کد خبر: ۲۶۵۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱

یونسی: کاش عبدالمالک ریگی را اعدام نمی‌کردند

علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: دستگیری و زنده نگه‌داشتن رهبر یک گروه معاند کار بسیار بسیار مهمی است، ولی‌ای کاش در اجرای حکم ریگی عجله نمی‌شد و زنده نگهش می‌داشتند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: یونسی در گفت و گو با خبرگزاری فارس به موضوع مرزبانان اشاره کرد و درباره اینکه درباره بحث ربوده شدن مرزبانان، نامه‌ای هشداری به رئیس‌جمهور نوشته است، ‌گفت: بله. آنجا نظر دادیم.
 
علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی  در پاسخ به این سوال که آیا پیش‌بینی می‌کردید آقای روحانی رای بیاورد، اظهار داشت: قطعا، من از کسانی بودم که در این خصوص تلاش زیادی کردم، من مطمئن بودم آقای روحانی رای می‌آورد نه اینکه خبر غیبی داشته باشم بلکه تحلیل سیاسی و اجتماعی داشتم.

یونسی ادامه داد: من تحلیلم این بود که جامعه به یک تغییر احتیاج دارد و هشت سال مدیریت احمدی‌نژاد و گفتمان ایشان بالاخره عکس‌العملی ایجاد کرده بود؛ البته این عکس‌العمل ممکن است بعد از هر دوره‌ای هم اتفاق بیفتد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی تصریح کرد: در بین افرادی که می‌توانستند در این شرایط  گفتمان تغییر را نمایندگی کنند دو نفر را ممکن می‌دیدم نه بیشتر؛ می‌گفتم آقای هاشمی و آقای خاتمی به صلاح نیست و اعلام هم کردم. من فقط دو نفر را برای این گفتمان تغییر مناسب می‌دیدم که بتوانند اجماع ایجاد کنند و مورد قبول رهبری هم باشند،‌آقایان روحانی و ناطق بودند.

*برای ریاست‌جمهوری چندین بار با ناطق صحبت کردیم ولی قبول نکرد

وی با تاکید بر اینکه چندین بار با آقای ناطق نوری صحبت کردیم اما آقای ناطق قبول نکردند، افزود:‌ ما نمی‌توانستیم در انتخابات از یک اصلاح‌طلب نشاندار حمایت کنیم،‌ گفتمان آقای عارف خیلی اصلاح‌طلبانه‌تر بود ولی به دلایلی که بار‌ها گفته شده است و خود اصلاح طلبان گفته‌اند انتخاب ایشان در آن زمان امکان پذیر نبود.

* هماهنگ کردن شخصیت‌ها و جناح‌های سیاسی  کار اصلیم در زمان انتخابات بود

یونسی درباره نقش خود در انتخابات 92 توضیح داد: بحث ایجاد هماهنگی میان اقوام 20 درصد از کار من را تشکیل می‌داد و 80  درصد باقی هم که کمتر گفته می‌شد هماهنگ کردن شخصیت‌ها و جناح‌های سیاسی بود.

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات درباره اینکه گفته می‌شود وی به عنوان «علی ادریسی» مجری حکم‌هایی بوده که بهار و زمستان سال 62 اجرا شده است ، گفت: این اسم‌ها را نمی‌دانم چه کسی برای ما گذاشته است،‌ همه دوستان نزدیک من اصلاً بعضیشان که الان هم پیش ما هستند ، یک بار مرا به نام ادریسی نشناخته است.

*اگر وزارت اطلاعات تایید کند کتاب خاطراتم را منتشر می‌کنم

وی تصریح کرد: تصمیم دارم خاطرات دوران وزارت خود را اگر وزارت اطلاعات تایید کند، انجام دهیم چراکه ما موظفیم اسرار وزارت اطلاعات را تا آخر عمر حفظ کنیم.

یونسی در خصوص حضور خود در مدرسه حقانی و آخرین جلسه‌ای دور همی با شاگردان آن مدرسه گفت:  به صورت متفرقه خیلی از دوستانمان را می‌بینیم. پیش از این هر هفته‌ دوستان حقانی  دور همی داشتند البته من چند سالیست که نتوانسته ام حضور داشته باشم.

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات با اشاره به تلمذش در کلاس‌های درس آیت‌الله مصباح خاطرنشان کرد: آیت‌الله مصباح به عنوان استاد مورد احترام ماست اما ما منطق سیاسی ایشان را قبول نداریم.

وی در ادامه و با بیان اینکه من به هیچ حزبی بدهکار و یا متعهد نیستم،‌در عین حال تصریح کرد: البته از نظر جناح‌بندی کلان، اخلاق سیاسی و اجتماعی خودم را به اصلاح طلبان بیشتر نزدیک می‌دانم.

*جریان اعتدال را مستقل نمی‌دانم

دستیار ویژه رئیس‌جمهور درباره اعتدال نیز تاکید کرد: من جریان اعتدال را جریان مستقل نمی‌دانم چراکه جریان اعتدال هم در اصلاح‌طلبان وجود دارد هم در اصولگرایان.

*دستگیری ریگی بسیار ارزشمند بود

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات درباره دستگیری ریگی در دوران وزارت مصلحی گفت: من وارد جزئیات نمی‌شوم  ولی بالاخره جزء کارهای مهم، کارهای خیلی خوب و درخشان اطلاعاتی بود.

وی در عین حال متذکر شد: دستگیری و زنده نگه‌داشتن رهبر یک گروه معاند کار بسیار بسیار مهمی است،  ولی‌ای کاش در اجرای حکم ریگی عجله نمی‌شد و زنده نگهش می‌داشتند.

یونسی در ادامه این گفت‌و‌گو به موضوع مرزبانان اشاره کرد و درباره اینکه درباره بحث ربوده شدن مرزبانان، نامه‌ای هشداری به رئیس‌جمهور نوشته است، ‌گفت: بله. آنجا نظر دادیم.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در ادامه در خصوص بحث شورای مشورتی اهل سنت که گفته می‌شود  جامعه مدرسین هم در این باره پیشنهادی داده است، تصریح کرد:  جامعه مدرسین چنین پیشنهادی نداشتند و در آن جلسه به طور مطلق درباره اهل سنت بحث نشد.

* تشکیل شورای مشورتی اهل سنت فراهم شده است

وی درباره اینکه شورای مشورتی که مدنظر خودتان بود به کجا رسید، توضیح داد:‌‌ ما الان هم استفاده می‌کنیم  مقدمات تشکیل شورای مشورتی اهل سنت فراهم شده است.

یونسی ادامه داد: این شورا به صورت تشکیلاتی نیست ولی به صورت انفرادی ما با نخبگان و با شخصیت‌های همراه با جمهوری اسلامی مشورت می‌کنیم دنبال این هم هستیم در یک فرصت مناسب به صورت یک تشکیلات و یا نهاد در بیاید.

*هنوز با مرکز تحقیقات استراتژیک همکاری دارم

معاون حقوقی سابق مرکز تحقیقات درباره علت رفتن خود از مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: به طور کامل از آنجا نرفته‌ام، هنوز هم ارتباط و همکاری داریم ؛ البته معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک هنوز مشخص نشده است اما من نمی‌خواستم ابوالمشاغل شوم.

*مشورت به هاشمی برای پژوهشگاه استراتژیک قم

وی در پاسخ به این سوال که چرا به پژوهشگاه استراتژیک قم که آقای هاشمی پیشنهاد تاسیس آن را دادند نمی‌روید؟گفت: کارما زیاد و پرحجم است ولی همکاری و مشورت با آن‌ها داریم در‌‌ همان موضوع قم هم با آقای هاشمی در حد یک مشورت همکاری داریم ولی نمی‌شود چند مسئولیت را همزمان پذیرفت.

یونسی تاکید کرد: نظر خیلی‌ها این بود که با توجه به اینکه دستیار ویژه رئیس جمهور سمت رسمی است رفتن به قم کار دوم محسوب می‌شود و خود این مسئله منع قانونی دارد، در مورد معاونت حقوقی مرکز تحقیقات هم این شبهه وجود داشت.

*رحمانی فضلی را تائید می‌کنم

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در ادامه و با تاکید بر اینکه بنا نداریم از پایگاه اقوام برای کارهای سیاسی استفاده کنیم،‌ درباره اینکه چرا درحال حاضر برخی اصلاح طلب‌ها نسبت به وزارت کشور و حضور آقای رحمانی فضلی در مسند وزارت کشور نگرانی دارند؟گفت: دولت به آقای رحمانی فضلی اعتماد دارد و بنده هم آقای رحمانی فضلی را تائید می‌کنم.

*نحوه همکاری با وزارت کشور و وزارت اطلاعات

وی در باره اینکه در حال حاضر با توجه به سابقه‌ای که دارید آیا همکاری خاصی با وزارت‌اطلاعات انجام می‌دهید؟ توضیح داد: کارهایی که ما انجام می‌دهیم به نوعی باعث پیشگیری می‌‌شود و این خود به نوعی همکاری با وزارت کشور و وزارت اطلاعات است، اگر وزارت اطلاعات وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد دیگر نیاز به برخورد نیست. یعنی سیاست‌های دولت باید به گونه‌ای تنظیم شود که نیاز به برخورد نباشد، سیاست جذب اقوام و اقلیت‌ها در کلان یک اقدام امنیتی است.

یونسی درباره اینکه این مطلب به این مسئله دامن نمی‌زند که با اقوام و اقلیت‌ها به طور امنیتی برخورد می‌شود؟گفت: نه ما تلاشمان این است که این نگاه امنیتی که هست از بین برود  و من هم گفتمان امنیتی ندارم.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور با بیان اینکه خواسته‌هایم از وزرا را به عنوان درخواست رئیس‌جمهور مطرح می‌کنم،‌افزود:  چه اشکالی دارد وظیفه دستیار رئیس جمهور این است دستورات رئیس جمهور را بخواهد.

*80 درصد حقوق شهروندی تدوین شده است

وی در ادامه از تدوین80  درصد حقوق شهروندی خبر داد و درباره اینکه در بحث حقوق شهروندی چقدر به موضوع اقوام و اقلیت‌ها پرداخته شده است گفت: وقتی در دولت کاری را دنبال می‌کنیم شدیدا طرفدار اجرای آن هستیم  و مصّریم که حقوق شهروندی رعایت و تدوین و بعد از ارائه به مجلس تصویب و اجرا شود.

یونسی درباره اینکه گفته می‌شود حقوق شهروندی امتیازاتی را به فرقه بهائیت داده است ، تصریح کرد: حقوق شهروندی به فرقه‌های ضاله تسهیلات نداده است.

* برای تسلط علوی به وزارت اطلاعات باید به او کمک کرد

یونسی درباره عملکرد علوی وزیر اطلاعات دولت یازدهم نیز گفت: برای تسلط علوی به وزارت اطلاعات باید به او کمک کرد تا تسلط لازم را به طور کامل بر کارش پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین