کد خبر: ۲۶۴۰۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
فریده غیرت می‌گوید حقوق می تواند منشا خشونت در جامعه باشد؛

قانون از خشونت و افراد خشن حمایت نکند/ از قوانین رفع تبعیض شود

یک حقوقدان با بیان اینکه حقوق می تواند منشاء خشونت در جامعه باشد تاکید کرد: وقتی از قوانین رفع تبعیض شود و قانون از خشونت و افراد خشن حمایت نکند خشونت از ساختار حذف خواهد شد. مشخصا باید از فرد خشن، حمایت قانونی برداشته شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فریده غیرت که  در آستانه نشست رفع خشونت از حقوق داخلی با خبرنگار امید گفت‌وگو می‌کرد  با بیان اینکه حقوق می تواند منشاء خشونت در جامعه باشد،گفت:وقتی در حقوق برای یک شخص یا گروهی، حق و امتیاز ویژه ای قایل شویم، طبعا برای طرف مقابل، محرومیت ایجاد کرده ایم، امتیاز برای یک گروه خود به خود برای طرف محروم خشونت ایجاد می کند چون اعمال حق برای شخص محق ممکن است گاهی با اعمال خشونت همراه باشد این موضوع برای طرف محروم هم ممکن است خشونت ایجاد کند. بر همین اساس قانون می تواند خشونت ایجاد کند.

وی درخصوص راهکار جلوگیری از خشونت از حقوق داخلی ایران ،اظهار کرد:ما طرحی را بارها پیشنهاد داده ایم و آن تساوی در حقوق و رفع تبعیض ها است. وقتی از قوانین رفع تبعیض شود و قانون از خشونت و افراد خشن حمایت نکند خشونت از ساختار حذف خواهد شد مشخصا باید از فرد خشن، حمایت قانونی برداشته شود، چراکه اشخاص  دارای حقوق معین، مشخص، متعادل و معلومی هستند که تکیه بر این حقوق مشخص مانع از زورگویی و اعمال خشونت خواهد شد، در همین راستا رفع تبعیض‌ها و ایجاد تساوی باعث از بین رفتن خشونت می شود.

غیرت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در مجازات قانون گذار در قوانین کیفری به منظور برقراری نظم اعمال می شود ولی آیا امکان دارد همسو با ایجاد نظم در جامعه از طریق مجازات از خشونت هم جلوگیری کرد؟گفت:به سختی بتوان مشخصا مواردی را در این خصوص  پیدا کرد چون مجازاتی که قانون گذار در قوانین کیفری تعیین کرده است با خشونت همراه است و خشونتی است که حمایت قانون را برای افرادی که خشونت اعمال می کنند به همراه دارد اما به هر حال  قانون گذار می تواند مانع خشونت ها شود اما قانون گذار  در امور کیفری برای افرادی که بدون حمایت قانون مبادرت به خشونت کنند، مجازات تعیین می کند.

وی عدم تساوی افراد در حقوق خانواده را علت اصلی رشد خشونت در حقوق خانوداهدانست و برای برای جلوگیری از  این نوع خشونت نیز گفت: من معتقد به ایجاد تساوی در حقوق زن و مرد و رفع تبعیض ها هستم ، اگر تبعیض ها رفع شود ، مرد دارای حقوق و امتیاز اضافی نباشد و زن از برخی حقوق محروم نباشد، نارضایتی، بحران و تنش ایجاد نشده و در نتیجه خشونت هم ایجاد نمی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین