کد خبر: ۲۶۵۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷

درمان پرنده خجالتی در فومن

رئیس اداره محیط زیست شهرستان فومن از رهاسازی بوتیمار مصدوم در فومن خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اصغر روشنی اظهار کرد: به دنبال برخورد یک قطعه پرنده حمایت شده بوتیمار به سیم برق و مصدومیت آن، یکی از دوستداران محیط زیست این پرنده را جهت مداوا به اداره محیط زیست فومن تحویل داد. این پرنده پس از مداوا و قابلیت پرواز به دامن طبیعت بازگردانده شد.

رئیس اداره محیط زیست فومن با اشاره به اینکه بوتیمار یک پرنده مهاجر زمستانه، تقریباً بزرگ، خجالتی، تک زی و مخفی کار است، خاطرنشان کرد: زیستگاه این پرنده در نیزارها، باتلاقها، شالیزارها و آب بندانها واقع شده است که به دلیل زیستگاه غیرحفاظت شده، مهاجر بودن و پرواز آرام بوتیمار هر ساله مورد شکار شکارچیان قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر حفاظت از این گونه پرنده در گیلان افزود: بوتیمارهای زیبا در پاییز و زمستان در استان گیلان قابل مشاهده است.

به گزارش ایسنا، بوتیمار یا غم‌خورک پرندهٔ آبچر از راسته سقامرغ‌سانان و خانوادهٔ حواصیلان است. ویژگی اصلی این پرنده که آن را از دیگر اعضای تیره حواصیلان متمایز می‌کند، گردن کوتاه‌تر آن است.

بوتیمار، آهسته و به‌ دشواری و در ارتفاعی کم پرواز می‌کند و گردن خود را هنگام پرواز جمع می‌کند و به هنگام خطر بی‌حرکت می‌ایستد و منقار خویش را به شکلی ویژه عمودی نگاه می‌دارد و به شکلی گوژپشتانه حرکت می‌کند. وی رابطه نامأنوسی با انسان دارد و بیشتر از انسان دوری می‌جوید و صبح زود یا به هنگام غروب از نهانگاه خود بیرون می‌آید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین