کد خبر: ۲۶۳۲۴۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰

واکنش خواندنی نماینده شیراز در مورد تخریب بافت تاریخی این شهر: بزرگ‌نمایی است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اخبار روزهای گذشته در مورد تخریب بخشی از بافت تاریخی شیراز برای پروژه حرم تا حرم را بزرگ‌نمایی دانست و گفت که هیچ خانه‌ای که در فهرست آثار ملی ثبت شده باشد تخریب نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: احمدرضا دستغیب در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پروژه مذکور ارتباطی به آستان حضرت شاهچراغ ندارد، خاطرنشان کرد: بین‌الحرمین پروژه‌ای است که قبلا اجرا شده و به اتمام رسیده است. در آنجا یک مجموعه 57 هکتاری وجود دارد که با تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی قرار است اصلاحاتی صورت گیرد و آبادانی و توسعه منطقه در اطراف بقاع متبرکه مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: مسئولان مسکن و شهرسازی، شهرداری و دستگاه‌هایی که در آن منطقه فعالیت می‌کنند تلاش‌شان بر این است که مطابق ضوابط قانونی پیش بروند و تنها چیزی که مورد سوال است و ابهام ایجاد کرده بزرگنمایی است که در ارتباط با این طرح انجام شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با تاکید بر اینکه در آن محدوده هیچ اثر ثبتی و خانه‌ای که در فهرست آثار ملی ثبت شده باشد تخریب نشده، تصریح کرد: در طول یک هفته گذشته نوعی بزرگنمایی صورت گرفته و یک فضای شانتاژ تبلیغاتی وجود داشت که ریشه‌های آن در حال پیگیری است و اینکه چه عاملی باعث شد بدون اینکه حتی یک خانه ثبتی تخریب شود این فضاسازی در سطح رسانه‌ها به وجود بیاید

دستغیب اضافه کرد که دو نفر از وزرا نیز احتمالا برای پاسخگویی در مورد عدم نظارت بر دروغ‌پراکنی برخی سایت‌های خبری در کمیسیون‌های ذیربط حاضر خواهند شد.

وی با اشاره به وجود فهرست مشخصی از منازل ثبت شده به عنوان آثار ملی، تصریح کرد: هیچ خانه‌ای که در فهرست آثار ملی ثبت شده باشد تخریب نشده بنابراین این یک بزرگ‌نمایی بود که توسط برخی رسانه‌ها و برخی افرادی که اطلاع کافی نداشتند صورت گرفته و در حال پیگیری است و ان‌شاءالله کمیسیون‌های مربوطه مجلس هم موضوع را دنبال خواهند کرد که ریشه این جنجال سیاسی که در کشور ایجاد شد و به این سرعت منتشر شد و مورد بهره‌برداری رسانه‌های غربی هم قرار گرفت چه بوده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی باید پیگیر بزرگنمایی‌های انجام شده در این زمینه باشد، اظهار کرد: تا الان برای ما این یقین وجود دارد که هیچ خانه ثبتی در آن منطقه تخریب نشده البته ممکن است یک منزل قدیمی بوده باشد اما این لزوما به این معنا نیست که آن منزل جزو آثار ملی است. ضمن اینکه اگر خانه ای ارزش و اهمیت تاریخی داشته سوال این است که چرا طی سال‌های گذشته ثبت نشده است.

دستغیب با بیان اینکه محدوده اطراف مکان‌های مذهبی در شیراز برای زائرین و مجاورین ناامن است، گفت: دستگاه‌های ذیربط باید تمهیدات لازم را در این زمینه بیندیشند تا امنیت زائرین، مجاورین و گردشگران آن منطقه حفظ شود چرا که به هر حال تعداد زیادی گردشگران از محورهای منتهی به حرم‌های مطهر استفاده می‌کنند و ضروری است مشکلات آنجا برطرف شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه انتقال اطلاعات غلط و غلبه احساسات و هیجانات در یک مقطع زمانی خاص را از دلایل انتشار این خبر در سطح وسیع عنوان کرد و گفت: تردیدی در این نیست که همه چیز باید در چارچوب قانون انجام شود اما اینکه بخواهیم با جنجال و سر و صدا تلاش کنیم نشان دهیم که به وظایف‌مان عمل می‌کنیم عمل به وظیفه نیست.

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی بین دستگاه‌ها در مجموعه استانداری، افزود: مدیران دستگاه‌های مختلف باید با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند و کارشناسان هم نظرات خود را مطرح کنند. ضرورتی ندارد که موضوع کوچکی به این سرعت در یک جنجال و کشاکش رسانه‌ای قرار گیرد بلکه همه دستگا‌ه‌هایی که در این جریان به هم نقد دارند جزو مجموعه حاکمیت تعریف می‌شوند و باید ارتباط تنگاتنگی بین آنها برقرار شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ساکنین بافت‌های تاریخی و قدیمی در شیراز، اظهار کرد: برخی افراد در خانه‌های خود در شمال شهر و نقاط خوش و آب و هوا بدون هیچ مشکل محیطی زندگی می‌کنند و امنیت‌شان برقرار است، زباله‌هایشان به راحتی منتقل می‌شود و اگر حادثه‌ای پیش بیاید نیروهای امدادی به راحتی می‌توانند به مناطق آنها تردد کنند و هیچ مساله‌ای خانواده آنها را تهدید نمی‌کند حالا اینها می‌خواهند از جای خوش‌نشین برای کسانی که در شرایط سخت در بافت‌های قدیمی زندگی می‌کنند تعیین تکلیف کنند.

دستغیب در پایان تاکید کرد که میراث فرهنگی باید پاسخگوی مشکلات ساکنین بافت‌های قدیمی و تاریخی باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین