کد خبر: ۲۶۲۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳

معاون وزیر تجارت خبر داد: قیمت نان تا پایان سال واقعی می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از واقعی شدن قیمت نان تا پایان سال جاری خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: علی قنبری - مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی - در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان در جمع خبرنگاران تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائل امروز بحث قیمت نان است که در رابطه با این موضوع با توجه به اینکه مصرف عام مردم است باید با احتیاط برخورد کنیم و پیشنهاد این است که قیمت نان را به سمت واقعی شدن هدایت کنیم به نحوی که قیمت‌ها واقعی شود و به مردم فشار نیاید.

وی تاکید کرد: در این رابطه به مردم یارانه پرداخت می‌کنیم. با توجه به این موضوع، میزان ضایعات نان نیز کاهش می‌یابد و اهداف مهمی در این زمینه داریم.

قنبری با تاکید بر اینکه باید از تصدی‌گری دولت در رابطه با امر نان و آرد کاهش دهیم، گفت: باید مسئولیت را به انجمن‌ها و بخش خصوصی بسپاریم چون در شرایط کنونی که قیمت نان اینگونه است هیچ کس از وضعیت موجود راضی نیست و به دنبال طرح جامعی هستیم که به سمت قیمت واقعی حرکت کنیم و تصور می‌کنم در سال جاری بتوانیم این طرح را به تصویب دولت برسانیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اکید کرد: این پیشنهاد در حال بررسی است و البته نیاز به فرهنگسازی نیز دارد که فرهنگ مصرف نان و صنعتی کردن آن را در جامعه تقویت کنیم تا مردم توجیه شوند و چنانچه مردم از مزایای طرح مطلع شوند، می‌توانیم با همراهی و همگامی آنها به اهداف مورد نظر برسیم.

در نان‌های مختلف اصلاح قیمت متفاوت است
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی تاکید کرد: با واقعی شدن آن و با پرداخت مختصری یارانه به مردم، می‌توانیم باری را از دوش مردم برداریم. البته در نان‌های مختلف اصلاح قیمت متفاوت خواهد بود.

قنبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر تهاتر مواد اولیه تهیه نان با کشور روسیه و اینکه آیا شرکت بازرگانی دولتی در این زمینه برنامه‌ای دارد یا خیر؟ تصریح کرد: بخش قابل توجهی از گندم را از روسیه وارد می‌کنیم که البته می‌توانیم در این زمینه تهاتر کنیم. با توجه به تحریم‌هایی که علیه ما وجود دارد و در روسیه نیز این تحریم‌ها اعمال می‌شود، می‌توانیم با کشور روسیه بخشی از مشکلات را حل کنیم.

خرید 6.7 میلیون تن گندم از کشاورزان
وی از خرید 6.7 میلیون تن گندم در سال جاری از کشاورزان خبر داد و گفت: می‌توانیم این میزان را به هفت میلیون تن برسانیم و در این رابطه حدود 7000 میلیارد تومان به کشاورزان پول پرداخت کردیم و امسال در مقایسه با سال گذشته حدود دو میلیون تن گندم بیشتری خریداری کردیم.

قنبری در رابطه با اهداف کلی طرح صنعتی کردن نان گفت: این طرح در راستای کاهش ضایعات، کاهش هزینه‌های تولید، بالا بردن کیفیت نان، رعایت اصول بهداشتی و تامین سلامت مردم اجرایی شده است.

وی یادآور شد: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان کمیته بهبود کیفیت آرد نان شرکت بازرگانی دولتی ایران در سال 1385 و با توجه به وضعیت نامناسب تولید نان در کشور پیشنهاد صنعتی کردن تولید نان توسط کارشناسان ارائه و لایحه مربوطه توسط هیات وزیران به مجلس ارسال شد و در جزء یک بند الف تبصره 15 سال 1386 قانون بودجه کل کشور به تصویب رسید و آیین نامه اجرایی آن تهیه و جهت اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در راستای اجرای طرح مزبور تا کنون 226 طرح نان صنعتی تولید انبوه به بانک‌های عامل معرفی و از بین آنها 77 طرح مورد موافقت بانک قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: در مجموع از بین طرح‌های مصوب شده 28 طرح به ظرفیت 1355 تن در روز موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند و از بین آنها تا کنون 21 طرح به ظرفیت 835 تن در روز به اتمام رسیده و توانسته پروانه بهره‌برداری گرفته است. هفت طرح به ظرفیت 520 تن در روز در حال اجراست.

تامین 5.5 درصد نان کشور توسط واحدهای صنعتی
وی بیان کرد: با احتساب مصرف روزانه 25 هزار تن نان در کل کشور و در صورت تولید با حداکثر ظرفیت توسط واحدهای فوق یعنی 1355 تن در روز می‌توان پیش‌بینی کرد واحدهای مزبور حدود 5.5 درصد نان کشور را تامین می‌کنند. البته به غیر از واحدهای فوق، واحدهای کارگاهی و نیمه صنعتی دیگری در کشور در حال فعالیت هستند که جزو واحدهای صنعتی انبوه فوق نیستند و در صورت اضافه شدن آنها به این لیست، درصد تولید و مصرف نان صنعتی افزایش پیدا می‌کند.

افزایش فساد و رانت به دلیل دو گانگی قیمت گندم

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی تاکید کرد: به دلیل دو گانگی قیمت گندم فساد و رانت افزایش یافته چون قیمت خرید گندم از کشاورزان 1050 تومان است که با احتساب 100 تومان هزینه جاری 1150 تومان خریداری می‌شود که ما آن را 465 تومان به فروش می‌رسانیم و این اختلاف قیمت که حدود 700 تومان است رانت ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی گفت: به دنبال این هستیم که قیمت گندم و نان را واقعی کنیم تا دولت در این قضیه دخالت نکند چون تصور می‌کنم در شرایطی قرار داریم که هیچ کس از این وضعیت راضی نیست و ما تلاش می‌کنیم با واقعی شدن قیمت‌ها فساد و رانت از بین برود البته نظارت دولت نیز در این زمینه وجود داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین