کد خبر: ۲۶۴۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳

آنچه ورزش ایران در اینچئون به دست آورد

کاروان اعزامی ایران به بازیهای آسیایی 2014 اینچئون توانست رکورد مدال آوری طلا پس از پیروزی انقلاب اسلامی را در این رقابتها بشکند، آن هم در حالی که نسبت به دوره قبل حدود 100 ورزشکار کمتر به این بازیها اعزام کرده بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: هفدهمین دوره بازیهای آسیایی اینچئون کره جنوبی در حالی دیروز (شنبه) به اتمام رسید که ورزشکاران ایران با کسب 21 مدال طلا رکورد کسب طلا را در بازیهای آسیایی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون شکستند.

عملکرد بهتر نسبت به گوانگجو

کاروان ایران در بازیهای آسیایی 2010 گوانگجو در حالی به بیست مدال طلا رسید که با 362 ورزشکار در آن بازیها حضور یافته بود اما در این دوره با کاروان کیفی و تعداد 277 ورزشکار حضور یافت و توانست 57 مدال( 21 طلا،18 نقره و 18 برنز) کسب کند.

در این دوره از بازی‌ها تعداد مدال طلای بانوان ایران نیز افزایش پیدا کرد و در کل مدال‌های کاروان ایران در مدال‌های طلا و نقره افزایش داشتیم. در گوانگجو کاروان ایران 20 طلا، 12 نقره و 25 برنز کسب کسب و در اینچئون به 21 طلا، 18 نقره و 18 برنز رسید. 19 مدال طلای آقایان در دوره گذشته در این دوره نیز تکرار شد و بانوان توانستند یک مدال طلای بیشتر بدست بیاورند.

نکات مهم و مثبت کاروان ایران در اینچئون

یکی از مهمترین مواردی که باید توجه زیادی به آن شود، چگونگی حضور بانوان ایرانی در این دوره بازی‌هاست. کاروان ایران در چند روز اول این رقابتها هیچ مدالی کسب نکرده بود و در جدول رده بندی حضور نداشت که این قفل به دست بانوان شکسته شد. این مدال آوری که در تیراندازی رقم خورد، برای کاروان ایران خیلی ارزشمند بود. این نوع حضور بانوان ایران در بازیها حکایت از انگیزه بالای ورزشکار ایرانی دارد که دیگر میدان‌های بزرگ را برای خود دست نیافتنی نمی‌بینند.

اولین مدال دوومیدانی بانوان در تاریخ بازی های آسیایی

لیلا رجبی در پرتاب وزنه اولین مدال تاریخ دوومیدانی بانوان ایران در بازیهای آسیایی را به دست آورد که مدال بسیار با ارزشی است و قطعا با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مطلوب و برپایی اردوهای منظم به دست آمده است. همچنین در دوچرخه‌سواری، تیر و کمان و تیراندازی نیز نخستین مدال‌های طلا کسب شد.

رکوردشکنی بانوان

کاروان ورزشی ایران در دوره گذشته بازی‌های آسیایی در بخش بانوان یک مدال طلا کسب کرده بود اما در این دوره تعداد طلای بانوان افزایش پیدا کرد که این می تواند بازتاب های خوب و زیادی داشته باشد و کمک کند به اینکه توجه بیشتری به ورزش زنان صوررت گیرد.

حضور بانوان با پوشش اسلامی مورد توجه خارجی‌ها

اخلاق و رفتار حرفه‌ای و مطابق با ارزش‌های دینی بانوان، نکته دیگری است که در این بازی‌ها به چشم آمد و توجه رسانه‌های خارجی را به حضور بانوان مسلمان ایرانی جلب کرد. این توجه به شکلی بود که در هر میدانی بانوان ایران با پوشش اسلامی حاضر بودند، شاهد واکنش مثبت از سوی رسانه‌ها و مدیران خارجی بودیم. این نوع توجه و انعکاس عملکرد مثبت بانوان محجبه ایرانی می‌تواند در فضای رسانه‌ای بین المللی تاثیر مثبتی را برای کشور به همراه داشته باشد.

بهترین و بدترین

تکواندو ایران بهترین تیم اعزامی به بازی‌های آسیای بود و فوتبال و جودو نیز به عنوان بدترین تیم‌ها نام گرفتند. فوتبالیست‌های ایران هم بازی را باختند و هم اخلاق را و کاری کردند که تماشای یک مسابقه زیبای فوتبال در اینچئون به دل خیلی‌ها بماند.

توسعه متوازن رشته‌ها

همیشه در بازی‌های آسیایی کاروان ایران توسط دو یا سه رشته به مدال می‌رسید اما از گوانگجو به بعد و به خصوص در این دوره از بازی‌ها مدال‌های کاروان ایران در رشته‌های مختلف تقسیم شد که این نشان از توسعه متوازن ورزش ایران در تمامی رشته‌ها دارد.

نخستین طلاها

وقتی بانوی ایرانی در تیراندازی برای اولین بار به مدال طلا می‌رسد آن هم در شرایطی که رقیب او قهرمان جهان و المپیک است خیلی مهم است و ثابت می‌کند که ورزشکاران ایران می توانند در رشته پرمدالی مثل تیراندازی، سهم بیشتری داشته باشند.

وقتی در رشته کامپوند در اولین دوره حضور صاحب مدال طلا می‌شویم یا حتی در دوچرخه سواری بعد از یک فاصله چند ساله روی سکوی اول می ایستیم، قابل تحسین است.

در تیر و کمان و تیراندازی عملکرد کاروان ایران خوب بود اما مطمئنا با افزایش سرمایه گذاری و حمایت بیشتر ورزشکاران ایران می‌توانند نتایج بسیار بهتری کسب کنند. مطمئنا اگر ورزشکاران ایرانی مشکل فشنگ نداشتند می‌توانستند بهتر کار کنند. بسیار شنیدیم از ورزشکاران ایران که اگر امکانات باشد قهرمانی‌ها بیشتر خواهد شد.

حضور جوانان در تیم‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره کاروان، حضور تعدادی از ورزشکاران کم سن و سال در رشته‌های مختلف بود که نوید این را می‌دهد پشتوانه سازی خوبی در ورزش کشور صورت گرفته است. در رشته‌های شنا، تیراندازی (بخش های مختلف) و تکواندو که از رشته‌های پرمدال هستند، شاهد حضور این جوانان بودیم.

برنز کبدی بانوان به نقره تبدیل شد

تیم کبدی بانوان ایران که در بازیهای آسیایی گوانگجو به مدال برنز رسیده بود، در این دوره به فینال رسید و برای مدال طلا جنگید، آن هم برابر تیم قدرتمندی مثل هند که در فدراسیون جهانی هم کرسی‌های مهمی در اختیار دارد. اما بانوان ایرانی بدون هیچ نگرانی از ابتدا با این هدف پا به رقابت گذاشتند که به فینال برسند و این اتفاق ارزشمندی است. تیم مردان کبدی نیز همان مدال نقره خود را تکرار کرد اما نکته‌ای که برای این تیم ورزشی قابل ذکر است نیاز به دانش بیشتر و استفاده از مربیان قوی‌تر برای توسعه و تقویت است چرا که کبدی ایران پتانسیل کسب مدال طلا را نیز داشت.

بوکس بازهم در فینال

در بوکس با وجود تمام ناداوری‌هایی که صورت گرفت، دو نماینده ایران در فینال حضور پیدا کردند که این حضور بعد از نتایج ضعیف بازیهای آسیایی گوانگجو حضور مثبتی بود. نکته‌ای که در مسابقات بوکس وجود داشت مسائل پرده و مافیای این رشته بود. اگر از بوکس اطلاعاتی هم نداشته باشید و تنها ساعتی در سالن مسابقات حاضر شوید به خوبی این فضا را حس می‌کنید. نکته دیگر عدم نفوذ ایران در بوکس بین‌المللی است؛ نکته‌ای که باعث شده در بسیاری از موارد حق ورزشکاران ایران نادیده گرفته شود. ملی پوشان ایران می‌گفتند ای کاش فردی صاحب کرسی در بوکس حضور داشت که حق آنها را می‌گرفت.

نظارت دقیق روی تیم‌های اعزامی

ورزشکاران ایران اعزامی به این دوره بازیهای آسیایی از اینکه مدام به اردوهایشان سرکشی می‌شد، راضی بودند. حتی احسان حدادی تاکید کرد که در تمام دوران ورزشی‌اش این برای اولین بار بود که مسوولان برای دیدن تمریناتش در فصل بدنسازی، به شهر دیگری می‌روند و حرفش را می شنوند که این موضوع نشان دهنده تعامل خوب بین کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان با ورزشکاران و مدال آوران بود.

عملکرد موفق رشته‌های رزمی

رشته‌های رزمی در ادوار گذشته بازیهای آسیایی هم مدال آوری زیادی داشتند اما در این دوره عملکردشان خیلی خوب بود و تاثیر زیادی در جایگاه کاروان ایران داشت. تکواندو را می‌توان به عنوان برترین تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی معرفی کرد.

**ضعیف ها

فوتبال

البته در قبال پیامدهای مثبتی که کاروان ورزشی ایران در این دوره بازیهای آسیایی بدست آمد نکات منفی هم بود که می‌توان به عملکرد ضعیف تیم ملی فوتبال امید اشاره کرد؛ تیمی که پر افتخارترین تیم آسیاست در این دوره در همان دور نخست به ویتنام با نتیجه عجیب 4 بر یک باخت تا آرزوی برد فوتبال ویتنام برابر ایران به حقیقت تبدیل شود. این تیم برابر قرقیزستان هم به تساوی رسید تا برای صعود به دور بعد کارش به اما و اگر برسد آن هم برابر تیم هایی که حتی به جمع چهار تیم هم نرسیدند!

عملکرد اسفبار جودو

جودوی ایران هم نتیجه بسیار بدی گرفت و از پنج نماینده‌ای که دراین رقابتها داشت حتی یک برنز هم نگرفت! جودوکاران در شرایطی عملکرد ضعیف داشتند که حتی در اعزام آنها نیز انتقادهایی وجود داشت اما مسوولان این رشته قول مدال دادند. در این رشته نیز نیاز شدید به مربی با دانش احساس می‌شد چرا که در غیر این صورت مشکلات جودو حل نمی‌شود.

عملکرد قابل تامل قایقرانی

عملکرد این رشته با توجه به مدال‌های کسب شده ضعیف‌تر از دوره گذشته است چرا که دو طلای گوانگجو به یک طلا تبدیل شد اما آنها که از وضعیت دو سال گذشته قایقران‌ها خبر داشته باشند به خوبی می‌دانند نتایج ورزشکاران این رشته با توجه به دو سال تعلیق و بلاتکلیف بودن این فدراسیون تا چند ماه پیش بسیار خوب و قابل قبول است. با این حال قایقرانی نیاز به حمایت و توجه بیشتر دارد تا مدال‌های خود را از نظر کیفی و کمی ارتقا بدهد.

شمشیربازی و یک مدال نقره

شمشیربازی انتظارها را در بخش انفرادی برآورده نکرد. ملی پوشان اپه که بسیار ضعیف بودند اما سابریست‌ها بهتر کار کردند اما بازهم از رسیدن به مدال انفرادی بازماندند. با این حال در رقابت‌های تیمی سابر ایران خوب بود و توانست در نیمه‌نهایی چین را شکست دهد و برای نخستین بار فینالیست شود. در فینال هم زور شمشیربازان به قهرمان المپیک نرسید و نایب قهرمان شدند. مطمئنا شمشیربازی نیز باید از این پس برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد تا تعداد مدال‌هایش افزایش پیدا کند.

کشتی، پاشنه آشیل کاروان ایران

کشتی همیشه برای ایران پرافتخار بوده و به عنوان پاشنه آشیل کاروان ایران محسوب می‌شود. با درخشش کشتی گیران رشته‌های دیگر هم می‌درخشند و با عملکرد ضعیف آنها کل کاروان تحت تاثیر قرار می گیرند. کشتی آزاد ایران در اینچئون خوب کار کرد و مدال‌های خوشرنگی کسب کرد اما کشتی فرنگی می‌توانست بهتر باشد. البته حق خوری عبدولی مشکل ساز بود اما بازهم می‌توانستیم به جای برنزهای زیادی که کسب کردیم به مدال طلا برسیم. با این حال تمام فرنگی کاران ایران به مدال رسیدند اما انتظار کسب مدال طلا بیشتر بود.

کاراته موفق کار کرد

کاراته ایران عملکرد خوبی داشت و اگر آن اتفاق ناخوشایند در روز پایانی پیش نمی‌آمد شاید 4 طلا برای این رشته کسب می‌شد. با این حال کاراته‌کاها به سه مدال طلایی که قول داده بودند، رسیدند.

دوومیدانی، دیگر تیم ضعیف ایران

به جز مدال حدادی و رجبی دو و میدانی کاران ایران هیچ عنوانی کسب نکردند که با توجه به تعداد ورزشکاران نتیجه قابل قبولی نیست. به خصوص در رشته‌ پرتابی مردان که موسوی و مقدم آنقدر ضعیف بودند که افشین داوری را تا مرز سکته پیش بردند. با اینکه در اردوی بلاروس بودند نتوانستند کاری از پیش ببرند و تمام پرتاب‌هایشان خطا رفت. در کل دوومیدانی ایران خوب کار نکرد.

هندبال خوب و بد بود

تیم ملی هندبال ایران از نظر نتیجه ضعیف بود چرا که نتوانست دومی خود را تکرار کند و از رسیدن به مدال بازماند. مشکلات داخلی به هندبال ضربه زد و این نکته منفی برای آنها محسوب می شود اما اینکه یک تیم جدید با بازیکنانی تازه وارد عرصه بین المللی شدند یک نکته مثبت برای هندبال محسوب می‌شود.

بدمینتون، شنا و پینگ پنگ با فاصله

بدمینتون، پینگ پنگ و شنای ایران تنها در اینچئون حضور داشتند و فاصله زیادی با حریفان دارند. این رشته ها برای رسیدن به عنوان راه دشواری پیش رو دارند و باید تلاش کنند.

والیبال تاریخ ساز شد و بسکتبال به خودش باخت

به گزارش ایسنا، تیم ملی والیبال ایران توانست با حضور در فینال بازِ‌های آسیایی به مدال طلا برسد و نخستین طلای تاریخ خودش را کسب کند. بسکتبال نیز تا آستانه این اتفاق رفت اما در فینال برابر کره باخت و نقره‌ای شد. بسکتبال ایران شاید به خودش باخت. آنچه خبرنگار ایسنا در طول دو بازی آخر ایران از نیمکت تیم ملی دیده اتفاق‌های خوبی برای قهرمان آسیا نبوده و شاید دلیل باخت ایران هم همین عدم همدلی و اختلاف‌ها بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین