کد خبر: ۲۶۱۵۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸

چرایی ریزش قیمت‌ها در بورس تهران

بورس اوراق بهادار تهران اولین روز معاملاتی خود را در حالی آغاز کرد که قیمت سهام شرکتها با افت مواجه شد و شاخص بورس 439 واحد از ارزش خود را از دست داد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بعد از افزایش زیان بورس تهران به 9 درصد در هفته گذشته،روند ریزشی قیمت ها با شدت بیشتری در معاملات امروز ادامه پیدا کرد تا جایی که در همان دقایق ابتدایی معاملات، شاخص بورس با افت بیش از 200 واحدی مواجه شد و از رسیدن به کانال 72 هزار واحدی دور شد.

اما روند ریزشی بورس تهران در اینجا متوقف نشد و تا پایان زمان معاملات ادامه پیدا کرد به طوری که شاخص بورس تهران در معاملات امروز 439 واحد افت کرد و به کانال 71 هزار و 486 واحد رسید.

فعالان بازار معتقدند که اعلام دولت مبنی بر افزایش نیافتن نرخ خودرو و نیز اظهارات نظر رئیس کل بانک مرکزی در خصوص فروش مازاد سرمایه گذاری بانکها و خروج آنها از بنگاهداری در داخل و اظهارات اخیر اوباما علیه داعش در خارج تاثیر منفی در بورس تهران گذاشته است.زیرا این اقدام بانک مرکزی تاثیر منفی در بورس می گذارد زیرا نه تنها اجازه رشد به بازار سرمایه نمی دهد بلکه مانع از جان گرفتن بازار سرمایه شده ونقدینگی جدیدی وارد بورس نمی شود.

از سوی دیگر فعالان بازار سرمایه امیدوار بودند که با کاهش نرخ سود سپرده بانکی شاهد رشد بورس باشند اما اقدام بانک‌ها در تمدید سپرده‌های کوتاه‌مدت به ‌صورت یک ساله بدون نرخ شکست، موجب شد تا نقدینگی از بانک‌ها خارج نشده و بورس تهران نیز با رشد مواجه نشود.

در مجموع این عوامل موجب شد که در بازار امروز قیمت اکثر نمادهای بورسی قرمز رنگ شده و در سرازیری نزول قرار بگیرد به طوری که در معاملات امروز شرکتهای نفت و گاز پارسیان، چادرملو، مپنا، تاپیکو، گل گهر، بانک صادرات، سایپا، بانک پاسارگاد، ایران خودرو و غدیر از شرکتهای تاثیر گذار در افت شاخص بورس بودند.

علاوه بر این صنایعی همچون محصولات شیمیایی، استخراج کانه های فلزی،خدمات فنی و مهندسی، بانکها، خودرو، شرکتهای چند رشته ای صنعتی و فلزات اساسی از صنایع تاثیر گذار در افت شاخص بورس بودند.همچنین در بازار امروز شرکتهای پارس الکتریک، صنعتی آما و پست بانک از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و شرکتهای خودروسازی همچون پارس خودرو و مپنا بیشترین تقاضای فروش را از آن خود کردند.

اما وضعیت منفی حاکم در بورس تهران موجب شد تا سهامداران حقیقی نسبت به فروش سهام های خود اقدام کنند به طوری که عملکرد بورس تهران در اولین روز هفته نشان می دهد که حقیقی ها از صنایعی همچون محصولات شیمیایی، خودرو، بانکها، خدمات فنی و مهندسی، محصولات دارویی و سرمایه‌گذاری‌ها خارج شدند؛به بیان دیگر در معاملات امروز حقیقی ها 193 هزار و 8 میلیون سهم خریداری کرده و در مقابل 259 هزار و 385 میلیون سهم فروختند.

در مجموع در بازار منفی امروز حجم معاملات کاهش پیدا کرد و تنها 323 میلیون سهم به ارزش 94 هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه تا سطح 323 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین