کد خبر: ۲۶۳۲۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵

بازی "شهاب حسینی" شرط اجرای نمایش!

فرهاد تجویدی که این روزها نمایش «من» را در تالار محراب اجرا می‌کند، گفت: مدیر یک فرهنگسرا از ما خواست سوپراستاری مثل شهاب حسینی بیاوریم تا به ما اجرا بدهد!
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این کارگردان تئاتر درباره دشواری پروسه اجرای تئاتر برای گروه‌های جوان و ناشناخته توضیح داد: نمایش ما سال گذشته در جشنواره تئاتر شهر اجرا و برگزیده شد و برای اجرای عمومی آن به یکی از فرهنگسراها مراجعه کردم اما مدیر آن توصیه کرد نمایش را با حضور چهره‌ای مانند شهاب حسینی اجرا کنیم.
 
او ادامه داد: من همه شرایط اجرا در فرهنگسرا را پذیرفتم؛ حاضر شدم چک بدهم و حتی متضرر شوم اما زیر بار سوپراستار نرفتم. بلکه به مدیران گفتم اگر بدون سوپراستار از نمایش استقبال شد، نباید کف فروش را از من بگیرید و باید اجازه دهید به اجرایم ادامه دهم.
 
این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: من مخالف حضور سوپراستارها در تئاتر نیستم، اما باید سوپراستار برای تئاتر باشد، نه اینکه تئاتر برای سوپراستار؛ این یکی از مسائلی است که مدتی است باب شده است.
 
تجویدی در ادامه درباره شکل‌گیری نمایش «من» توضیح داد: این نمایش حاصل کلاس بازیگری است که خودم برگزار کرده بودم. برخلاف اساتید دیگر که معمولا نمایش‌هایشان را با حضور دانشجویانشان اجرا می‌کنند، من این نمایش را با حضور کسانی اجرا می‌کنم که هیچ کدام تئاتری نیستند در میان این هنرجویان، دکتر و مهندس داریم و بعضی هم ترک تحصیل کرده‌اند. بیشتر آنها برای اولین بار روی صحنه آمده‌اند، یعنی همه آماتور هستند اما با انرژی یک کار حرفه‌ای به صحنه می‌آیند چون معتقدم نسل جوان و پر انرژی را باید کانالیزه کرد.
 
وی با ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری کلاس‌های آموزشی‌اش افزود: همه تلاش من این بود که کلاس محل آموختن باشد و فقط به مرور خاطرات و تجربیات شخصی تبدیل نشود. به همین دلیل با انتخاب یک متن‌، مباحث کلاس را به طور عملی آزمودیم و روی اتودهای تک نفره‌، دونفره و در نهایت گروهی، کار کردیم.
 
کارگردان نمایش«بوق» اضافه کرد: با وجود همه اینها، باز هم هنرجویان دچار مشکل می‌شدند و بهتر دیدم با استفاده از دغدغه‌های خودشان، کار را شکل دهم. به همین دلیل دغدغه‌های فراگیر آنها را گردآوری کردیم و سروسامان دادیم. جالب اینجاست هرکس دغدغه خود را فراگیر می‌دید و به همین دلیل حالتی آشفته به وجود آمد که من از آن استفاده کردم تا نشان دهم تئاتر کار جمعی است نه فردی و همه باید برای آن از خودگذشتگی داشته باشند و نام نمایش هم از همین «من گرایی» گرفته شد.
 
تجویدی درباره انتخاب تالار «محراب» برای اجرای نمایش‌اش گفت: همیشه در بوق و کرنا گفته‌ام کار خوب بدون سوپراستار هم می‌تواند تماشاگر را جذب کند. تالار «محراب» در دو قدمی تئاتر شهر است و اگر به آن برسند و کار خوب در آن اجرا شود، می‌تواند به پاتوق هنری خوبی تبدیل شود. اما متاسفانه چون آثار خوبی در آن اجرا نرفته یا نمایش‌هایی در آن اجرا شده که مورد استقبال قرار نگرفته، مهجور مانده است.
 
او با ابراز خرسندی از ارتقای امکانات رفاهی تالار «محراب» اضافه کرد: یکی از اقدامات مدیریت جدید این تالار، اختصاص پارکینگ است که کار را برای تماشاگران راحت می‌کند. ضمن اینکه بعد از اجرای نمایش فضایی برای گفت وگو وجود دارد.
 
کارگردان نمایش«پینوکیو دروغ بگو» با انتقاد از عملکرد مدیریت در تئاتر ادامه داد: امیدوارم مدیران متوجه شوند یک سالن مهجور بدون سوپر‌استار هم می‌تواند زنده شود. جالب اینجاست ما برای نمایش‌مان حتی نشست خبری هم برگزار نکردیم، بلکه نشست‌های ما مردمی و گفتگوی میان گروه و تماشاگران است. حتی روابط عمومی هم مردمی است و نخواستم مسئول روابط عمومی را از میان بچه‌های مطبوعات انتخاب کنم تا در رسانه‌اش برای ما اطلاع رسانی کند.
 
فرهاد تجویدی با ابراز رضایت از استقبال تماشاگران نمایش «من» افزود: همیشه معتقدم باید تماشاگر جدید به تئاتر جذب کرد؛ بنابراین یکی از کارهای ما، بازاریابی تئاتر توسط اعضای گروه بود. آنها چهره به چهره با تماشاگر گفت وگو می‌کردند و به جایی رسیدیم که حالا سقف فروش ما در تالار «محراب» باورکردنی نیست و جالب‌تر اینکه تماشاگران ناشناس مبلغ تئاتر ما شده‌اند و خودشان از ما پوستر و تراکت می‌گیرند.
 
او در پایان صحبتش  گفت: از تمام مدیرانی که داعیه جوانگرایی و دلسوزی دارند و همه افرادی که نمی‌توانند به چهره‌های تازه اعتماد کنند و تصور می‌کنند بدون سوپراستار نمی‌توان موفق شد‌، دعوت می‌کنم که در اندیشه‌هایشان تجدید نظر کنند. جالب است مدیران برخی سالن‌ها با وجود شعار جوان‌گرایی، زمان مرده سالن خود را به گروه‌های جوان می‌دهند اما خود من همیشه در کار با جوان‌ها، تمام زمانم را وقف آنها می‌کنم نه زمان مرده و سوخته‌ام را.
 
به گزارش ایسنا، نمایش «من» تا روز 10 مهر هر شب ساعت 19 و 30 دقیقه در تالار محراب به صحنه می‌رود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین