کد خبر: ۲۶۳۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۹

استاندار: تهران از فقیرترین استان‌های کشور

وی با اشاره به بودجه استان تهران اظهار کرد: این استان از نظر بودجه و حق و حقوق یکی از فقیرترین استان‌های کشور است. این در حالی است که استان تهران و شهر تهران پیشانی نظام محسوب می‌شوند استاندار تهران گفت: در صورت صرفه‌جویی نکردن در مصرف آب در فصل پاییز ممکن است به مشکل بربخوریم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  حسین هاشمی در مراسم نکوداشت روز گردشگری به همراه تجلیل از خادمان ستاد اجرایی خدمات سفر که در موزه فرش برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر تهران یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب فاضلاب دارد که 200 میلیون مترمکعب آن تصفیه می‌شود. اگر بتوانیم فاضلاب‌های تصفیه نشده را تصفیه کنیم بخش عمده‌ای از نیاز کشاورزی تامین می‌شود. در این زمینه تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از بخش خصوصی، بانک توسعه اسلامی، صندوق توسعه ملی و فاینانس چین در کوتاه‌ترین زمان و به کمک بخش خصوصی زمینه تصفیه این فاضلاب‌ها را فراهم کنیم.

او با بیان اینکه تهران از نظر گردشگری هنوز ناشناخته است اظهار کرد: در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی در زمینه جاذبه‌های گردشگری استان تهران برای مردم این استان با ضعف‌هایی مواجه هستیم چه برسد به گردشگران خارج از استان. استان تهران یکی از مناطق بسیار زیبا برای گردشگران است بنابراین لازم است اداره کل گردشگری در زمینه جاذبه‌های گردشگری از طریق شبکه‌های استانی اطلاع‌رسانی کند.

وی با اشاره به بودجه استان تهران اظهار کرد: این استان از نظر بودجه و حق و حقوق یکی از فقیرترین استان‌های کشور است. این در حالی است که استان تهران و شهر تهران پیشانی نظام محسوب می‌شوند اما بودجه آن در سال گذشته ردیف 11 بودجه عمرانی کشور بود.

استاندار تهران با بیان این که راهی به جز خودگردانی نداریم اظهار کرد: تلاش می‌کنیم در این جهت از ظرفیت‌های بخش خصوصی بهره ببریم.

هاشمی با اشاره به ظرفیت‌های بخش گردشگری گفت: این بخش با کم‌ترین سرمایه‌گذاری بیش‌ترین اشتغال را به همراه دارد. به عنوان نمونه درآمد اسپانیا از محل گردشگری سالانه 40 میلیارد دلار است که این رقم نزدیک به درآمد نفتی ماست.

او با بیان این که ایران از نظر تنوع آب و هوایی استثناست گفت: هر قسمت از کشورمان زیبایی‌های خاص خود را دارد و این زیبایی‌ها برای گردشگران بسیار جذاب است.

وی یادآور شد: گردشگری کم‌هزینه‌ترین، اشتغال‌زاترین و پرمنعفت‌ترین صنعت است.

هاشمی تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم تا حد امکان بودجه دولتی استان تهران را کم کنیم. علاوه بر آن به عنوان معین چند استان دیگر قرار بگیریم. به شرط آن که مدیران استان تهران همدل باشند و هماهنگ عمل کنند تا بتوانیم از این طریق نه تنها در ایران بلکه در منطقه نمونه باشیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در حال حاضر استان تهران بیش از 13 میلیون نفر جمعیت دارد که این میزان در سال 95 به 14 میلیون نفر می‌رسد. جمعیت استان تهران از 120 کشور جهان بیش‌تر است.

وی با اشاره به آپارتمانی شدن زندگی در استان تهران گفت: در حال حاضر بیش‌تر خانواده‌ها در آپارتمان‌های کوچک و متوسط زندگی می‌کنند و همین امر باعث شده که کودکان نتوانند در خانه‌ها و حتی در خیابان‌ها تحرک لازم را داشته باشند. بنابراین تصمیم گرفتیم برای هر 10 هزار نفر از جمعیت تهران یک مکان تفریحی ایجاد کنیم بنابراین لازم است هزار و 300 مکان تفریحی به وجود بیاوریم. دولت توان این کار را ندارد و لازم است از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای دستیابی به این عدد بهره ببرد.

هاشمی با بیان این که اولویت اصلی توسعه استان بحث گردشگری است گفت: براساس برنامه پنجم توسعه پنجره واحد را عملیاتی کنیم. علی رغم آنکه این موضوع در برنامه پنجم توسعه گنجانده شده ولی هنوز عملیاتی نشده است.

او افزود: ما مرکز جذب و حمایت از سرمایه‌گذار را در استان تهران ایجاد کردیم تا افراد از این مرکز خدمات بگیرند. خوشبختانه مراجعات برای بخش گردشگری چه از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و چه خارجی بسیار زیاد بوده است.

وی با بیان این که ما باید برای دستیابی به هدف خود در حوزه گردشگری جانمایی می‌کردیم اظهار کرد: ما باید مشخص می‌کردیم که کدام یک از مناطق استان تهران برای راه‌اندازی تفرج‌گاه و پذیرایی از مهمان‌ها مناسب‌تر است. بخش عمده این تفرج‌گاه‌ها در شرق و درصد کم‌تری در غرب استان راه‌اندازی می‌شوند و ما از نظر حمایت دولت و صندوق توسعه ملی مشکلی نداریم.

استاندار تهران با اشاره به ساماندهی صنایع و صنوف در استان تهران و با بیان این که براساس مصوبات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد صنایع در 120 کیلومتری تهران ممنوع بوده است، اظهار کرد: بیش از نیمی از صنایع و صنوف مجوز فعالیت ندارد. این صنایع یکی از عوامل تهدیدکننده محیط زیست به شمار می‌آیند بنابراین با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان محیط زیست برای شهرک‌های صنعتی جانمایی کردیم تا صنایع به شهرک‌های صنعتی منتقل شوند. این کار برای سالم شدن آب و هوای تهران لازم است.

وی با اشاره به زمین‌های قابل کشت استان تهران اظهار کرد: 211 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب در استان تهران وجود دارد که محصولات خوبی تولید می‌کنند ولی این اراضی گرفتار خشکسالی شده‌اند.

هاشمی در پایان اظهار کرد: اسفندماه سال گذشته زنگ خطر کمبود آب شرب تهران را به صدا درآوردم و اکنون همه مسوولان به فکر تامین آب هستند. با مدیریت خوب توانسته‌ایم تابستان را به سلامت پشت سر بگذاریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین