کد خبر: ۲۶۴۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲

استقرار نظامیان آمریکایی در شمال بغداد

این منبع محلی می‌افزاید: این دفاتر با نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه اسبایکر در ارتباط است که از هفته گذشته وارد این پایگاه شده در آن مستقر شده‌اند و ارتباطی به ارتش و نیروهای مسلح عراق ندارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منابع آگاه عراقی با بیان اینکه نظامیانی آمریکایی در پایگاه «اسبایکر» در شمال تکریت مستقر شده‌اند، از تشکیل یگان‌های مردمی تحت عنوان «گارد ملی» توسط این نظامیان آمریکایی خبر دادند.

به گزارش خبرنگار فارس، بار دیگر منابع آگاه عراقی در استان «صلاح الدین» تصریح کردند که طی هفته گذشته نظامیان آمریکایی وارد تکریت، در شمال بغداد شده و در پایگاه نظامی «اسبایکر» مستقر شدند.

در این ارتباط یک منبع نزدیک به قدرت‌های محلی در شهر «سامرا» تصریح کرد که به تازگی دوایری برای جذب نیروهای داوطلب مردمی توسط افسرانی با رتبه‌های سرلشکری و سرتیپی سابق در این شهر با هدف تشکیل یگان‌هایی تحت عنوان «گارد ملی» تشکیل شده است.

این منبع محلی می‌افزاید: این دفاتر با نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه اسبایکر در ارتباط است که از هفته گذشته وارد این پایگاه شده  در آن مستقر شده‌اند و ارتباطی به ارتش و نیروهای مسلح عراق ندارد.

براساس اطلاعات در اختیار این منبع که به دلایل امنیتی خواستار عدم افشای هویت خود شد، نظامیان آمریکایی که در پایگاه اسبایکر مستقر شده‌اند، اقدام به جذب 15 هزار نفر از اهالی شهر سامرا کرده‌اند تا نیرویی نظامی تحت عنوان «گارد ملی» تشکیل دهند.

«حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق در روز هشتم سپتامبر جاری و هنگام ادای سوگند گفته بود که اقدام به تشکیل نیروهایی از ساکنان هر استان تحت عنوان «گارد ملی» می‌کند که مسئولیت دفاع از مناطق خویش در کنار نیروی پلیس در آن مناطق را پس از خروج ارتش و نیروهای مسلح از آن شهرها برعهده خواهند داشت.

پس از آن و در 17 سپتامبر ماه جاری العبادی دستور تشکیل گارد ملی در استان الانبار پس از گفت‌وگو با هیأتی از شورای استانداری این استان به ریاست «صباح کرحوت» را صادر کرد.

یک منبع آگاه در استان الانبار در این ارتباط گفت که وزارت کشور عراق شنبه گذشته با جذب 6 هزار نیروی داوطلب از اهالی استان الانبار در نیروی پلیس محلی برای گشودن مراکز پلیسی که مسدود شده موافقت کرده و مدت زمان آموزش این نیروها فقط دو هفته خواهد بود.

این منبع آگاه افزوده است که فردی که هویتش برای اهالی استان صلاح الدین ناشناخته است و اهالی سامرا تنها به نام «حاجی» می‌شناسند و از ساکنان شهر اربیل است، پیش از آنکه راهی سامرا شود و مسئولیت افتتاح دفاتر جذب و پذیرش نیروهای داوطلب مردمی را برعهده بگیرد، با نظامیان آمریکایی مستقر در مرکز استان کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو داشته است.

این منبع آگاه در ادامه افزود: فردی که به حاجی در سامرا معروف شده، تاکید کرده است که جذب و پذیرش نیرو برای همه به ویژه افسران سابق ارتش واعضای شورای بیداری باز است.

منبع مذکور با بیان اینکه این دفاتر با نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه اسبایکر در ارتباط هستند، تاکید کردند که آنها هیچگونه ارتباطی با دستگاه‌های مسئول عراقی ندارند و هدف آنها تشکیل نیرویی است که مسئولیت دفاع از شهر را برعهده داشته باشد.

وی افزود: اهالی سامرا می‌گویند که مسئولیت آموزش نظامی این نیروها بر عهده نظامیان آمریکایی است. در حالی‌که خبرهایی در محافل محلی به گوش می‌رسد که از وجود نیروهای نظامی آمریکایی در سامرا خبر می‌دهد، اما تاکنون نشانه‌هایی دال بر اثبات این خبرها مشاهده نشده است.

اما یک منبع آگاه دیگر نزدیک به قدرت‌های محلی در شهر سامرا نیز گفت:‌ «احمد الجبوری»، رئیس شورای استانداری صلاح الدین به همراه فرمانده پلیس این استان پیشتر با نظامیان آمریکایی مستقر در تکریت دیدار داشته و در این دیدار دو طرف درباره استقرار نظامیان آمریکایی در پایگاه اسبایکر و اطراف این پایگاه بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

این منبع افزود:‌ این نشست با هدف اتخاذ ترتیباتی برای حضور این نیروها برگزار شد و از جمله موضوعات مورد بحث و مناقشه و توافق تشکیل یگان‌های گارد ملی در استان صلاح الدین است.

وی همچنین به افتتاح دفاتر جذب نیروهای داوطلب در سامرا اشاره کرد و گفت که بر این باور است، تشکیل این نیروها به سود استان است و درحال حاضر نظامیان بازنشسته ارتش عراق در شهر سامرا مسئولیت اداره این دفاتر را برعهده دارند و درب آنها به روی همه باز است. اگرچه تاکید کرد که مطمئن نیست، نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی اسبایکر در تکریت مستقر شده‌اند.

اما یک منبع دیگر در شهر سامرا گفت که 120 نظامی آمریکایی در سامرا مستقر هستند که بر عملیات پاکسازی مناطق مختلف استان صلاح الدین نظارت و اشراف دارند.

وی گفت: این نیروها تقریبا اقدام به برکناری سرلشکر «صباح الفتلاوی»، فرمانده عملیات سامرا کرده و عملیات نظامی نیروهای ارتش عراق در این شهر را عهده گرفته‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین