کد خبر: ۲۶۳۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۹

حکایت نامه رضایی ۲۰ روز قبل از پذیرش قطعنامه به امام راحل

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نامه خود به امام راحل 20 روز پیش از پذیرفته شدن قطعنامه از سوی بنیانگذار انقلاب توضیحاتی ارائه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محسن رضایی با حضور در برنامه سطرهای ناخوانده افزود: اخیرا یک سرهنگ عراقی کتابی را نوشته و درباره پذیرش قطعنامه نوشته که سید (امام خمینی (ره)) با پذیرش قطعنامه همه برنامه های حزب بعث را نقش برآب کرد. 

وی در ادامه پیرامون دلایل نامه نگاری به امام راحل درباره مجمع عقلا توضیح داد:زمانی که مجمع عقلا تشکیل شد مخالفتی با برگزاری آن نداشتم اما مشکل این بود که اخبار آقایان٬ فضایی را ایجاد می کرد که برخی اخبار ضد نقیض از این طریق به سمت جبهه می آمد. 

رضایی ادامه داد: عنوان مجمع عقلا تعبیر طعنه آمیزی بود؛ یعنی کسانی که در صحنه جنگ هستند عقل ندارند و اثر این صحبت ها در بین رزمندگان خطرناک بود و روحیه آنان را تضعیف می کرد از این رو به امام راحل نامه نگاری کردم و حضرت امام فرمودند که جلسات تعطیل شود. 

وی تاکید کرد: هر حرفی که اراده رزمندگان پشت سنگرها را تضعیف می کرد درست نبود. هر موضوعی درباره صلح که اراده رزمندگان را ضعیف می کرد و موجب شکست می شد قطعا اشتباه بود. 

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس با اشاره به حضور جمعی از نمایندگان در مجمع عقلا اظهار کرد: نمایندگان گاهی با ما صحبت کرده و به جبهه ها می آمدند،اما هیچ وقت از فرمانده سپاه و ارتش برای حضور در مجلس و پرسش درباره ابهام ها دعوت نشد. 

رضایی درباره حساسیت های خود درباره چنین مسائلی گفت: به مسائل سیاسی بسیار حساس بودم زیرا اثرات این بخش در صحنه های نبرد دیده می شد و باید آن را تحمل می کردیم . در عین حال در بحث های سیاسی که ارتباطی به جنگ نداشت شرکت نمی کردیم. 

وی درباره موضوع سفر مک فارلین مشاور امنیت ملی ریگان رییس جمهوری آمریکا به ایران برای نزدیک شدن به کشورمان گفت : وقتی از مسئله مک فارلین مطلع شدم؛ احساس کردم جریانی خارج از اطلاعات ما در جنگ در حال رقم خوردن است و به ما گفتند که سفر مک فارلین برای گرفتن قطعات یدکی است و ما نیز در مقابل اعلام کردیم به آمریکایی ها بگویید به ما توپ 155 میلی متری بدهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: گفتند مک فارلین با انجیل و کیک به ایران آماده است؛ محسن کنگرلو مشاور نخست وزیر٬ در ابتدا پیگیر این موضوع بود و در نهایت برادر زاده آقای هاشمی مساله را پیگیری کرد. 

رضایی درباره فرماندهی دوران دفاع مقدس در جبهه ها نیز اظهار کرد: وقتی جنگ شروع شد بنی صدر تقریبا همه اختیارات کشور را معادل صدام داشت و فرمانده کل نیروهای مسلح و رییس جمهوری بود اما از این امکانات نتوانست استفاده کند. 

وی با اشاره به فرماندهی ارتش از سوی سپهبد صیاد شیرازی و فرماندهی نیروهای سپاه از سوی خویش توضیح داد: سال دوم جنگ با عراق در بخش فرماندهی با یک سیاست جدید آغاز شد و ایت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب به ریاست جمهوری وقت انتخاب شدند. 

در این دوران و پس از برکناری بنی صدر٬ فرماندهی کل قوا در اختیار امام راحل بود و این روند موجب جهش ما در سال دوم جنگ تحمیلی شد. 

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس با اشاره به برخی اختلاف نظر ها توضیح داد:به امام (ره) گفتم باید یکی بالای سر من و شهید صیاد شیرازی باشد تا نیروها هماهنگ شوند. من به امام راحل مقام معظم رهبری را پیشنهاد دادم و امام (ره) دست من را گرفت و گفت این را با کسی طرح نکن و این موضوع به ذهنم آمده است. 

رضایی تصریح کرد: یک هفته بعد این حکم صادر شد اما امام راحل به منظور عدم رخ دادن اتفاقی برای فرد دوم کشور در این زمینه تصمیم گرفتند که استراتژی ها با ایت الله خامنه ای هماهنگ باشد. 

وی افزود: مقام معظم رهبری حدود یکسال فرمانده جنگ بودند و به عبارتی در سال سوم ایشان بر فرماندهی جنگ نظارت داشتند. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در ادامه تصمیم گیری های جبهه های جنگ به مقام معظم رهبری واگذار شد و آقای هاشمی فرمانده عملیاتی شدند؛ وی در لشگرها می آمد و مقام معظم رهبری نیز بیشتر هماهنگی های کلان٬ سیاست خارجی و مذاکرات ولایتی را پیگیری می کردند و این گونه در سال چهارم فرمول جدیدتری پیش روی ما در جنگ قرار گرفت. 

رضایی ادامه داد: عملیات خیبر که تمام شد من فرمانده جنگ شدم و آقای هاشمی این موضوع را به من و آقای صیاد شیرازی اعلام کردند. البته حکمی در این باره صادر نشد و قرار شد که برادر صیاد از من تبعیت کند. 

وی تاکید کرد: بعد از عملیات بدر باز فرمول تغییر کرد و آقای هاشمی مسوول هماهنگ کننده عملیات شد. در این شرایط سیستم فرماندهی تغییر کرد؛آقای هاشمی هماهنگ کننده بود و مقام معظم رهبری در جایگاه قبلی قرار داشتند اما ارتش و سپاه از فرماندهی مشترک جدا شد. 

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: تا زمان عملیات فاو فرماندهی ما مشترک بود اما از فاو به بعد دو فرماندهی مجزا شدیم که آقای هاشمی ما را با هم هماهنگ می کرد. به عنوان نمونه عملیات فاو را ما انجام دادیم و عملیات شلمچه را ارتش به عهده گرفت.

رضایی ادامه داد: زمانی که من سپاه و شهید صیاد ارتش را برعهده گرفت چه چیزی داشتیم؟ کل سپاه و بسیج و 30 هزار نفر بودند و من ٬ توپ و تانکی تحویل نگرفتم اما در آخر 800 هزار نفر نیرو تحویل دادم و ارتش نیز به شدت متحول شده بود و از 12 لشگر 50 لشگر رسید.

وی اظهار کرد: وقتی از جنگ بیرون آمدیم ارتش و سپاه قدرتمند داشتیم و یکی از دلایل ثبات ما این است که دستاوردهای جنگ٬ امنیت ملی ما را تامین کرد. ما فرهنگ جهاد را از دل انقلاب و فرهنگ مقاومت را از دل جنگ کسب کردیم. 

به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ دوران دفاع مقدس تنها دوران تاریخی در 300 سال اخیر کشور است که در آن بخشی از کشور کم نشد. همچنین قدرت بازدارندگی موجب جلوگیری از اجرای برنامه ریزی دوباره رژیم صهیونیست و یکباره آمریکا برای حمله به ایران شد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین