کد خبر: ۲۶۴۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۴ - ۱۰:۰۵
كاظم جلالي:

ارجاع پرونده به شوراي امنيت، هزینه ای سنگین برای دنیا خواهد داشت

آفتاب‌‌نیوز : جلالي، نماينده شاهرود، در نشست علني عصر يكشنبه مجلس هنگام توضيح درباره «طرح الزام دولت به تعليق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع و يا گزارش پرونده هسته‌اي به شوراي امنيت سازمان ملل» گفت: ما نمايندگان مجلس پاي حقوق ملت ايران ايستاده‌ايم اين اروپايي‌ها هستند كه توافقنامه پاريس را نقض كردند. 

وي تصريح كرد: ما اين طرح را براي دفاع از حقوق ملت ايران تصويب مي كنيم ، اما باز هم مي‌گوييم مذاكره، ليكن مذاكره هدفمند مد نظر ماست . 

جلالي با اشاره به روند پرونده هسته‌اي ايران، گفت: پس از بيانيه تهران ما پروتكل الحاقي را به عنوان اقدام اعتماد ساز غير الزام آور حقوقي اجرا كرديم و قبل از اجلاس سپتامبر ۲۰۰۴‬، گزارش يكهزار و ‪ ۳۰‬صفحه اي ارايه كرديم و تصور ما اين بود كه در آن اجلاس پرونده ايران بسته شود. 

وي افزود: اما آمريكا سياست "مكانيسم ماشه" را مطرح كرد كه اروپايي ها آن را نپذيرفتند ، اما از سپتامبر تا نوامبر ‪ ۲۰۰۴‬ با اروپايي‌ها در حال مذاكره بوديم كه در نهايت به توافقنامه پاريس منتهي شد. 

مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به توقف چرخه سوخت هسته اي، گفت : به اين اميد آن را متوقف كرديم تا پرونده ما به صورت عادي در شوراي حكام مطرح شود. 

جلالي گفت : در قالب توافقنامه پاريس گفت وگوها ادامه يافت ، اما خواسته اروپايي‌ها تعليق كامل فعاليت‌هاي هسته‌اي بود. 

وي تصريح كرد : پيشنهادهاي جامع اروپا به پس از انتخابات رياست جمهوري در ايران منتهي شد كه با نگاه منفي كه به انتخابات ما داشتند ، پيشنهاد آنها در راستاي توقف چرخه سوخت هسته‌اي بود كه اين به معناي توقف مذاكرات بود. 

نماينده شاهرود گفت : از اين رو فعاليت در مجتمع «يو سي اف» اصفهان را شروع كرديم ، زيرا اگر قرار است به چرخه سوخت هسته‌اي دسترسي نداشته باشيم ، پس چرا مذاكره كنيم؟ مگر تعطيل فعاليت‌هاي هسته‌اي نياز به گفت وگو و مذاكره دارد؟

جلالي گفت : دغدغه‌هاي ما برخورداري از حقوق مان در چارچوب «ان پي تي» است و اقدامات اعتماد ساز زيادي در اين زمينه انجام داده‌ايم . 

كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه سخنان خود گفت : حتي بازرسان آژانس از مراكز هسته‌اي و غيرهسته‌اي بر اساس دروغ‌هاي سازمانهاي تروريستي بازديد كردند. 

وي همچنين با اشاره به پيشنهاد رييس جمهوري مبني بر مشاركت كشورها در سرمايه‌گذاري چرخه سوخت هسته‌اي گفت: اقدامات اعتماد ساز ايران موجب سوء استفاده غربي‌ها شده است . 

نماينده شاهرود تاكيد كرد: ما خواهان انجام مذاكره و حل و فصل مسالمت آميز مساله هسته‌اي هستيم و با اين مصوبه اعلام مي‌كنيم اگر پرونده‌ها به شوراي امنيت ارجاع يا گزارش شود بدين معناست كه غربي‌ها پرونده ما را به سوي بحران سوق داده اند. 

پس از سخنان جلالي ، هوشنگ حميدي نماينده سنندج در مخالفت با كليات اين طرح گفت : انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست، اما چرا دستگاه ديپلماسي تاكنون ضعيف عمل كرده است . 

وي افزود: با اين مصوبه، بحث هسته‌اي را به سوي سياسي شدن كه مد نظر اروپايي هاست مي‌كشانيم . 

سپس علاء‌الدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، در موافقت با كليات اين طرح گفت : دستيابي به انرژي هسته‌اي حق مسلم ملت ايران است و ما به عنوان نمايندگان ملت پاي اين حق ايستاده‌ايم . 

وي گزارش البرادعي را مثبت خواند و گفت : آمريكا تلاش سياسي گسترده اي را از طريق ارايه سي دي و غيره انجام مي‌دهد تا پرونده ما از مسير عادي آن خارج و به شوراي امنيت ارجاع شود. 

بروجردي تصريح كرد: اين مساله ، مساله ملي است و از اقليت مجلس هفتم مي خواهم به كليات اين طرح راي مثبت دهند.
سپس غلامرضا آقازاده ،رييس سازمان انرژي اتمي، خطاب به نمايندگان گفت: راي امروز شما اين پيام را دارد كه اگر طرف مذاكره بخواهد مذاكره ادامه پيدا كند بايد چارچوب مذاكره مشخص شود و تحت هيچ شرايطي ملت ايران از حقوق خود صرفنظر نمي‌كند.

وي گفت : پيام دوم اين مصوبه آن است كه اگر شوراي حكام بخواهد خارج از حقوق ملتها حركت كند، آنها نيز از اقدامات داوطلبانه خود صرفنظر مي‌كنند. 

جزييات اين طرح در جلسه علني روز سه شنبه مجلس بررسي خواهد شد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین