کد خبر: ۲۶۴۶۰۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴

پیام رهبری به مناسبت کنگره عظیم حج

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج، توجه به مسایل جهان اسلام و نگاهی بلند و فراگیر به مهمترین موضوعات مرتبط با امت اسلامی را در صدر وظایف و آداب حج گزاران دانستند و تاکید کردند: اتحاد مسلمین، مساله‌ی فلسطین، و نگاه هوشمندانه به تفاوت میان اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی، سه اولویت اصلی جهان اسلام است که امت اسلامی باید با بصیرت و ژرف اندیشی، به وظیفه و تکلیفِ روزِ خود در قبال این موضوعات عمل کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، متن پیام رهبر معظم انقلاب که صبح امروز در صحرای عرفات از سوی حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی قرائت شد، به این شرح است:

بسم‏ اللَّه‏ الرّحمن‏ الرّحیم‏

و الحمدللَّه ربّ العالمین و صلّی اللَّه علی محمّد و آله الطّاهرین‏

درود و سلامی از سرِ شوق و تکریم بر شما سعادتمندان که به دعوت قرآنی لبّیک گفته و به میهمانیِ خانه‏‌ی خدا شتافته‏‌اید. نخستین سخن آن است که این نعمت بزرگ را قدر بدانید و با تأمّل در ابعاد فردی و اجتماعی و روحی و بین‏‌المللی این فریضه‏‌ی بی‏‌همتا، برای نزدیک شدن به هدفهای آن تلاش کنید و از میزبان رحیم و قدیر، برای آن کمک بخواهید. اینجانب همدل و همزبان با شما از پروردگار غفور و منّان درخواست میکنم که نعمت خود را بر شما تمام کند و چون توفیق سفر حج عطا کرده است، توفیقِ گزاردن حجّ کامل نیز عطا فرماید و آنگاه با قبول کریمانه‏‌ی خود، شما را با دست پُر و عافیت کامل روانه‏‌ی دیار خود سازد؛ ان‏‌شاءاللَّه.

در فرصت مغتنمِ این مناسک پُرمغز و بی‏‌نظیر، به‏‌جز تطهیر و تعمیر(1) معنوی و روحی که برترین و ریشه‏‌ای‏‌ترین دستاورد حج است، توجّه به مسائل جهان اسلام و نگاهی بلند و فراگیر به مهم‏‌ترین و اولویّت‏‌دارترین موضوعات مرتبط با امّت اسلامی، در صدر وظایف و آداب حج‏‌گزاران است.

امروز از جمله‏‌ی این موضوعات مهم و دارای اولویّت، مسئله‏‌ی اتّحاد مسلمانان و گشودن گره‏‌های فاصله‏‌افکن میان بخشهای امّت اسلامی است. حج، مظهر وحدت و یکپارچگی و کانون برادری و همیاری است. در حج باید همگان درس تمرکز بر مشترکات و رفع اختلافات را فرا بگیرند. دستهای پلید سیاستهای استعماری از دیرباز تفرقه‏‌افکنی را برای تأمین مقاصد شوم خود در دستور کار داشته‏‌اند، ولی امروز که به برکت بیداری اسلامی، ملّتهای مسلمان دشمنیِ جبهه‏‌ی استکبار و صهیونیسم را بدرستی شناخته و در برابر آن موضع گرفته‏‌اند، سیاست تفرقه‏‌افکنی میان مسلمانان شدّت بیشتری یافته است. دشمن مکّار بر آن است که با افروختن آتش جنگهای خانگی میان مسلمانان، انگیزه‏‌های مقاومت و مجاهدت را در آنان به انحراف کشانده، رژیم صهیونیستی و کارگزاران استکبار را که دشمنان حقیقی‏‌اند، در حاشیه‏‌ی امن قرار دهد. راه‏‌اندازی گروه‏‌های تروریستی تکفیری و امثال آن در کشورهای منطقه‏‌ی غربِ آسیا ناشی از این سیاستِ غدّارانه است. این هشداری به همه‏‌ی ما است که مسئله‏‌ی اتّحاد مسلمین را امروز در صدر وظایف ملّی و بین‏‌المللی خود بشماریم.

موضوع مهمّ دیگر مسئله‏‌ی فلسطین است. با گذشت 65 سال از آغاز تشکیل رژیم غاصب صهیونیست و فرازوفرودهای گوناگون در این مسئله‏‌ی مهم و حسّاس و بخصوص با حوادث خونین سالهای اخیر، دو حقیقت برای همه آشکار شده است: اوّل آنکه رژیم صهیونیست و پشتیبانان جنایتکار آن، در قساوت و سبعیّت و پایمال کردن همه‏‌ی موازین انسانی و اخلاقی هیچ حدّ و مرزی نمی‌‏شناسند. جنایت، نسل‌‏کشی، ویران‏گری، کشتار کودکان و زنان و بی‏‌پناهان، و هر تعدّی و ظلمی را که از دستشان برآید برای خود مباح میشمرند و به آن افتخار هم میکنند. صحنه‏‌های گریه‏‌آور جنگ پنجاه روزه‌‏ی اخیر غزّه، آخرین نمونه‏‌ی این بزهکاری‏‌های تاریخی است که البتّه در نیم قرن اخیر بارها تکرار شده است.

دوّمین حقیقت آن است که این سفّاکی و فاجعه‌‏آفرینی‏‌ها نتوانسته است هدفِ سردمداران و پشتیبانان رژیم غاصب را برآورده سازد. برخلاف آرزوی احمقانه‏‌ی اقتدار و استحکامی که سیاست‏‌بازان خبیث برای رژیم صهیونیستی در سر میپروراندند، این رژیم روزبه‏‌روز به اضمحلال و نابودی نزدیک‏‌تر شده است. ایستادگی پنجاه روزه‏‌ی غزّه‏‌ی محصور و بی‏‌پناه در برابر همه‏‌ی توانِ به‏‌صحنه‏‌آورده‏‌ی رژیم صهیونیست، و سرانجام، ناکامی و عقب‏‌نشینی آن رژیم و تسلیم شدنش در برابر شروط مقاومت، نمایشگاه آشکار این ضعف و ناتوانی و بی‏‌بُنیگی است. این بدان معنی است که ملّت فلسطین باید از همیشه امیدوارتر باشد، مبارزان جهاد و حماس باید بر تلاش و عزم و همّت خود بیفزایند، کرانه‏‌ی غربی راه پرافتخار همیشگی را با قدرت و استحکام بیشتر پی‏‌گیرد، ملّتهای مسلمان پشتیبانی واقعی و جدّی از فلسطین را از دولتهای خود مطالبه کنند، و دولتهای مسلمان صادقانه در این راه گام نهند.

سوّمین موضوع مهم و دارای اولویّت، نگاه هوشمندانه‏‌ای است که فعّالان دلسوز جهان اسلام باید به تفاوتِ میان اسلام ناب محمّدی و اسلام آمریکایی داشته باشند و از خلط و اشتباه میان این دو، خود و دیگران را برحذر بدارند. نخستین بار امام راحل بزرگ ما به تمایز این دو مقوله همّت گماشته و آن را وارد قاموس سیاسی دنیای اسلام کرد. اسلامِ ناب، اسلامِ صفا و معنویّت، اسلامِ پرهیزکاری و مردم‏سالاری، اسلامِ «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار رُحَماءُ بَینَهُم»(2) است. اسلامِ آمریکایی، پوشاندن لباس اسلام بر نوکری اجانب و دشمنی با امّت اسلامی است. اسلامی که آتش تفرقه میان مسلمین را دامن بزند، به جای اعتماد به وعده‏‌ی الهی، به دشمنان خدا اعتماد کند، به جای مبارزه با صهیونیسم و استکبار با برادر مسلمان بجنگد، با آمریکای مستکبر علیه ملّت خود یا ملّتهای دیگر متّحد شود، اسلام نیست؛ نفاق خطرناک و مهلکی است که هر مسلمان صادقی باید با آن مبارزه کند.

نگاه همراه با بصیرت و ژرف‏‌اندیشی، این حقایق و مسائل مهم را در واقعیّتِ جهان اسلام برای هر جوینده‏‌ی حقّی روشن میسازد و وظیفه و تکلیفِ روز را بی‏‌هیچ ابهامی معیّن میکند. حج و مناسک و شعائر آن فرصتِ مغتنمی برای کسب این بصیرت است، و امید آنکه شما سعادتمندان حج‏‌گزار از این موهبت الهی به طور کامل بهره‏‌مند گردید. همه‏‌ی شما را به خدای بزرگ می‏‌سپارم و قبولی تلاش شما را از خداوند مسئلت مینمایم.

والسّلام علیکم و رحمةاللَّه‏

سیّد علی خامنه‏‌ای‏

پنجم ذی‏‌الحجّة 1435 مصادف با هشتم مهرماه 1393

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین