کد خبر: ۲۶۱۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰

بیژن کامکار: کردستان، پایتخت دف جهان است

وی در این زمینه اعلام آمادگی نمود تا نسبت به آموزش علاقه مندان استان در تهران با روش علمی و نت خوانی کمک نماید.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: استاد بیژن کامکار، کردستان را پایتخت دف جهان عنوان کرد و خواستار ثبت جهانی این ساز به نام کردستان شد.
 
 به گزارش ایرنا، بیژن کامکار از هنرمندان برجسته کشور و عضو هیات داوری چهارمین جشنواره دف نوازی 'دف نوای رحمت' در جمع خبرنگاران با اشاره به جایگاه دف و دف نوازی در استان کردستان گفت: دف با مردم کردستان و مردم کردستان با دف همزیستی بسیار طولانی دارند و پیروان طریقت با این ساز به عنوان یک ساز عرفانی در تکایا و خانقاه های استان کردستان به تسبیح حضرت دوست می پردازند.

وی در پاسخ به درخواست علاقه مندان و دوستداران مبنی بر برگزاری کارگاه های متوالی در سنندج گفت: دوری از پایتخت نه تنها در ایران بلکه در تمام نقاط دنیا به منزله دوری از جهان موسیقی است و این حضور ما در تهران زمینه معرفی این ساز را در سطح جهان فراهم نموده است.

این استاد برجسته دف نوازی کشور افزود: سال ها خدمت به موسیقی کردستان را با گروه موسیقی کامکار در راستای ترویج هنر و فرهنگ این دیار در سطح جهان به انجام رسانده ایم و امروز تمام جهان با ساز دف آشنایی دارند و فرصت مناسبی است تا نسبت به ثبت این ساز به عنوان میراث معنوی کردستان در سطح جهان اقدام گردد چراکه امروز کردستان پایتخت دف جهان است.

وی با تأکید بر کار علمی در زمینه دف نوازی تصریح کرد: هنرجویان و علاقه مندان فراگیری دف نوازی باید بدانند امروز نواختن دف بدون دانستن نت پاسخگوی معرفی این ساز نمی باشد.

بیژن کامکار گفت: نت زبان موسیقی جهانی است و باید تلاش گردد آموزش این ساز با حفظ تمام اصالت های خانقاهی آن به سمت آموزش علمی پیش رود.

وی در این زمینه اعلام آمادگی نمود تا نسبت به آموزش علاقه مندان استان در تهران با روش علمی و نت خوانی کمک نماید.

وی افزود: یادگیری علمی دف نوازی منافاتی با دف نوازی خانقاهی ندارد و قطعاً با نت نویسی اذکار خانقاهی در اشاعه زیبایی های آن در جهان موفق تر عمل خواهد شد.

استادکامکار با تقدیر از برگزاری این جشنواره و سطح بالای آن اظهار امیدواری کرد در دوره های آتی توجه به این اصل گسترش بیشتری در استان پیدا کند.

چهارمین جشنواره دف نوازی دف نوای رحمت از 19 تا 21 شهریور ماه با حضور 15 استان کشور در سنندج برگزار می گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین