آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا، موضوع ممنوعیت تدریس موسیقی در فرهنگسراهای تهران از اواخر بهار امسال مطرح شد و چیزی شبیه یک بخشنامهی شفاهی است که از سوی مدیران سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران به فرهنگسراها ابلاغ شده است.
وقتی خبر ممنوعیت تدریس موسیقی در رسانهها منتشر و این سازمان با واکنشهای منفی از سوی اهالی موسیقی مواجه شد، در وهلهی نخست، خبر رسانهها را کذب و دروغ محض دانست و در وهلهی دوم اعلام کرد که کیفیت پایین سطح آموزشی این کلاسها مسوولان را به تعطیلی موسیقی وادار کرده است.
پس از آن، امیر عبدالحسینی - معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران - اظهارات جالبی داشت و ضمن اعلام تمایز معنایی و لغوی بین «توقف» و «تعطیلی» دلایل توقف آموزش موسیقی در فرهنگسراها را «ساماندهی امور آموزشی»، «ایجاد وحدت رویه»، «تنظیم شرح درس»، «ارزیابی مدرسان»، «نامناسب بودن فضای آموزشی»، «نگاه حرفهای به امر آموزش»، «تقویت آموزشگاههای خصوصی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «ارتقای کیفی» دانست.
عبدالحسینی در حالی این صحبتها را مطرح کرد که کلاسهای سینمایی، تجسمی، نمایش و ... همچنان در فرهنگسراها برپا هستند و فقط سطح کلاسهای موسیقی «بیکیفیت» قلمداد شده است. در صورتی که حتی اگر سطح این کلاسها پایین هم باشد، تعطیلی و دو قفله کردن کلاسها بدترین واکنش میتواند باشد.
***
پریسا سلمانزاده، مربی سازهای «قانون» و «سنتور» است که پیش از این حاشیهها، در فرهنگسرای «ارسباران» تدریس میکرد.
او دربارهی تعطیلی کلاسهای موسیقی به خبرنگار ایسنا گفت: تعطیلی کلاسها در فرهنگسراها اتفاق بدی بود. آنها ما معلمان را از کار بیکار کردند و هنرجویان هم پراکنده شدند.
او با اشاره به اینکه هنرجویان از ترم تابستان نتوانستند در کلاسها ثبت نام کنند، ادامه داد: هنرجویان اگر بخواهند برای ادامهی یادگیری موسیقی به آموزشگاهها مراجعه کنند، باید چند برابر شهریهی فرهنگسراها را پرداخت کنند.
سلمانزاده دربارهی سطح پایین تدریس موسیقی در فرهنگسراها که مسوولان مربوط بسیار از آن سخن میگویند، توضیح داد: من در فرهنگسرای ارسباران تدریس میکردم و خیلی خوب میدانم که این فرهنگسرا کادر آموزشی بسیار حرفهای دارد. تمام معلمان موسیقی این فرهنگسرا مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد موسیقی داشتند و همه خیلی حسابشده در این فرهنگسرا دعوت به کار شده بودند.
او با بیان اینکه امیدوارم بار دیگر کلاسهای موسیقی در فرهنگسراها برگزار شود، افزود: تعطیلی کلاسها راه مناسبی برای ساماندهی امور آموزشی نیست. کافی بود کمی مطالعه میکردند و برای مثال، معلمی را که توانایی تدریس نداشت، تغییر میدادند.