کد خبر: ۲۶۱۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱

وزیرخارجه آفریقای جنوبی: از حل و فصل پرونده هسته ای و رفع تحریم ها حمایت می کنیم

وزیرخارجه آفریقای جنوبی گفت:ما از حقوق هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران، حل و فصل این موضوع و رفع تحریم ها حمایت می کنیم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه ای ایرنا،حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در پایتخت آفریقای جنوبی با خانم ماشا بانه وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

ماشابانه در این دیدار با اشاره به سفر اخیر خود به تهران و دیدار با رییس جمهور و وزیر خارجه کشورمان مذاکرات اخیر خود در تهران را مفید و عزم جدی طرفین برای توسعه بیش از پیش مناسبات را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه در جنگ 51 روزه اخیر، به ابتکارات دولت آفریقای جنوبی برای اعزام هیاتی به کشورهای منطقه و ایران اشاره کرد و اظهار داشت: دولتش مراتب انزجار خود را از اقدامات ضد انسانی علیه مردم بی دفاع فلسطین اعلام کرده است و حزب حاکم کنگره ملی این کشور نیز با جدیت تمام این مساله را پیگیری می کند.

به گفته ماشا بانا ،آفریقای جنوبی در برابر کشتار زنان و کودکان بی دفاع و مظلوم فلسطین ساکت نمی نشیند و مراتب اعتراض خود را نیز به مقامات تل اویو اعلام کرد.

وزیرخارجه آفریقای جنوبی همچنین به سیاست های دوگانه برخی کشورها در استفاده ابزاری از تروریسم و حمایت از آنان اشاره کرد و گفت که مشابه این امر در زمان سقوط لیبی نیز تکرار شد که اکنون به معضلی تبدیل شده است.



***تاکید امیرعبداللهیان بر تسهیل فعالیت بخش خصوصی ایران و آفریقای جنوبی

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیرامورخارجه نیز در این دیدار با تشریح مذاکرات صورت گرفته با مقامات مختلف آفریقای جنوبی درباره پنجمین کمیته سیاسی دو کشور، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی دوازدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی تاکید کرد.

وی همچنین سفر آقای زوما رییس جمهور آفریقای جنوبی به ایران را مهم و عاملی برای توسعه بیش از پیش مناسبات عنوان کرد.

این مقام بلندپایه وزارت امورخارجه با اشاره به پیامدهای مخرب استفاده ابزاری از تروریسم و تشدید افراط گرایی در مناطق مختلف اخرین اوضاع عراق و سوریه را تشریح کرد .

وی با تشریح سیاست های اصولی کشورمان در حوزه مبارزه با افراط گرایی و تروریسم خاطر نشان کرد:نسبت به نیات امریکا در مبارزه با تروریسم تردید جدی وجود دارد.

معاون وزیر خارجه عنوان کرد: متاسفانه دامنه فعالیت های تروریستی به غرب آفریقا نیز کشیده شده است و از این رو ضرورت همکاری های بیشتر منطقه ای احساس می شود.

امیرعبداللهیان با مهم ارزیابی کردن روابط اقتصادی و تجاری آفریقای جنوبی و ایران بر ضرورت تسهیل فعالیت بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در هفته جاری و هم زمان با برگزاری پنجمین کمیته سیاسی دو کشور ، اتاق مشترک بازرگانی تهران و پرتوریا شروع بکار کرده است.

وی همچنین روند مذاکرات هسته ایران و گروه 1+5 را تبیین کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین