کد خبر: ۲۶۳۶۹۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴

چالش‌های دولت جدید عراق

هشدار آیت الله سیستانی به دولت عراق درباره تامین مالی داوطلبان شیعه که با داعش در حال جنگ هستند و ابراز نارضایتی مقتصدی صدر از دخالت آمریکا در جنگ با داعش؛ حیدر العبادی نخست وزیر شیعه دولت عراق را در شرایط سختی قرار داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: هشدار آیت الله سیستانی به دولت عراق درباره تامین مالی داوطلبان شیعه که با داعش در حال جنگ هستند و ابراز نارضایتی مقتصدی صدر از دخالت آمریکا در جنگ با داعش؛ حیدر العبادی نخست وزیر شیعه دولت عراق را در شرایط سختی قرار داده است.

دیگر داعش جزو لاینفک بحث های سیاسی و اجتماعی مردم و سیاستمداران عراق شده است.روزی بحث بر سر اینکه داعش فاصله ای تا بغداد ندارد یا اینکه داعش تا ساعاتی دیگر اربیل را به تصرف خود در می آورد ویا اخرین فیلم سر بریدن افراد داعش.اما این بار نحوه جنگیدن با این گروه باعث اختلاف گروه های سیاسی عراق شده است.

به گزارش پیام نو، با بین المللی شدن مشکل داعش و کشتن یک خبرنگار آمریکایی آمریکا و فرانسه با اعلام اینکه برای نابودی با این گروه تروریستی احتیاج به یک ائتلاف بین المللی است شروع به یارگیری در منطقه کردند.اما هم زمان ایران این اقدام آمریکا را محکوم کرد و هدف از ایجاد این ائتلاف را گسترش نفوذ آمریکا در این منطقه عنوان کرد بلافاصله اقشار مختلف عراق نیز با حضور آمریکا در عراق در جهت جنگ با داعش مخالفت کردند و این حضور را بهانه دوباره آمریکا برای اشغال مجدد عراق دانستند.

آیت الله سیستانی بزرگترین مرجع شیعیان عراق با حضور آمریکا مبتنی بر شروطی موافقت کرد و مقتدی صدر دیگر روحانی تندرو شیعه در عراق ضمن مخالفت با حضور آمریکا در عراق به مجاهدین عراقی یا همان شاخه نظامی جریان صدر دستور داد هر کجا که آمریکایی ها را دیدند آنها را بکشند. گردان حزب الله هم که ار شبه نظامیان شیعه است طی اطلاعیه ای از کنار کشیدن واحد های نظامی این گروه در صورت حضور نیروهای آمریکایی در جنگ علیه داعش خبر داد.

با وجود این مخالفتها جنگده های آمریکایی،اماراتی،بلژیکی و اردن شروع به بمباران مواضع داعش کردند و توانستند ضربات سنگینی را به این گروه بزنند. العبادی نخست وزیر عراق نیز با استقبال از این موضوع خواستار کمک های بیشتر نظامی و امنیتی کشورهای جهانی در برابر داعش شد.اما اشتباه آمریکا یی ها  در بمباران پایگاه الصقلاویه و کشته شدن ۷۰ نظامی عراقی باعث خشم مردم عراق شد و تظاهراتی را نیز در نقاط مختلف عراق در پی داشت.مقتدی صدر نیز با محکوم کردن آمریکایی ها از طرفداران خود خواست به خیابان بیایند در این تظاهرات که در شهرهای نجف،کربلا و بصره برگزار شد تظاهرکنندگان شعار های تندی را بر علیه العبادی سر می دادند.گروه مقتدی صدر دارای ۳۴ کرسی در پارلمان است و دارای وزن سیاسی قابل توجهی در پارلمان عراق است.

از سوی دیگر انتقادات آیت الله سیستانی از دولت مبنی بر عدم حمایت از گروهای  نظامی  شیعه و مردمی که داوطلبانه برای جنگ به داعش خود را به جبهه ها رسانده اند نمود عینی تر به خود گرفته است.در نماز جمعه روز گذشته احمد الصافی نماینده سیستانی در عراق ضمن محکوم کردن کشتار صقلاویه از عدم حمایت دولت از افراد که در جنگ علیه داعش شرکت می کنند پرداخت به گفته وی اکنون که جوانان این مرز و بوم برای حفظ کشور عراق و مردم آن از دست تروریست های تکفیری کمر همت بستند وظیفه دولت است که از آنها حمایت بکند ما این مسئله را چندین بار به دولت گوشزد کردیم اما هنوز چه از نظر نظامی و چه از نظر مالی هیچ رسیدگی و هیچ حقوقی به این افراد داده نشده است.

اکثر داوطلبین برای جنگ با داعش در پی فتوای آیت الله سیستانی مبنی بر جهاد با این گروهک تروریستی به نیروهای نظامی عراق پیوستند. در حالی که نگرانی های بین المللی مبنی بر عدم دوباره ثبات سیاسی در عراق بالا گرفته است حیدر العبادی روز گذشته بعد از ملاقات با جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری گفت که او و دولتش متهد به ایجاد آرامش سیاسی در کشور هستند و تلاش دارند در گیری های سیاسی را به حداقل ممکن برسانند وی در ادامه جنگ علیه داعش را جنگ مردم عراق با هر مذهب و هر گرایش سیاسی با این گروه سیاسی دانست و از آمریکا به خاطر کمک به مردم و دولت عراق در جنگ علیه این گروه تشکر کرد.

به گزارش پیام‌نو، با این حال به نظر می رسد در صورتیکه العبادی نتواند رضایت هم پیمانان شیعه خود را جلب کند باید انتظار استیضاح از سوی نمایندگان جریان صدر و مجلس اعلا را داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین