کد خبر: ۲۶۰۷۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴

کلاهبرداري آژانس ها با تبليغات کذب

مديرکل ميراث فرهنگي استان تهران درباره نظارت بر تورهاي گردشگري و دفاتر خدمات مسافرتي گفت: از اول سال 93 تا کنون 75 آژانس حکم تعليق گرفته اند 27 آژانس لغو مجوز شده و براي پلمپ 47 واحد غير مجاز نامه نگاري انجام شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ابتکار، رجبعلي خسروآبادي در نشستي با موضوع نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتي استان تهران که ظهر روز يکشنبه در ساختمان اداري کل ميراث فرهنگي استان تهران برگزار شد بيان کرد: شهريور يکي از ماه‌هاي پيک سفرهاي داخلي در ايران است و همانند فصل عيد با روزهاي پرتقاضا براي انجام سفر روبرو مي‌شود. به همين علت براي دفاتر خدمات مسافرتي و هتل‌ها ابلاغيه اي ارسال کرديم تا رسيدگي و نظارت بيشتري روي بحث گردشگري و مراکز خدمات گردشگري داشته باشند.

12 هتل متخلف در تهران معرفي شدند

وي ادامه داد: گروه‌هاي نظارتي از هفته گذشته با هماهنگي سازمان تعزيرات به واحد‌ها مراجعه کردند حتي برخي از صنوف مانند اتحاديه هتل داران استان تهران بازرسي‌هايي انجام دادند. اين اتحاديه 12 هتل را معرفي کرده که از لحاظ رعايت برخي از ضوابط و اصول خدمات و بهداشتي دچار مشکل هستند و بايد کميسيون درجه بندي درباره آنها تصميم گيري کند.

خسروآبادي افزود: در بحث نظارت توقع اين است که دولت در کنار بخش خصوصي اين کار را انجام دهد. واقعيت اين است که امکانات حوزه دولتي براي نظارت کافي نيست به عنوان مثال بيش از هزار و 700 آژانس مسافرتي وجود دارد و امکان اينکه با نيروهاي محدود نظارت کافي داشته باشيم کار را با مشکل مواجه مي‌کند. پس بايد با هماهنگي بخش خصوصي بازرساني انتخاب شوند از اين طريق شايد بتوان از بروز برخي اتفاقات پيشگيري کرد.

وي با اعلام اينکه در تهران ميزان مراجعه به دفاتر خدمات مسافرتي زياد است و سفرهاي زيادي از مبدا تهران انجام مي‌شود گفت: اين حجم انبوه دفاتر مسافرتي ما را در پاسخگويي دچار مشکل مي‌کند چون تعداد شکايت‌ها در تهران زيادتر از ساير استان‌هايي است که تعداد دفاتر خدمات مسافرتي کمي دارند.

خسروآبادي افزود: شهروندان نيز به حقوق خود آشنا نيستند و عدم آشنايي آنها به خدمات هتلداري و تورگرداني مشکلاتي را به وجود مي‌آورد. آنها با حجم انبوه آگهي‌ها پيامک‌ها و تبليغات اينترنتي مواجه مي‌شوند اعتماد کرده و خدمات خريداري مي‌کنند در حالي که بسياري از اين خدمات استانداردهاي لازم را ندارد بنابراين ما بايد هم مردم را نسبت به خدمات آگاه و هدايت کنيم و هم نظارت مستمر داشته باشيم.

مشارکت با بخش خصوصي براي نظارت بر واحدهاي گردشگري

وي گفت: بسياري از افراد از اين موضوع شکايت دارند که تبليغات مربوط به تورها با خدماتي که دريافت مي‌کنند،کاملا مغاير است. اين نوع فروش خدمات کلاهبرداري است و ارائه خدمات گردشگري را دچار خدشه مي‌کند.

مدير کل ميراث فرهنگي استان تهران با اعلام اينکه امسال 75 آژانس حکم تعليق گرفته اند 27 آژانس لغو مجوز شده و براي پلمپ 47 واحد غير مجاز نامه نگاري شده است افزود: براي نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتي يک اقدام اين است که نظارت‌ها را با مشارکت انجام داد و راه ديگر اينکه کليه امور را به بخش خصوصي واگذار کنيم اما نظارت جزو وظايف حاکميتي است و امکان تفويض ندارد. ولي مي‌توان عمليات اجرايي آن را تفويض اختيار کرد.

وي درباره آژانس تعطيلات رويايي که مجري برگزاري تورهاي برزيل بود گفت: اگر اين آژانس اکنون در حال فعاليت است بايد جلوي کارش گرفته شود هر کجا که دستور پلمپ دفتري را داده ايم ولي آن دفتر مشغول به کار شده مشکل از اينجا ناشي شده که ما کار نظارتمان را درست انجام نداده ايم.

تشکيل اداره ميراث فرهنگي در شهرستانهاي استان تهران

خسروآبادي به تشکيل اداره ميراث فرهنگي در شهرستان‌هاي تهران خبر داد و گفت: اين موضوع مورد موافقت سازمان ميراث فرهنگي نيز است و بايد براي تاييد به شوراي نظارت راهبردي انتقال داده شود. منتها دو مشکل وارد بود. يکي اينکه توسعه تشکيلات و افزايش نيروي انساني منع قانوني دارد. منتها من اعلام کردم که مي‌توان از تعداد نيروهاي موجود در ادارات کل کم کرد و آن‌ها را به شهرستان‌ها انتقال داد. با اين کار نه اعتباري براي نيروي انساني نياز داريم و نه براي تشکيلات آن. اين طرح در شوراي تحول اداري سازمان بررسي و بعد به نظارت راهبردي مي‌رود. به اين ترتيب مي‌توان تعدادي از نيروهاي سازمان مرکزي را مامور به شهرستانهاي تهران کرد.
کسي حق ندارد مسافر را از هتل بيرون کند

وي ادامه داد: سازمان هواپيمايي به برخي از شرکت‌هايي اجازه پرواز به تهران را مي‌دهد که از ديد ما آنها قابليت لازم را ندارد ما معتقديم که اگر آژانسي نماينده آن شرکت مي‌شود، بايد تضمين‌هاي لازم را دريافت کند تا بتواند پاسخگوي گردشگر باشد. معمولا يک گردشگر تنها آژانسي را مي‌شناسد که به آن مراجعه کرده است. پس در مواردي که مشکلي پيش مي‌آيد نبايد مسافر را از اتاق هتل بيرون کنند.

تعيين ضابطه براي تبليغات کذب روزنامه ها


مديرکل ميراث فرهنگي استان تهران گفت: وظيفه ما اطلاع رساني به مردم است اگر شرايط را اعمال نکنيم و لبابت آگهي‌هاي ناقص مردم دچار مشکل شوند، از ديد ما رسانه منتشر کننده مقصر است. به عنوان مثال مي‌نويسند که تور گردشگري يک ميليون توماني با همه امکانات، ولي وقتي مسافر مراجعه مي‌کند مي‌بيند نه غذايي دارد و نه ترانسفري. بنابراين اگر مسافر از اين موضوع شکايت کند، مقصر روزنامه اي است که چنين تبليغاتي را منتشر کرده است. مي‌توان هر 6 ماه يک بار فهرست آژانس‌هايي که صاحب صلاحيت براي تبليغات هستند را منتشر کرد.

وي افزود: ويزاي شينگن تضميني را کنسولگري هم نمي‌تواند بدهد، ولي آژانس اين تبليغ را در روزنامه‌هاي کثير الانتشار انجام مي‌دهد درحالي که مردم بايد آگاه باشند و بي دليل به هر تبليغاتي اطمينان نکنند. حتي نبايد تحت تاثير قيمت پايين تورهاي گردشگري تبليغي قرار بگيرند چرا که بالاخره هر ارزاني بي علت و هر گراني بي حکمت نيست!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین