کد خبر: ۲۶۴۶۳۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴

احتمال افزايش قيمت خودرو در شش ماهه دوم سال

با بررسي آمار ارائه شده از سوي بانك مركزي و بررسي وضعيت بازار خودرو و مقايسه تورم در اين بازار و ساير ملزومات جامعه، به نظر مي رسد موضع گيري آن دسته از افراد و نمايندگان مجلس در مورد خودرو براي مطرح كردن هر چه بيشتر خود در حمايت از حقوق مردم است
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: خودرو در سال هاي اخير  و با بالا رفتن سطح درآمد خانواده ها همواره از كالاي لوكس و سرمايه اي خارج و جزء لوازم مصرفي خانواده هاي ايراني محسوب شده است.

بر همين اساس اهميت آن نيز در جامعه ايراني و در ميان خانواده ها بسيار زياد بوده به طوري كه افزايش و كاهش قيمت آن همواره مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در چند ماه اخير و با اعلام رسمي فرمول و قيمت خودرو ها از طريق شوراي رقابت همواره اين سئوال از جانب مردم، رسانه ها و نمايندگان مجلس مطرح بوده كه ميزان افزايش قيمت خودرو بسيار بيشتر از تورم كشوري بوده است و خودروسازان از اين راه سود سرشاري را به دست آورده اند.

اين در حالي است كه بانك مركزي شاخص بهاي تمامي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران را تا پايان مرداد ماه اعلام كرده است و در آمار ارائه شده اين درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل با 14/7 درصد افزايش همراه بوده است و طي 5 ماه اول سال جاري شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 15/6 درصد افزايش يافته است اين بدان معناست كه متوسط بهاي مصرفي همه كالاها نسبت به مدت مشابه گذشته افزايش داشته است.

از طرفي شوراي رقابت نيز به عنوان يك نهاد مستقل و فرا قوه اي افزايش قيمت خودرو در سال جاري را به طور متوسط در حدود 5/6 درصد اعلام کرده است و اين يعني به طور متوسط و با توجه به نوع خودرو از 3 تا 10 درصد افزايش قيمت داشته ايم كه نسبت به متوسط تمامي كالاها بسيار پائين تر است.

البته در اين بين بعضي از مسئولين و به خصوص تعدادی انگشت شمار از نمايندگان مجلس با موضع گيري هاي تند، صحبت از تورم و افزايش قيمت بيش از حد خودرو داشته اند و با فشار رسانه اي سعي در ايجاد فشار به خودروسازان داشته اند.

با بررسي آمار ارائه شده از سوي بانك مركزي و بررسي وضعيت بازار خودرو و مقايسه تورم در اين بازار و ساير ملزومات جامعه، به نظر مي رسد موضع گيري آن دسته از افراد و نمايندگان مجلس در مورد خودرو براي مطرح كردن هر چه بيشتر خود در حمايت از حقوق مردم است چرا كه پايان عمر مجلس نهم نزديك و نياز به آراي مردمي بسيار زياد است و همانطور كه اشاره شد خودرو مورد توجه عامه مردم مي باشد. دليل اين ادعا هم اين است كه بر اساس آمار بانك مركزي كه در بالا اشاره شد بسياري از ملزوماتي كه براي مردم از خودرو مهم تر است به مراتب بيشتر از خودرو دچار تورم شده ولي اين تعداد نمايندگان هرگز به آن اندازه كه در حوزه خودرو حضور دارند و در رسانه ها اظهار نظر نمي كنند در مورد ساير ملزومات تلاشي از آنها ديده نمي شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین