کد خبر: ۲۶۳۹۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴

مبتلایان به هاری محکوم به مرگ هستند

بیماری با بی‌حسی یا فلج عضلات پیشرفت می‌کند و اسپاسم عضلات حلق منجر به ترس از آب می‌شود، به طوری که بدون مداخله پزشکی، سیر بیماری 2-6 روز و گاهی بیشتر است و در نهایت مرگ به دلیل فلج عضلات تنفسی رخ می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کارشناس مسوول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: میزان کشندگی بالای بیماری هاری به طوری است که پس از ظهور علائم در انسان قابل درمان نبوده و بیمار محکوم به مرگ خواهد بود.

"فریبا هادی"در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هاری یک بیماری حاد ویروسی و یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است که از هزاران سال قبل در جهان وجود داشته و به دلیل دارا بودن میزان بروز بالا و خسارت‌های سنگین اقتصادی و بهداشتی، جزو اولویت‌های نظام مراقبت بیماری‌ها در کشور بوده و میزان بروز بیماری هاری انسانی به‌عنوان یک شاخص مهم بهداشتی محسوب می‌شود.

وی افزود: در دنیا در هر 10 دقیقه یک نفر بر اثر ابتلا به بیماری هاری جان خود را از دست می‌دهد و این بیماری سالانه باعث مرگ بیش از 55000 نفر در سطح دنیا می‌گردد که 95 درصد این مرگ‌ها در قاره‌های آسیا و آفریقا اتفاق می‌افتد. به همین منظور و بدلیل اهمیت زیاد این بیماری روز 28 سپتامبر هرسال ( 6 مهرماه) توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان " روز جهانی هاری" نام‌گذاری شده است. این بیماری عمدتا از طریق گاز گرفتن توسط پستانداران خونگرم اهلی و وحشی به انسان منتقل می‌شود.

هادی با اشاره به علائم بالینی این بیماری، تصریح کرد: شروع هاری اغلب با یک احساس اولیه هراس، سردرد، تب، کوفتگی عضلانی، تغییرات حسی نامشخص اغلب در محل گزش حیوان همراه است. ناگفته نماند تحریک پذیری و ترس از فضای باز، علائم شایعی هستند. بیماری با بی‌حسی یا فلج عضلات پیشرفت می‌کند و اسپاسم عضلات حلق منجر به ترس از آب می‌شود، به طوری که بدون مداخله پزشکی، سیر بیماری 2-6 روز و گاهی بیشتر است و در نهایت مرگ به دلیل فلج عضلات تنفسی رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: تنها راه جلوگیری از این بیماری انجام اقدامات پیشگیری بلافاصله بعد از حیوان گزیدگی است. هم‌چنین افزایش روند موارد حیوان گزیدگی در انسان موجب شده است سالانه مبالغ زیادی صرف خرید سرم و واکسن ضد هاری جهت درمان آسیب دیدگان شود. در ضمن تلفات دام و خسارت‌های اقتصادی ناشی از این بیماری که در دام‌ها ایجاد می‌شود قابل انکار نیست.

این مسوول در خصوص یکسری نکات آموزشی در این زمینه متذکر شد: در جهت پیشگیری در خصوص بیماری هاری باید به نکاتی همچون اتلاف سگ‌های ولگرد و خودداری از نگهداری سگ و گربه در منزل مگر در موارد استثنایی و در صورت نگهداری، قلاده زدن و واکسیناسیون آنها علیه هاری، خودداری از تردد سگ‌های خانگی و صاحبدار در معابر عمومی و پارک‌ها، توجه خاص به گازگرفتگی حیوان‌ها هرچند جزئی و به صورت خراش و مراجعه فوری فرد مجروح به مرکز درمان پیشگیری هاری و...اشاره کرد.

هادی در خصوص وضعیت این بیماری در استان زنجان یادآورشد: در سطح استان تاکنون هیچ مورد هاری انسانی در گزارش نشده است که این موفقیت نتیجه گسترش مراکز درمان پیشگیری هاری در کلیه شهرستان‌های تابعه و فعالیت شبانه‌روزی پرسنل متعهد و پر تلاش این مراکز است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین