاص که افرادی به صرف اعتقاد و یا طرفداری از یک سیستم خاصی می توانند ارتقا پیدا کرده و از فرصت های نابرابر برخوردار بشوند و عده ای به دلایلی نتوانند از این فرصت ها استفاده کنند همه می تواند استعدادها را ذایل کند.

وی ادامه داد: مثلا دانشجویان ستاره دار کسانی هستند که به دلایلی نمی توانستند از حقی که قانون اساسی برای آنها در نظر گرفته استفاده کنند. دولت می خواهد فضای عادلانه در تحصیلات را بوجود بیاورد و از فساد ساختار در حوزه علمی جلوگیری کند.

این نماینده سابق مجلس گفت: دکتر روحانی بدرستی توجه دارند که فساد در حوزه علم زیربنا و ساختار همه فسادها است و رسیدگی به این حوزه از همه حوزه ها مهمتر است.

وی گفت:باید در برخورد با فساد به ریشه اصلی آن توجه کرد. باید به این توجه داشت که عدالت و تفکر دانش محور در فضای باز سیاسی شکل می گیرد نه در محدودیت. با ایجاد فضای باز  در محیط های علمی می توانیم نیروهای نخبه تربیت کنیم. خروجی بستن فضای علمی و امنیتی کردن فضای اجتماعی و علمی، تربیت نیروی بی کیفیت است.

تاجرنیا تاکید کرد:نگاه امنیتی به علم باعث می شود که نگاه توسعه گرا منکوب شود و تفکر رانتی و ایدئولوژیک جای آن را بگیرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین