کد خبر: ۲۶۵۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹

آمار قتل خانم به دست شوهر بالاست

سردار محمدرضا مقیمی رئیس‌پلیس آگاهی ناجا در نشست خبری پلیس آگاهی با خبرنگاران به پی‌جویی پرونده‌های معوقه پرداخت و اظهار داشت: بالغ بر ۹۵ درصد جرایم جنایی در ۶ ماهه اول کشف شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سردار محمدرضا مقیمی رئیس‌پلیس آگاهی ناجا در نشست خبری پلیس آگاهی با خبرنگاران به پی‌جویی پرونده‌های معوقه پرداخت و اظهار داشت: بالغ بر ۹۵ درصد جرایم جنایی در ۶ ماهه اول کشف شده است.

به گزارش رئیس‌پلیس آگاهی ناجا گفت: نزدیک به ۲۶ درصد پرونده‌ها در جرایم جنایی مربوط به سنوات گذشته بوده است.

وی با بیان این مطلب که هیچ پرونده‌ای در پلیس آگاهی بسته و به بایگانی سپرده نمی‌شود، تأکید کرد: خاتمه کار در پرونده‌ها صرفاً کشف است.

این مقام ارشد انتظامی به مقوله تحلیل جرم پرداخت و گفت: ما جرم را رصد و هدفمند می‌کنیم و با فعال کردن گشت و تجسس‌ها که از اواخر سال گذشته آغاز شده سعی داشته‌ایم که زمینه ارتکاب به جرم به وجود نیاید البته این امر یک کار فرهنگی و اجتماعی مهم است و سایر نهادهای مسئول نیز باید وارد شود.

سردار مقیمی با بیان این مطلب که مال‌خری یک واقعیت است، اظهار داشت: وقتی دست‌دوم فروشی وجود دارد و مردم جنس دست دوم می‌خرند و تا زمانی که مال سرقتی به فروش می‌رود سرقت وجود دارد و باید این فرهنگ را در مردم فراگیر کرد که مال دست دوم نخرند شاید همان قطعه دسته دوم قطعه دزدی‌ شده از خودشان باشد.

رئیس‌پلیس آگاهی ناجا تصریح کرد: در زمینه سرقت داخل خودرو اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و کمیته ارتقا ضریب ایمنی وسایل نقلیه را ایجاد کرده و با خودروسازان نیز جلسه گذاشته‌ایم.

وی به مقوله صندوق امانات پرداخت و افزود: در کشور ما بانک‌ها مثل قارچ‌ها افزایش پیدا می‌کنند اما ما در زمینه صندوق امانات با کمبود مواجه‌ایم ما در این زمینه طرح داشته‌ایم که از ۲۰ اسفند تا ۲۰ اردیبهشت به طور کوتاه مدت صندوق امانات در اختیار مردم باشد و صندوق امانات در بانک‌ها ایجاد شود.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه به بحث سرقت خودرو پرداخت و گفت: نزدیک به ۶۷ درصد سرقت‌ها مربوط به یک نوع خودرو است که با عوض کردن سوئیچ خودرو و ایمولایزر دار شدن آن سرقت مدل ۸۶ به بعد آن خودرو کم شد.

وی در ادامه به پیگیری بحث سلاح سرد پرداخت و گفت: سرقت مسلحانه چه با سلاح سرد و چه با سلاح گرم از دغدغه‌های ماست. این مقام ارشد انتظامی ایجاد امنیت را از جمله وظایف پلیس آگاهی برشمرد و گفت: ما شبانه‌روز خود را در پی‌جویی کشف جرم سپری می‌کنیم اما به شرطی موفق می‌شویم که سایر سازمان‌هایی که در این فضا نقش دارند وارد گود شده و مسئولیت‌پذیر باشند.

سردار مقیمی تأکید کرد: تا وقتی که سود را بر امنیت ترجیح دهیم همه چیز را باید از ناجا بخواهیم.

وی با بیان این مطلب که جرایم جنایی رو به کاهش است، گفت: جرایم و قتل خانوادگی این کاهش را به خود ندیده و قتل خانم توسط شوهر بالاست و باید آسیب‌شناسی شود.

رئیس‌پلیس آگاهی ناجا، تصریح کرد: مقابله با جرایم باندی و جرایم سریالی یکی از موضوعات و مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم؛ چرا که بعد از دستگیری هر سارق یا مجرم آنچه موجب می‌شود پرونده‌اش به حوزه قضایی ارسال شود، آخرین جرم است.

این مقام ارشد انتظامی به اولویت امسال پلیس آگاهی در روند ارسال پرونده به دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت:‌ اولویت امسال ما این است که پرونده مجرمین سریع به دستگاه قضایی نرود تا همه جرایم مجرم از طریق بانک‌های اطلاعاتی، پی‌جویی عملی و کشف علمی جرم رصد شده و پرونده مجرم تکمیل‌تر شود. و اگر جرایم باندی و سریالی وجود دارد به آن دست پیدا کنیم.

سردار مقیمی به تقویت پشتیبانی عملیاتی پرداخت و گفت: اطلاعات عملیاتی و تشخیص هویت را با تکنولوژی روز به کار گرفته‌ایم و باید گفت که مبنای کشف علمی جرم در پلیس تشخیص هویت است.

وی ادامه داد: سامانه جامع اطلاعاتی در پلیس آگاهی کلید خورده و همه اطلاعات در خصوص جرم و مدیریت در جرم در آن جمع‌آوری شده که در مقابله با مجرمین از آن استفاده خواهیم کرد.

این مقام ارشد انتظامی با بیان این مطلب که در بحث تشخیص هویت، انگشت‌نگاری تقویت و مجهز شده، گفت:‌ در یک مورد تجاوز به عنف در یکی از استان‌ها با توجه به بانک اطلاعاتی،‌اقرار متهم و تعداد شکات، متهم در پرونده 8 جرم داشت اما با تجهیزات تشخیص هویت این رقم به تعداد بیشتری رسید در حالیکه تعداد شکات افزایش نیافت.

وی با بیان این مطلب که در بحث سقوط هواپیما پلیس آگاهی بلافاصله سر صحنه حاضر شد و با حضور مقام قضایی کار را در سر صحنه به دست گرفت، گفت: در کشف علمی جرم در دنیا می‌توان گفت که ما جزو نفرات برتر محسوب می‌شویم.

این مقام ارشد انتظامی به مشارکت سایر سازمان‌ها اشاره کرد و افزود:‌ در بحث قاچاق کالا اقلام ممنوعه و سوخت را در اولویت قرار دادیم و در جرایم اقتصادی نیز کشفیات خوبی داشته‌ایم.

رئیس‌پلیس آگاهی ناجا، تصریح کرد:‌ در بحث جعل و کلاهبرداری اولویت و هدف، شرکت‌های هرمی، لیزینگ، کلاهبرداری‌های تلفنی و به خصوص کلاهبرداری از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها می‌باشد.

این مقام ارشد انتظامی به مبحث جرایم اقتصادی پرداخت و گفت: زمین‌خواری را در اولویت جرایم اقتصادی قرار دادیم.

سردار مقیمی تصریح کرد: ۴۳ درصد سارقان ما حرفه‌ای هستند و در مجموع جرایم ۵ درصد از مجرمان زنان هستند و در سرقت بالغ بر ۲ درصد خانم‌ها هستند.

وی استراتراژی پلیس آگاهی را در آن دانست که روزی فرا رسید که جرم نداشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین