کد خبر: ۲۶۲۶۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹

این همه هشدار برای 4درصد؟

در ایران سرانه مصرف آب بسیار بالاست. هر فرد به طور میانگین 220 لیتر آب در شبانه روز مصرف می کند متوسط سرانه مصرف کشورهای پرآب جهان، زیر 150 لیتر است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: 70 درصد از نیاز تهران به آب از طریق بارندگی تامین می شود. موضوع کم آبی در تهران اگرچه موضوع تازه ای نیست اما از زمانی این مشکل بحرانی شد که در دوسال گذشته ما در تهران با کاهش بارندگی بسیار شدیدی مواجه شدیم.

روزنامه «شرق» طی یادداشتی با عنوان «این همه هشدار برای 4 درصد» به قلم «علیرضا نوذری پور» معاون مهندسی شرکت آب وفاضلاب استان تهران نوشته است:

میانگین میزان بارندگی در یک دوره 46ساله در تهران 347 میلیمتر بوده است. این در حالی است که در سال آبی جاری- که تنها یک روز از آن باقی مانده است- میزان بارندگی صدمیلیمتر کاهش داشته و بارندگی تنها 243 میلیمتر بوده است.

در سال گذشته هم میزان بارندگی تهران تنها 280 میلیمتر بود. یعنی ما در دوسال پی درپی با کاهش قابل توجهی بارندگی در تهران مواجه بوده ایم. بستگی بالای تهران به آب های سطحی و رودها هم زمینه ساز تشدید بحران شد. همزمان با کاهش بارندگی، میزان دمای هوا هم در دوسال گذشته به شدت افزایش یافت و ما دو تابستان بسیار گرم را پشت سر گذاشتیم.

به عبارتی کاهش بارندگی با افزایش تقاضا همراه شد و به بحران آب در شکل کنونی دامن زد. در حال حاضر وضعیت آب سدهای تهران نگران کننده است. ذخیره چهار سدی که به تهران آب می رسانند تنها 349میلیون مترمکعب است و از این میزان هم تنها 217میلیون متر مکعب آن به عنوان ظرفیت مفید قابل استفاده است.

از بین این چهار سد، وضعیت دو سد لار و لتیان از همه بحرانی تر است و این دو در مجموع تنها 46میلیون مترمکعب آب دارند. در تشریح وضعیت کنونی و ضرورت کاهش مصرف شاید توجه به یک آمار کافی باشد و آن اینکه، حجم مفید سدهای شرق تهران نسبت به سال 91 نزدیک به 80 درصد کاهش داشته است.

در این میان هشدارهای متعددی به مصرف کنندگان داده ایم و بارها بر ضرورت کاهش مصرف تاکید کرده ایم. اما حاصل این همه، کاهش سه تا چهاردرصدی مصرف بوده است. در ایران سرانه مصرف آب بسیار بالاست. هر فرد به طور میانگین 220 لیتر آب در شبانه روز مصرف می کند متوسط سرانه مصرف کشورهای پرآب جهان، زیر 150 لیتر است.

نکته قابل توجه هم این است که ما اکنون باید با کاهش مصرف، از این شرایط سخت عبور کنیم. اما کاهش مصرف ما نباید کاهش مقطعی باشد. حل مشکل آب نیازمند تغییر الگوی مصرف است. در این میان تغییر قیمت آب و اصلاح آن می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

کاهش مصرف برق بارها اعلام شد اما تنها زمانی لامپ های کم مصرف در خانه ها استفاده شد که قیمت برق افزایش یافت. احتمالا راه حل این مشکل هم افزایش قیمت آب است، چون حتی اگر امسال هم از بحران آبی عبور کنیم باز در سال های آتی به محض آنکه میزان بارندگی از 350میلیمتر کمتر شود باید خود را آماده بحرانی جدید کنیم، پس چه بهتر که مصرف اصلاح شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین