کد خبر: ۲۶۵۰۹۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
دبیر جشنواره فیلم کودک خبر داد:

رفع مشکل اکران فیلم‌های کودک

به گفته دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، داوران بخش بین‌الملل این رویداد سینمایی بر این نکته تاکید دارند که سینمای ایران به خانواده‌محوری در جهان مشهور است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مهدی مسعودشاهی دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با فرا رسیدن آخرین روز برگزاری جشنواره فیلم کودک خوشحالم که وقتی نظرات دوستان و هنرمندان را در مورد برنامه ها و نمایش فیلم ها در این دوره از جشنواره جویا می شوم عمدتا از پر بودن سالن های سینما راضی هستند و معتقدند که طی سالهای گذشته هیچ وقت سالن های سینما در طول جشنواره این طور پر نمی شد. این در حالی است که در روزهای آخر روش تبلیغاتی گسترده ای برای نمایش فیلم ها نداشتیم و تنها با اعلام برنامه از طریق رسانه ها و در اختیار گذاشتن بولتن ها برای مخاطبان زمان نمایش فیلم ها اعلام شده بود اما سالن های نمایش فیلم از همان روزهای اول برگزاری جشنواره کاملا پر شده بود.

وی ادامه داد: فکر می کنم در این دوره از جشنواره تجربه جدا کردن بخش های جنبی از فضای اصلی جشنواره باعث شد تا این رویداد سینمایی رسمی‌تر برگزار شود. فضای رسمی جشنواره با توجه به اینکه ادبیات و دستور زبان خاص خود را دارد شرایطی را فراهم می کند تا مخاطبان جشنواره زودتر با آن آشنا شده و بدانند که چگونه از فرصت نمایش ها استفاده کنند.

مسعودشاهی با اشاره به اینکه رعایت استانداردهای تولید در سینمای کودک برای جذب مخاطب الزامی است، توضیح داد: در حوزه اکران فیلم های کودک هم باید برنامه‌ریزی مناسبی داشتیم و امیدوارم با سیاست‌های جدیدی که برای اکران این گروه از فیلم‌ها در طول سال در نظر گرفته شده قدم‌های خوبی را برای احیای سینمای کودک برداریم.

وی بیان کرد: یکی از دلایلی که از این دوره از جشنواره فیلم ها مورد استقبال کودکان قرار گرفت این است که اکثر فیلم‌ها فضای کاملا کودکانه دارند. به نظر من بچه های ما نیاز به شنیدن قصه دارند. بچه های ما باید در فضایی قرار گیرند که بتوانند با شخصیت های قصه همذات پنداری کرده و آنها را درک کنند. در چنین شرایطی کودکان نسبت به موضوعی که به تصویر کشیده شده دلبستگی پیدا می کنند و آموزش های مورد نیاز در آن را دریافت می کنند.

دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان گفت: با توجه به آمارهای مردمی فیلم های خردسال و کودک بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند و ظرفیت های خوبی را برای اکران ایجاد کردند. هر چند ممکن است این استقبال با اختلاف با مبانی داوری باشد و به اصطلاح استقبال مردم از یک فیلم با نظر داوران درباره آن اثر متفاوت باشد ولی این امر طبیعی است. نظر مردم به ما معیار و محکی می‌دهد که در حرکت کلی‌تر بدانیم چگونه به ساخت و تولید فیلم‌های مورد پسند کودکان اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه داوران خارجی این دوره از جشنواره معتقدند که فیلم های ایرانی خانواده‌محورند، بیان کرد: اینکه سینمای ایران حتی در حوزه کودک در دنیا به عنوان سینمای خانواده‌محور شناخته شده برای ما مهم است. فرهنگ ما که شامل توجه به خانواده و اخلاق است در جامعه جهانی شناخته شده و جایگاه خاص خود را دارد. همین اندازه که داوران خارجی تشخیص دادند که فیلم های حاضر در جشنواره با این امتیاز و مشخصه ساخته شده برای ما قابل توجه است.

مسعودشاهی با اشاره به وضعیت برگزاری جشنواره  کودک در شهرهای دیگر بیان کرد: این دوره از جشنواره علاوه بر اصفهان در 20 شهرستان دیگر نیز برگزار شده است. برای این 20 شهرستان بخشی با نام نمایش فیلم‌های خاطره انگیز کودک و نوجوان در نظر گرفتیم که همین مساله باعث استقبال خوبی از سوی هموطنان شد. در این بخش مجموعه ای از فیلم های کودک تاریخ سینمای ایران به نمایش درآمده است.

دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اضافه کرد: در این دوره از جشنواره 70 مهمان کودک و نوجوان از تهران در اصفهان حضور داشتند که این گروه از مهمانان بخش ویژه ای از فیلم ها را داوری می کنند. علاوه بر آن فضای ویژه ای برای این گروه از کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شد که شامل اردوی هنری، علمی و آموزشی بود.

 مسعود شاهی در پایان گفت: در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، فیلم های ویدیویی قابل توجهی نمایش داده شد علاوه بر آن جداسازی بخش انیمیشن و ویدیو شرایطی را ایجاد کرد تا مخاطب تکلیف خود را برای دیدن فیلم ها بدانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین