کد خبر: ۲۶۲۰۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
تاجرنیا:

اقلیت مجلس نقش نظارتی خود را به انتقام‌جویی سیاسی داده است

کسانی که نامه سیدمحمدخاتمی به رهبری را برنمی‌تابند در واقع می‌خواهند جایگاه رهبری را از یک نهاد همه شمول به نهادی که تنها مجموعه خاصی را در برمی‌گیرد، تقلیل دهند/ اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس چهره‌های شاخص و ارزشمندی معرفی می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در مجلس نهم وظیفه نظارتی مجلس با مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی بر سر راه دولت اشتباه گرفته شد، گفت: اقلیت مجلس نقش نظارتی خود را به انتقام‌جویی سیاسی داده است.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به نامه سیدمحمدخاتمی به رهبری مبنی بر خشنودی او از سلامتی رهبری گفت: در مورد جایگاه رهبری و مصداق آن بین نیروهای سیاسی کشور اتفاق نظر کامل وجود دارد. کسانی که نامه سیدمحمدخاتمی به رهبری را برنمی‌تابند در واقع می‌خواهند جایگاه رهبری را از یک نهاد همه شمول به نهادی که تنها مجموعه خاصی را در برمی‌گیرد، تقلیل دهند.

وی افزود: این عده بیشتر از نقد اصلاح‌طلبان به نوعی تلاش می‌کنند تا جایگاه رهبری را از این همه‌گیری خارج کنند در حالیکه اصلاح‌طلبان یک جریان سیاسی داخل کشور هستند که در عرصه‌های مختلف حضور جدی دارند. اما جریانی همواره از اتفاقی که در گذشته در حوزه سیاسی کشور رخ داده بهره‌برداری نادرست می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اظهارات برخی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان با نوشتن این نامه‌ها می‌خواهند خود را به نظام تحمیل کنند، گفت: اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه خارج از نظام نبوده‌اند که نیاز داشته باشند خود را با چنین اقداماتی به آن تحمیل کنند. این عده فراموش نکنند که انتخابات پرشور سال 92 محصول فعالیت و عقل‌گرایی و در عین حال مصلحت‌اندیشی اصلاح‌طلبان بود که مورد تایید رهبری نیز قرار گرفت.

وی افزود: اینکه همواره عده‌ای تلاش کنند، رقیب خود را به هر شکلی از عرصه رقابت خارج کنند، طبیعی شده است. با این حال کار آقای خاتمی حرکت درستی بود که مورد حمایت همه شخصیت‌های اصلاح‌طلب و در چهارچوب حرکت اصلاح‌طلبانه بود.

تاجرنیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان برای جلوگیری از تکرار اتفاقات شورای شهر باید چه معیارهایی را در تنظیم لیست‌های انتخاباتی خود در نظر بگیرند، گفت: لازم است در این جا به این نکته اشاره شود که در انتخابات مجلس گذشته و شورای شهر اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان از فرصت برابر برخوردار نبودند. اگر تمام کسانی که در لیست‌های ما بودند، تایید صلاحیت می‌شدند، کسانی که امروز در مواضع اصلاح‌طلبانه خود دچار لغزش شده‌اند، هیچگاه در لیست جریان اصلاحات راه پیدا نمی‌کردند.

وی با تاکید بر این که لیست انتخابات شوراها ناشی از ظرفیت کامل جریان اصلاحات نبود، گفت: در واقع این لیست خیرالموجودین بود. ویژگی مهم مجلس آینده باید این باشد که به وظیفه قانون‌گذاری صحیح و نظارت دقیق توجه کند.

تاجرنیا ادامه داد: متاسفانه در مجلس نهم وظیفه نظارتی مجلس با مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی بر سر راه دولت اشتباه گرفته شد. استیضاح اخیر و سوالات متعدد در طول یکسال از وزرا نشان می‌دهد که اقلیت مجلس نقش نظارتی مجلس جای خود را به انتقام‌جویی سیاسی داده است.

وی خاطرنشان کرد: مجلس آینده علاوه بر تعامل با دولت باید در کار خود دقیق باشد. در این راستا تجربه انتخابات 24 خرداد سال 92 در پیش روی اصلاح‌طلبان است و امیداوریم که با حمایت‌های نهادهای نظارتی اصلاح‌طلبان بتوانند به لیست واقعی و واحد خود برسند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: یکی از چالش‌های بزرگ ما این است که وقتی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به دلایل مختلف رد صلاحیت می‌شوند، نیروهای دیگری با اختلاف‌نظر با جریان اصیل اصلاح‌طلب بروز می‌کنند که نمی‌توانند همه توقعات را برآورده کنند. خوشبختانه با همگرایی که در دولت یازدهم ایجاد شده ما در انتخابات مجلس آینده چهره‌های شاخص و ارزشمندی را معرفی خواهیم کرد.

نماینده پیشین مجلس در خصوص بحث گشت‌های موتوری انصار حزب‌الله که قرار است از هفته آینده کار خود را آغاز کنند، گفت: در ساختار حکومت ساز و کار قانونی برای امر به معروف و نهی از منکر و برخورد با معضلات اجتماعی دیده شده است. اگر قرار باشد هر کسی که احساس تکلیفی می‌کند، خودسرانه اقدام کند، در جامعه هرج و مرج ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه چنین حرکت‌های خودسرانه‌ای باعث تضعیف نهاد اجرایی و نظارتی می‌شود، گفت: شکی نیست که وزارت کشور مسئول امنیت داخلی کشور و رئیس جمهور حافظ قانون اساسی است. ما امیدواریم قبل از اینکه مقامات اجرایی اقدامی کنند، کسانی که با اقدامات خودسرانه خود موجب نگرانی و تشویش جامعه می‌شوند به فکر بیفتند و تحرکات خود را در راستای قانون تنظیم کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین