تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴

چگونه سرطان را می‌توان تشخیص داد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: متخصصان نوسیبیرسک روش تشخیص سرطان را طراحی کردند که در زمان به اصطلاح «مافوق اولیه» می‌توان بروز این بیماری را تشخیص داد.

به گزارش فارس، با کمک فناوری ساخت شرکت «اپی جین» در هر پلی کلینیکی می‌توان آنالیز را به انجام رساند و بیماری بدخیم را در دوران اولیه رشد آن به دام انداخت.

این روش بر آنالیز « دی. ان.ای» استوار است. اگر ژن‌های مشخصی فعال باشند، غده سرطانی رشد نمی‌کند. «از کار افتادن» آنها گواه اختلال در کار ارگانیزم است که به تشخیص بیماری سرطان کمک می‌کند.

نیازی به آنالیز کامل ژن نیست- فقط دو– سه مولکول «دی. ان.ای» کافی خواهد بود.

دانشمندان نوسیبیرسک ماده‌ای را کشف کردند که با کمک آن می توان ژن از کارافتاده را کشف کرد و معلوم کرد بیمار از چه نوع بیماری سرطان رنج می‌برد.

نتیجه آزمایش را بعد از چند ساعت می‌توان دریافت کرد و هر کلینیکی از عهده انجام آن برمی آید. از تجهیزات استاندارد برای آنالیز و آزمایشها می‌توان استفاده کرد.

«یوگنی دوبینین» رئیس شرکت «اپی جین» در مصاحبه با خبرنگار صدای روسیه گفت: بیمار باید آزمایش خون بدهد. سپس ما با استفاده از روش اختراعی، «دی. ان.آ» را از خون جدا می‌کنیم و با کمک آنزیم پردازش آن را انجام می‌دهیم و واکنش استاندارد صورت می‌گیرد که در تمام آزمایشگاه ها وجود دارد. نیازی به وجود هیچگونه تجهیزات جدید نیست. مجموعه معرف های طراحی شده در شرکت ما بخش نوآورانه این روش است.

مهمترین نکته در این روش، تشخیص مافوق زود است، زیرا تغییر در ژن ها، «از کارافتادن» آنها در مراحل اولیه رخ می‌دهد، یعنی در زمانیکه بیماری هنوز آشکار نشده است.

قابل درک است که برطرف کردن آن در چنین مرحله‌ای به مراتب ساده‌تر است.

فرق روش جدید با روش استفاده از مارکرهای سرطانی که پزشکان اطمینان زیادی به آن ندارند، اصولی است.

مارکرهای سرطانی ، تعین نوع پروتئینی است که در خون شخص کشف می‌شود.

این نوع پروتئین‌ها می‌توانند هم در افراد بیمار و هم سالم وجود داشته باشند. اما غلظت آنها در افراد گوناگون متفاوت است و برای تشخیص بیماری این آزمایش کافی نیست و تحقیقات بیشتری را طلب می‌کند.

سیستم تست دانشمندان نووسیبیرسک قادر به تشخیص فوری است و نیازی به آزمایشات مکمل ندارد.

سیستم مشابه «تست» متخصصان روسیه در خارج از کشور با موفقیت کار می‌کند.

به گفته رئیس شرکت «اپی جین» شباهت فقط به آنالیز ژنتیک ختم می‌شود.

متخصصان نوسیبیرسک آنالیز را به شکل دیگری انجام می‌دهند – نه با استفاده از روش شیمیایی که آمریکایی ها انجام می‌دهند، بلکه با استفاده از آنزیم که نتایج به مراتب بهتری بدست می‌دهد.

وی افزود:ما از روش معرف‌ها استفاده می‌کنیم که بر معرف خود ویژه‌ای استوار است که در شرکت ما ساخته شده است.

این روش در یک لوله آزمایشگاهی انجام می‌شود و بسیار مطمئن است و نیاز به تجهیزات اضافی ندارد. مهمترین نکته آن است که در مقایسه با روش آمریکایی سه – چهار بار ارزان‌تر است.

شرکت « اپی جین» گواهی و مجوز اختراع خود را دریافت کرده است و در اینترنت قابل دسترسی است؛ اما کارها در این رشته ادامه دارد.

چند سال دیگر برای تکامل سیستم تست سرطانی لازم خواهد بود که در سال 2017 میلادی باید برای استفاده تجاری آماده شود.