کد خبر: ۲۶۱۷۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸

دعوت میرزاده از دلواپسان دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طرح توسعه تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا پایان بهمن ماه امسال 500 هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری خواهیم داشت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حمید میرزاده در حاشیه مراسم افتتاح مجتمع آموزشی الهیه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار کرد: طرح توسعه کیفی دانشگاه آزاد به دلیل نیازی بود که در کشور به ایجاد ظرفیت و بستر در مقاطع تحصیلات تکمیلی احساس می‌شد؛ در حال حاضر تعداد زیادی از دانشجویان پشت کنکور کارشناسی ارشد و دکتری متوقف می‌شوند؛ به همین دلیل ما به این نتیجه رسیدیم که باید در این زمینه ظرفیت‌سازی کرده و دانشجوی بیشتری را پذیرش کنیم.

وی با اشاره به اینکه 500 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی تا پایان امسال در این دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند بود، گفت: این تعداد در حقیقت مجموع دانشجویان جدیدالورود و دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه از سنوات گذشته را شامل می‌شود؛ باید توجه داشت این عدد بیش از مجموع دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های دولتی، نیمه دولتی و غیردولتی است.

میرزاده خاطرنشان کرد: این افزایش ظرفیت بهترین خدمت به دانشجویانی است که نمی‌توانند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کنند؛ در حقیقت توسعه کیفی در بخش تحصیلات تکمیلی مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به این ترتیب دانشگاه آزاد مقام اول را در تعداد دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی خواهد داشت که این نشان از ظرفیت بالای این مجموعه است.

وی با بیان اینکه «مهم‌ترین دستاورد دانشگاه آزاد، توسعه بخش تحصیلات تکمیلی است» تصریح کرد: در 32 سال گذشته تعداد رشته محل‌های ما کمتر از 3200 رشته محل بود که این میزان هم‌اکنون به بیش از 6600 رشته محل افزایش یافته است.

میرزاده با تکذیب خبری مبنی بر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری دانشگاه آزاد به میزان هشت درصد، بیان کرد: ما هیچگاه چنین حرفی را نزدیم و اخبار آن را نیز تکذیب کردیم چراکه این خبر در راستای تخریب دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد؛ برخی می‌خواهند بگویند ما کار بی‌کیفیت ارائه می‌کنیم.

وی افزود: تمام امور در دانشگاه آزاد در چارچوب قانون و بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ هرگونه افزایش ظرفیتی نیز بر مبنای مصوبات شورای گسترش آموزش عالی در وزارت علوم بوده است؛ با این حال چون در خصوص مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور ضرورت وجود دارد، دانشگاه آزاد پیش‌قدم شد تا دانشجویان بیشتری در داخل کشور به ادامه تحصیل پرداخته و جذب دانشگاه‌های درجه دو و سه کشورهای همسایه نشوند.

ماهیت توسعه تحصیلات تکمیلی، توسعه کیفی است

میرزاده عنوان کرد: برنامه ما توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد است؛ این مساله مقارن با توسعه کیفی دانشگاه است؛ توسعه کیفی مشارکت ما را در تولید جهانی علم بیشتر کرده و در نتیجه دانشگاه‌های ما کارآفرین خواهند شد؛ همچنین این مساله موجب تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت خواهد شد که منجر به برآورده شدن نیازهای کشور نیز خواهد شد.

وی با اشاره به طرح تجمیع برخی واحدهای دانشگاه آزاد، اضافه کرد: اجرای این طرح نیز در راستای توسعه کیفی دانشگاه است. در این طرح 34 واحد علوم تحقیقات داشتیم که در دوره مدیریتی قبل با وزارت علوم توافق شده بود تا مهرماه 93، این واحدها منحل شوند؛ ما با وزارت علوم توافق کردیم که این واحدها یا در واحدهای مادر و یا در واحدهای همجوار ادغام شوند که علاوه بر کاهش هزینه‌های جاری هر واحد، بتوان از امکانات و فضای این واحدها نیز بهره برد.

میرزاده با بیان اینکه «تجمیع واحدهای علوم تحقیقات گامی در جهت اجرای عدالت آموزشی است» بیان کرد: اجرای این طرح در حقیقت موجب هم‌افزایی واحدهای تجمیع شده خواهد شد.

استخدام 5000 عضو هیات علمی در دانشگاه در سال 93

وی ادامه داد: همچنین قرار شده تا پایان امسال 5000 عضو هیات علمی در دانشگاه استخدام شوند؛ در حال حاضر اسامی برخی از این افراد به واحدهای استانی معرفی شده که تا پایان سال اقدامات مربوط به استخدام آن‌ها در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌پذیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این مساله نیز در راستای اجرای طرح تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد بود که با بکارگیری نیروی متخصص، دانشگاه آزاد به تربیت تعداد بیشتری دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بپردازد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش بعدی سخنان خود در خصوص زیان‌ده بودن برخی واحدهای دانشگاه آزاد اظهار کرد: متاسفانه این یک بیماری مضمن است که به دلیل فطرت دو سال گذشته اتفاق افتاد؛ این مساله به این دلیل پیش آمد که افزایش شهریه که حق قانونی ما بود، به دلیل یک حرکت غیرضروری تنها سه درصد افزایش یافت؛ این در حالی است که تورم در آن‌ سال‌ها تا 30 درصد بالا رفت.

وی ادامه داد: یکی از دلایل زیان‌دهی واحدها عدم تعادل هزینه‌های دانشگاه با درآمد آن است؛ با این حال در طرح تجمع واحدها بسیاری از واحدهای ما از خطر زیان‌دهی در امان خواهند ماند.

میرزاده ابراز امیدواری کرد، تعداد واحدهای زیان‌ده دانشگاه تا پایان سال 93 نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد.

افزایش 1.7 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: در این چارچوب نسبت به سال گذشته، 1.7 درصد در مقطع دکتری افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: در 32 سال گذشته کمتر 360 مصوبه وزارت علوم برای رشته محل در مقطع دکتری داشتیم؛ در یک سال اخیر این میزان به 1294 رشته محل افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نسبت پذیرش دانشجو به رشته محل در مقطع دکتری در این دانشگاه عنوان کرد: در دوره مدیریت سابق دانشگاه به ازای هر رشته محل 20 دانشجو در مقطع دکتری پذیرش می‌شد که این میزان هم‌اکنون به 10 دانشجو به ازای هر رشته محل کاهش یافته است؛ این نیز گامی در جهت کیفی‌سازی دانشگاه است.

میرزاده بیان کرد: با این حال آرزوی ما این است که بتوانیم تحصیلات تکمیلی هر چه بیشتر و سریع‌تر توسعه دهیم چراکه هر سال 300 هزار دانشجو متقاضی ورود به مقطع دکتری هستند؛ این در حالی است که تنها هشت در صد از این تعداد می‌توانند به دانشگاه راه یابند؛ این میزان در مقطع کارشناسی ارشد نیز یک میلیون دانشجو است که از این تعداد نیز فقط 30 درصد جذب دانشگاه‌ها می‌شوند.

دعوت میرزاده از دلواپسان دانشگاه آزاد برای بازدید از واحدها

وی ضمن گلایه از مخالفان افزایش ظرفیت‌های پذیرش دانشجو در این دانشگاه گفت: ما حاضریم یک تور سراسری رایگان برای این افراد برگزار کنیم که بروند و از امکانات واحدهای دانشگاه آزاد در سطح کشور بازدید کنند؛ با این بازدید مطئنم این افراد از واکنش‌ها و دلواپسی‌هایی که نشان می‌دهند، منصرف خواهند شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: از کسانی که دلواپس دانشگاه آزاد هستند دعوت می‌کنیم در این تور شرکت کنند تا ببینند تصمیمات دانشگاه در چاچوب قوانین و امکاناتش است.

میرزاده با بیان اینکه «دانشگاه آزاد یک گنجینه بزرگ علمی در کشور است» آن را دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی توصیف کرد و افزود: مقام معظم رهبری در سخنان خود همیشه بر لزوم توجه به توسعه علمی، اقتصادی و فرهنگی تاکید داشتند که دانشگاه آزاد در هر سه زمینه پیشتاز است.

افزایش 15 درصدی شهریه‌ها به نفع دانشجویان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال که «اعتراض نمانیدگان مجلس در خصوص افزایش شهریه‌های این دانشگاه را تا چه حد وارد می‌دانید» گفت: باید توجه داشت شهریه دانشگاه آزاد در بین تمامی دانشگاه‌های کشور، اعم از دانشگاه‌های غیرانتفاعی، غیردولتی و حتی دولتی، از همه کمتر است؛ حتی این میزان در دانشگاه‌های دولتی که شهریه دریافت می‌کنند نیز کمتر از شهریه ماست.

وی اظهار کرد: خود دولت به ما این اجازه را داده که شهریه را تا 25 درصد افزایش دهیم؛ با این حال میزان این افزایش شهریه تنها 15 درصد بوده است.

میرزاده تصریح کرد: دانشگاه آزاد که به پول نفت وصل نیست؛ در حال حاضر از نظر وسعت، دانشگاه آزاد تنها دانشگاه غیر وابسته به نفت در کشور است؛ دانشگاه آزاد یک میلیون و 700 هزار دانشجو دارد؛ همچنین ما پنج میلیون فارغ‌التحصیل داریم؛ بنابراین ما غیر از افزایش شهریه کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این دانشگاه برای کاهش اتکا به شهریه دانشجویان خاطرنشان کرد: البته طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شد تا چهار سال آینده وابستگی خود را به شهریه دانشجویان کاهش دهیم و در عوض وارد فعالیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی شویم.

میرزاده در ادامه با بیان اینکه «دانشگاه آزاد در این حوزه از سایر دانشگاه‌ها پیشی گرفته است» گفت: در حال حاضر 50 مرکز رشد در واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور فعالیت دارد که در آن بیش از 370 واحد فناور و شرکت دانش بنیان فعال است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: با این حال باید تعداد مراکز رشد ما در سه سال آینده به 150 مرکز افزایش یابد که در آن ده‌ها شرکت دانش بنیان فعال خواهد بود؛ آن زمان می‌توانیم روند افزایش شهریه را کمی کاهش دهیم؛ در حال حاضر دانشگاه آزاد برای توسعه خود و حیات کاری نیاز به افزایش شهریه‌ دارد.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که به افزایش شهریه به دانشگاه آزاد ایراد می‌گیرند، چه راه حلی برای حل مشکلات مالی ما ارائه می‌دهند؛ طبق محاسبات ما، دانشگاه آزاد با مجوز وزارت علوم حق افزایش 25 درصدی شهریه‌ها را دارد؛ اگر طبق قانون تنها شهریه ثابت افزایش 25 درصدی داشت و شهریه متغییر تغییری نمی‌کرد، میزان آن از افزایش 15 درصدی کنونی که برای هر دو بخش شهریه‌ها دانشگاه اعمال شده، بیشتر می‌شد.

میرزاده تاکید کرد: این اقدام ما به نفع دانشجویان بود.

برای تکمیل طرح‌های عمرانی دانشگاه 754 میلیارد تومان وام می‌گیریم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: گرچه این میزان افزایش شهریه برای اجرای برنامه‌های ما کافی نبود ولی هیات امنای دانشگاه به ما این اجازه را داد که برای تکمیل طرح‌های عمرانی دانشگاه 754 میلیارد تومان از بانک ملی وام دریافت کنیم.

میرزاده عنوان کرد: قرار است این مبلغ طی برنامه‌ای پنج ساله از محل درآمدهای واحدها با سود کم بازپرداخت شود.

وی با اشاره به قیمت تمام شده غذای دانشجویان، از هزینه بالای آماده‌سازی آن یاد کرد و گفت: در حال حاضر هر پرس غذا به قیمت 800 تومان به دانشجویان سرو می‌شود؛ این در حالی است که قیمت تمام شده آن برای دانشگاه 5500 تومان تمام می‌شود؛ این مصداق سوبسید است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این هزینه‌ها در نگهداری و آماده‌سازی خوابگاه‌ها نیز وجود دارد؛ با محاسبه این دو در می‌یابیم که پولی که دانشجو به ما می‌دهد، پوشش دهنده مابه‌التفاوت سوبسید غذا و هزینه‌های نگهداری و آماده‌سازی خوابگاه‌ها نیست.

میرزاده با بیان اینکه «دانشگاه آزاد روزانه 400 هزار پرس غذا سرو می‌کند» عنوان کرد: مابه‌التفاوت هزینه فروش غذا و تولید آن در این مقدار بالا بسیار سرسام‌آور است.

پذیرش دانشجو در 96.3 درصد رشته‌های کاردانی به کارشناسی بدون آزمون است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی به کارشناسی، بدون آزمون تصریح کرد: طبق قانون مصوب مجلس ما اجازه پذیرش بدون آزمون در این مقطع را داریم؛ آزمون‌های باقی مانده نیز برای چند رشته پرطرفدار مهندسی و پزشکی است که تعداد صندلی این رشته‌ها در دانشگاه کم است؛ دانشگاه آزاد فضا، امکانات و نیروی انسانی مناسب را در اختیار داشته و از این جهت این گونه پذیرش دانشجو انجام می‌شود.

میرزاده اظهار کرد: ما حتی سراغ واحدهای بزرگ و جامع دانشگاه آزاد که در مقاطع کارشناسی راشد و دکتری فعال‌ترند نیز رفته‌ایم که دیگر سراغ ارائه دروس مقطع کاردانی نروند.

وی تاکید کرد: قرار است ارایه مقطع کاردانی به آموزشکده‌های سما واگذار شود که برنامه ما در این خصوص نیز مهارت محوری است.

برخوردهای فیزیکی و حراستی با دانشجویان برای حفظ حجاب و عفاف موثر نیست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به بخشنامه حرات این دانشگاه در خصوص عفاف و حجاب اظهار کرد: این بخشنامه نقطه مقابل عفاف و حجاب نبود بلکه مجری برخورد با بی‌حجابی در آن عوض شد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت مقوله عفاف و حجاب، مساله‌ای فرهنگی است، بنابراین مجریان آن باید کسانی باشند که بتوانند در این خصوص یک گفتمان ایجاد کنند.

میرزاده تصریح کرد: متاسفانه مسئولین قبلی این دانشگاه از ایجاد این گفتمان عاجز بودند و برخوردهای فیزیکی، امنیتی و حراستی با دانشجویان داشتد.

وی تاکید کرد: دانشگاه مکان ظریفی است و با پادگان متفاوت است؛ تصمیمات در این خصوص در دانشگاه باید علمی و از جنس دانشگاه باشد؛ در نتیجه روش برخورد با این مساله در دانشگاه ازاد نیز تغییر یافت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه «متاسفانه برداشت‌ها از این مصوبه نادرست بوده است» بیان کرد: با این حال، براساس توضیحاتی که در مجلس ارائه شد، اکثر نمایندگان از آن استقبال کردند؛ در حال حاضر نیز مدیران واحدها، معاونین فرهنگی و حراست موظف به برخورد با موارد ناصحیح هستند.

میرزاده با اشاره به روش برخورد با بدحجابی در کشور، آن را نادرست توصیف کرد و افزود: عملکرد 35 ساله نشان می‌دهد برخورد فیزیکی و حراستی، حداقل در دانشگاه‌ها برای افزایش حجاب، عفاف و وقار موثر نبوده کمااینکه در سطح جامعه نیز این روش موفق نبوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: برای این مساله باید در حوزه‌های فرهنگی تقویت صورت گیرد و در این راستا در بخش‌های اجرایی در معاونت فرهنگی دانشگاه برنامه‌ریزی شده است.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد دانشگاهی علمی و اسلامی است؛ تمام شئونات آن نیز بر مبنای توسعه فرهنگ اسلامی و توسعه علمی حرکت می‌کند.

احیای کرسی‌های آزاداندیشی منتظر توصیب آیین نامه اجرایی است

میرزاده با اشاره به آمادگی دانشگاه آزاد برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: ما از سال قبل این آمادگی را داشتیم که این کرسی‌ها در واحدها برگزار شود؛ با این حال شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، به عنوان یکی از شوراهای زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ما خواسته تا زمان تصویب آیین نامه اجرایی کرسی‌های آزاداندیشی دست نگه‌داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر این آیین نامه نگاشته شده و منتظر تصویب است؛ با این حال تشکل‌ها و کانون‌های دانشگاه آزاد آمادگی برگزاری این کرسی‌ها را دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین