کد خبر: ۲۶۳۲۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۱

بازتاب سخنان آصفی در رویترز

آفتاب‌‌نیوز : رویترز در گزارشی آورده است: ایران اعلام کرد شواهد کافی وجود ندارد تا اثبات کند برنامه هسته‌ای این کشور برای تولید چیزی جز انرژی است بنابراین پرونده این کشور نمی‌تواند به شورای امنیت برای تحریم‌های احتمالی ارجاع شود.

این خبرگزاری افزود: حمیدرضا آصفی هر گونه ارجاع پرونده به شورای امنیت در نشست بازرسان هسته‌ای سازمان ملل در وین را مانور سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت هیچ دلیل قانونی یا منطقی برای این کار وجود ندارد اما با توجه به انگیزه‌های سیاسی موجود، اگر در چند روز باقی مانده به نشست اتفاقی بیفتد، موضوع دیگری است.

رویترز در ادامه آورده است: ایران به دلیل اینکه نتوانست افکار جهانی را متقاعد کند که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است، با خطر ارجاع پرونده به شورای امنیت روبه‌رو است.

به گزارش این خبرگزاری، دیپلمات‌ها پیشنهاد کردند بخش اصلی غنی‌سازی اورانیوم در خاک روسیه انجام شود. به عقیده آنها این کار می‌تواند از غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران به حدی که برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد، جلوگیری کند.

آصفی گفت: راجع به این پیشنهاد فکر می‌کنیم، اما ترجیح می‌دهیم این کار در کشور خودمان انجام شود و نه در خاک کشور دیگر.

این خبرگزاری آورده است: با ارایه مدارک ایران به آژانس انرژی اتمی که گفته شد از بازار سیاه تهیه شده است و حاوی اسنادی برای ساخت بمب است، شک‌ها درباره تلاش ایران برای دستیابی غیرمجاز به سلاح هسته‌ای تقویت شد.

رویترز افزود: آصفی این جوسازی‌ها را در راستای کمرنگ‌ نشان دادن نکات مثبت مطرح شده در گزارش محمد البرادعی رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران دانست و گفت آمریکا و متحدانش وقتی دیدند در گزارش البرادعی نکات منفی راجع به ایران وجود ندارد این هیاهوی بی‌اساس را برپا کردند.

ایران گفته است این مدارک را از افرادی دریافت کرده است که با بازار غیرمجاز اسلحه که توسط عبدالقدیرخان پدر بمب هسته‌ای پاکستان برپا شده درارتباط هستند.       

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین