کد خبر: ۲۶۲۰۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷

مروری بر خبرهای سینما و تئاتر

مرور مستندهای اصفهان در جشنواره حقیقت،خبرهایی از جشنواره مقاومت، جلسه نقدو بررسی «انارهای نارس» و... از جمله اخبار دریافتی سینما و تئاتر است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در هشتمین دوره برپایی خود به استقبال سینمای مستند اصفهان می‌رود.

در بخش «مرور سینمای مستند اصفهان» که با مشارکت شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، منتخبی از آثار مستندسازان اصفهانی به نمایش درآمده و در آیین پایانی جشنواره لوح تقدیر و هدایایی به آنها تعلق خواهد گرفت.

نکوداشت پیشکسوتان سینمای مستند اصفهان نیز از دیگر برنامه‌های این بخش ویژه است.

سال گذشته و در بخش ویژه «سینمای مستند جنوب» جشنواره بین المللی سینماحقیقت، آثار منتخب 20 مستندساز جنوبی کشور به نمایش درآمد و از استاد ناصر تقوایی و حسن بنی هاشمی مستندسازان پیشکسوت جنوبی هم تقدیر بعمل آمد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و طی روزهای 9 تا 16 آذرماه 1393، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

**************

آیا نقاط محروم استان زنجان می‌توانند میزبان جشنواره مقاومت شوند؟

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه استان زنجان می‌گوید که «فضای مناسبی در نقاط محروم نداشتیم تا برایشان جشنواره برگزار کنیم».

مسعود رمرودی (معاون فرهنگی اجتماعی سپاه استان زنجان) گفت: 7 شهر و 20 نقطه استان زنجان شامل شهرهای زنجان، ابهر، خرم دره، طارم، ماه‌نشان و ایج‌رود آماده برگزاری جشنواره مقاومت است.

وی در عین حال در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری جشنواره در نقاط محروم استان بیان کرد: فضای مناسبی در نقاط محروم نداشتیم تا برایشان جشنواره برگزار کنیم و به همین دلیل، احتمالا مناطق محروم از این دوره‌ی جشنواره محروم خواهند ماند اما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا از امکانات موجود برای مناطق محروم استفاده کنیم.

رمرودی سپس برگزاری گسترده‌ی جشنواره سیزدهم را قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: جشنواره مقاومت تا به حال با این گستردگی برگزار نشده بود. معتقدم اگر با تبلیغات خوب هنگام برگزاری جشنواره در تهران موجی ایجاد شود، قطعا از جشنواره در تمام کشور استقبال خوبی خواهد شد.

نگرانی بابت برگزاری جشنواره در روزهای اول سال تحصیلی

حسین محمدی (نماینده بسیج دانشجویی استان زنجان) هم درباره میزبانی دانشگاهای این استان عنوان کرد: در تلاشیم تا جشنواره‌ای مطلوب را برگزار کنیم اما متاسفانه برگزاری جشنواره در زمان شروع سال تحصیلی است احتمال دارد که کیفیت برگزاری کلاس‌ها در روزهای اول، روی استقبال آن‌ها از جشنواره تاثبر بگذارد.

به گفته نماینده بسیج دانشجویی این استان، 10 دانشگاه زنجانی در زنجان و ابهر این رویداد سینمایی فرهنگی را برگزار می‌کنند.

بر اساس این خبر، گستره برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در 31 استان کشور به جایی رسیده است که گفته می‌شود این رویداد در دوره سیزدهم خود، به گسترده‌ترین جشنواره فرهنگی – سینمایی پس از انقلاب اسلامی بدل شده است.

************

مسئولان جشنواره فیلم مقاومت در استان قزوین می‌گویند که این رویداد سینمایی – فرهنگی در 12 دانشگاه از جمله دانشگاه بین‌المللی قزوین، 10 حوزه علمیه، 10 مسجد و... برگزار خواهد شد.

سیدمحمدرضا بهرانی (نماینده بسیج دانشجویی استان قزوین) درباره برگزاری این رویداد در مراکز آموزش عالی استان بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است جشنواره را در 12 دانشگاه استان قزوین و سه شهر آبیک، قزوین و تاکستان برای دانشجویان داشته باشیم.

وی درباره زمان برگزاری جشنواره مقاومت در مراکز آموزش عالی استان و همچنین وضعیت تبلیغاتی آن گفت: با توجه به فراخوان اولیه در دانشگاه‌ها و تبلیغاتی که انجام دادیم، استقبال خوبی از دانشجوها برای اکران فیلم‌ها داشتیم. طبق بررسی‌ای که کردیم، نظر دانشجویان این بود که جشنواره در هفته دوم مهر برگزار شود و ما نیز به همین دلیل، این رویداد فرهنگی سینمایی را از 7 تا 14 مهر برگزار می‌کنیم.

به گفته‌ی نماینده بسیج دانشجویی استان قزوین، دانشگاه‌های بین‌‎المللی قزوین و همچنین دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، تربیت معلم و علوم پزشکی این استان، میزبان سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت خواهند شد.

برگزاری جشنواره مقاومت در 10 مسجد استان قزوین

محمد امیری‌مقدم (مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قزوین) نیز درباره کیفیت برگزاری جشنواره مقاومت اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که جشنواره فیلم مقاومت در هفت شهر و بیش از 20 نقطه برگزار شود. قزوین، شهر صنعتی البرز، شهر محمدیه، آبیک، بوئین زهرا، تاکستان، محمود آباد شهرهای برگزارکننده جشنواره خواهند بود.

وی افزود: بنا داریم در 10 مسجد استان قزوین بعد از نماز نمایش فیلم داشته باشیم. همچنین برای جلب نظر مردم، با تشکیل ستاد در شهرستان‌ها و مراکز استان و همینطور برگزاری جلسات با فرمانداری، شهرداری، اداره ارشاد و هیات امنای مساجد، برای تبلیغات جشنواره برنامه‌ریزی کرده‌ایم. همچنین چاپ پوستر، بنر تابلوها و نصب بیلبورد برای تبلیغات شهری هم در دستور کار ما قرار دارد.

امیری‌مقدم در پایان خاطرنشان کرد: با مدارس برای نمایش فیلم در سنین دبیرستان هماهنگ کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم تا قبل از رسیدن به زمان جشنواره، تعداد خوبی از مدارس را برای نمایش فیلم هماهنگ کنیم.

10 حوزه علمیه قزوین، میزبان جشنواره

ابوالفضل مصطفایی (مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون این استان) هم درباره حوزه‎‌های علمیه اکران کننده فیلم‌های جشنواره مقاومت گفت: 10 پایگاه حوزه علمیه در شهرهای قزوین، بوئین زهرا، تاکستان و آبیک آماده برگزاری جشنواره فیلم مقاومت می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با اطلاع رسانی از طریق پیامک و جلسه با مدیران مدارس حوزه علمیه، طلاب را در جریان برگزاری جشنواره قرار داده‌ایم . همچنین قصد داریم یکی از سالن‌های اجتماعات شهر قزوین را برای نمایش فیلم ویژه طلاب و روحانیون بازنشسته اختصاص دهیم.

مسئول سازمان بسیج طلاب قزوین همچنین از برگزاری یک کنفرانس خبری مشترک توسط بسیج هنرمندان، بسیج طلاب و دانشجویی خبر داد که در آن، برنامه‌های جشنواره تشریح می‌‎شود.

بر اساس این گزارش، گستره برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در 31 استان کشور به جایی رسیده است که گفته می‌شود این رویداد در دوره سیزدهم خود، به گسترده‌ترین جشنواره فرهنگی – سینمایی پس از انقلاب اسلامی بدل شده است.

احتمال برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در «جزیره هرمز»

مسئولان جشنواره مقاومت در استان هرمزگان می‌گویند که علاوه بر دو جزیره‌ای که تاکنون نمایش فیلم در آن‌ها قطعی شده است، در تدارک برگزاری جشنواره در جزیره هرمز و همچنین نمایش فیلم در نمایشگاه‌های ساحلی هستند.

آصف زامیران (مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان هرمزگان) از احتمال میزبانی جزیره هرمز از این رویداد بین‌المللی سخن گفت و اظهار کرد: بندرعباس، حاجی‌آباد، رودان، میناب، سیریک، بشاگر، جاسک، هشت بندی، جزیره قشم، بندر خمیر، بندر لنگه ، بستک، پارسیان و جزیره کیش شهرها و بنادر برگزار کننده جشنواره فیلم مقاومت در استان هرمزگان هستند که البته ممکن است «جزیره هرمز» هم به جمع آن‌ها اضافه شود.

وی همچنین از احتمال اجرای برنامه ویژه نمایش فیلم در نمایشگاه ساحلی بنادر خبر داد و گفت: اگر فیلم‌های جشنواره به موقع به دست‌مان برسد، در نمایشگاه ساحلی که در هفته دفاع مقدس برگزار می‌کنیم، می‌توانیم فیلم‌های جشنواره را برای مخاطبان به نمایش بگذاریم.

به گفته زامیران، در صورتیکه نمایش فیلم در نمایشگاه‌های ساحلی استان هرمزگان فراهم شود، استقبال خوبی از آن صورت خواهد گرفت.

محمد ناصری (نماینده بسیج دانشجویی هرمزگان) هم درباره برگزاری جشنواره در این بخش گفت: تاکنون نمایش فیلم در در سه دانشگاه بندرعباس قطعی شده است اما اگر فیلم‌ها با کیفیت بالا برای نمایش در اختیارمان قرار گیرد، قطعا تعداد دانشگاه‌های متقاضی افزایش خواهد یافت.

وی همچنین خاطرنشان کرد که احتمال دارد دانشگاه‌های قشم، میناب و رودان هم پذیرای اکران فیلم‌های جشنواره مقاومت باشند.

******************

جلسه نمایشنامه خوانی « گلریزان صحنه خالی ...» روزهای پایانی این هفته با هدف حمایت از هنرمندان تئاتر مبتلا به سرطان در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار می شود.

در این جلسه نمایشنامه خوانی که طی روزهای 27 و 28 شهریور ماه ساعت 20 به نویسندگی و کارگردانی سجاد افشاریان اجرا می شود، مراسم گلریزانی نیز به همت گروه از ساعت 18 تا 20 با حضور تماشاگران وهنرمندان برپا خواهد شد.

******************

داوری اولین دوره مسابقات عکس بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان صبح امروز در سالن تشریفات تالار وحدت برگزار شد.

سیف الله صمدیان، رضا معطریان و عباس کوثری به سرپرستی سیامک زمردی مطلق هیأت داوران این دوره را تشکیل می‌دهند.

زمردی مطلق در ارتباط با زاویه نگاه داوران مسابقه عکس در این دوره از جشنواره گفت: "رویکرد اصلی ما این است که با دقت در انتخاب و توجه به کیفیت آثار (تا کمیت آنها)، شرایط جدیدی را فراهم آوریم تا عکاسان نگاه قوی‌تری به تئاتر کودک و نوجوان داشته باشند زیرا در حال حاضر عکاسان حرفه ای از تئاتر کودک و نوجوان استقبال کمتری می‌کنند."

وی ضمن تاکید براینکه آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره باید در بازه زمانی 1 مرداد ماه 92 ماه تا 15 مرداد ماه 93 عکاسی شده باشند. گفت: "دراین دوره از جشنواره 111 قطعه عکس که توسط 26 عکاس از 34 نمایش گرفته شده و به دبیرخانه رسیده که که از بین این تعداد، دراین مرحله 20 عکس برای شرکت در اولین دوره از مسابقات عکس انتخاب می شوند و در نمایشگاه عکس بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان همدان به نمایش در می آیند."

مدیر هیأت داوران در پایان گفت: از بین تعداد آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره، 3 عکس به عنوان عکس برگزیده انتخاب می شوند.

لازم به ذکر است، بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان همدان به دبیری پیام دهکردی از ۱۵ مهر ماه مصادف با روز جهانی کودک آغاز و تا ۲۱ مهر ماه هم زمان با عید سعید غدیرخم ادامه دارد.

**************

نشست خبری فیلم موبایلی"کوتاه"به کارگردانی فاطمه معتمد آریا،دوشنبه 24 شهریور، در چهارمین روز جشنواره فیلم و عکس همراه تهران برگزار شد.

معتمد آریا که نخستین فیلم موبایلی خود را ساخته با قدردانی از استقبال مردم و هنرمندان جوان از جشنواره فیلم و عکس همراه تهران، گفت : این فیلم را فقط به خاطر این جشنواره ساختم. در ابتدا فکر می کردم که توجه زیادی به این موضوع نشود اما از استقبال و جدیتی که همکارانم نشان دادند خوشحال شدم.

وی اضافه کرد:چند ماه پیش از برگزاری این جشنواره بود که قرار شد فیلم موردنظر را بسازم، اما به واسطه گرفتاری ها عملا تا چند روز قبل از افتتاح جشنواره ساخت را آغاز نگردم.

در ادامه این نشست با توجه به درخواست حاضران در سالن نمایش، فیلم "کوتاه"،ساخته معتمد آریا مجددا پخش شد.

معتمد آریا در ادامه این نشست افزود : با نگاه خوبی که به اطراف خودم داشتم تصمیم گرفتم تا این فیلم را با موضوع عکس‌هایی که دارم بسازم. به دلیلی کمبود زمان فیلم را با عجله ساختم. اسم فیلم را پیش از ساختن، همسرم "کوتاه" انتخاب کرده بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا مضمون آن با نام آن هماهنگی داشته باشد. نگاه من در این فیلم به کوتاهی زندگی است.

این بازیگر سینما تصریح کرد : در انتهای فیلم تصمیم گرفتم از قابلیت تصویربرداری زیر آب موبایل هم استفاده کنم. صحنه غوطه ور بودن عکس ها در آب، که نماد نگاه شاف انسان است، بر اساس همین قابلیت ثبت شده است.

****************

فیلم سینمایی "انارهای نارس" ساخته "مجید رضا مصطفوی" ، روز چهارشنبه بیست و ششم شهریور ماه در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درمی‌آید.

" انارهای نارس " اولین ساخته مجید رضا مصطفوی است که اولین بار در جشنوراه فجر سال گذشته به نمایش در آمد و در دو بخش مسابقه اصلی جشنواره و بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر حاضر بود و در دو بخش نامزد دریافت جایزه نیز بود.

این فیلم چندی پیش به عنوان تنها نماینده ایران در جشنوراه فیلم مسکو حضور داشته است.

جلسه نمایش و نشست پرسش و پاسخ این فیلم با حضور مجید رضا مصطفوی، پژمان بازغی، رابعه مدنی، حسن روح پروری،آرش الیاسی و سایر عوامل این اثر و همچنین محمدرضا مقدسیان به عنوان منتقد- مجری ساعت 18:30 روز چهارشنبه بیست و ششم شهریور ماه 93 در سالن آمفی تاتر فرهنگسرای نیاوران و در قالب نشستهای باشگاه فیلم نیاوران برگزار می گردد.

شرکت در این جلسه برای عموم علاقمندان سینما آزاد و رایگان می­باشد.

در خلاصه داستان رسمی منتشر شده این فیلم آمده است که انسی و ذبیح در حاشیهٔ شهر و در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کنند. انسی از زنی سالخورده پرستاری می‌کند و ذبیح در شمال شهر کارگر ساختمانی است. آنها آرزو دارند بچه‌دار شوند …

به گزارش ایسنا، حضور در این جلسه به سیاق سایر جلسات نقد و نمایش فیلم باشگاه فیلم نیاوران آزاد و رایگان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین