کد خبر: ۲۶۵۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷

عاملان تجاوز گروهی پغمان اعدام شدند

حکومت افغانستان حکم اعدام پنج نفر از عاملان تجاوز گروهی ولسوالی پغمان کابل را اجرا کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رحمت‌الله نظری معاون دادستانی کل افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که اعدام پنج نفر از عاملان تجاوز گروهی پغمان و حبیب استالف از آدم‌ربایان نامی، ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی عملی شد.

آقای نظری گفت: "هر شش نفر اعدام شدند."

پلیس کابل در ماه اوت ده نفر را در ارتباط به دست داشتن در تجاوز گروهی در ولسوالی پغمان شناسایی و تعدادی از آنها را بازداشت کرد که پنج تن از آنها در محاکم ثلاثه افغانستان به اعدام محکوم شدند.

اعدام‌های سیزده سال اخیر

براساس آمار از سال ۲۰۰۱ که رئیس جمهور کرزی زمام امور افغانستان را به عهده گرفت تاکنون حدود ۵۱ نفر اعدام شده و سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته که تا نوامبر سال ۲۰۱۲ حدود ۲۰۰ نفر در فهرست اعدام قرار دارند.

سایت جهانی اعدام نیز نوشته که امکان دارد کسانی که در فهرست اعدام قراردارند، به ۵۰۰ نفر برسد که ۱۳۱ نفر آنان در سال ۲۰۰۸ به اعدام محکوم شدند. ۱۳۳ نفر در سال ۲۰۰۹ و حدود ۱۰۰ نفر نیز در سال ۲۰۱۰ به اعدام محکوم شده‌اند.

در سال ۲۰۰۴ نخستین مورد اجرای حکم اعدام در افغانستان، پس از سقوط رژیم طالبان بر عبدالله شاه، از فرماندهان سابق مجاهدین، که به اتهام ارتکاب قتل محاکمه و مجرم شناخته شده بود، در زندانی در حومه کابل، پایتخت، با شلیک یک گلوله به سرش اجرا شد.

در اکتبر سال ۲۰۰۷، پانزده نفر اعدام شدند، یکی از آن‌ها محکوم به قتل سه خبرنگار خارجی بود.
در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز ۱۷ نفر در این کشور اعدام شدند. که هفت تن با شلیک گلوله به صورت گروهی اعدام شدند.

در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ موردی از اجرای حکم اعدام در این کشور گزارش نشده است.

در سال ۲۰۱۱ یک نفر به جرم دست داشتن در یک عملیات انتحاری در یک بانک در جلال‌آباد که باعث مرگ ۳۸ تن گردید، اعدام شد.

در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز ۱۴ نفر در این کشور اعدام شدند یکی از آنها سربازی به نام عبدالصبور بود که به جرم کشتن چهار سرباز فرانسوی در ولایت کاپیسا به اعدام محکوم شده بود.

در سال ۲۰۱۳ نیز ۲ مورد اعدام در افغانستان گزارش شد. این دو به دلیل ربودن و کشتن یک کودک ۸ ساله در ولایت هرات اعدام شدند.

۲ نفر دیگر از این هفت نفر در این پرونده بی گناه شناخته شدند و به جرم سرقت‌های مسلحانه دیگر به ۲۰ سال زندان محکوم شدند.

پلیس کابل می‌گوید سه نفر دیگر که آنها نیز در تجاوزگروهی و سرقت مسلحانه پغمان دست داشته اند، تاحال فراری اند و پلیس موفق به بازداشت آنها نشده است.

محمد ظاهر ظاهر فرمانده پلیس کابل، روز گذشته گفت که یکی از آنها توانسته است از افغانستان خارج شود و دو تن دیگر در جایی در داخل افغانستان پنهان اند.

تجاوز گروهی در افغانستان کم سابقه بوده و پس از رسانه‌ای شدن این رویداد افکار عمومی علیه آن واکنش جدی نشان داد و حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان شخصا وارد ماجرا شد.
دادگاه ابتدایی و استیناف، به طور علنی برگزار شد و از سوی شبکه‌های تلویزیونی محلی به طور زنده پوشش داده شد.

دادگاه نهایی علنی نبود اماحکم دادگاه تجدید نظر را تائید کرد.

امضای حکم اعدام عاملان تجاوز گروهی پغمان در آخرین روزهای کاری آقای کرزی صورت گرفت. او قبلا گفته بود که حکم اعدام این افراد باید به صورت علنی اجرا شود.

در سیزده سال حاکمیت آقای کرزی حکم اعدام علیه دست‌کم ۵۱ نفر تطبیق شده و ۲۷۰ نفر دیگر هم محکوم به اعدام شده اند که این حکم بر آنها اجرا نشده است.

حکومت جدید افغانستان به رهبری اشرف غنی احمدزی در حالی حکم اعدامی که به امضای رئیس جمهوری قبلی صادر شده بود را اجرا کرد که گروه‌های مدافع حقوق بشر از دولت افغانستان خواسته‌ بودند که اجرای حکم اعدام علیه پنج نفر از عاملان تجاوز گروهی پغمان را به تعویق اندازد.

شهروندان کابل در هفته‌های اخیر خواهان اصدار حکم اعدام علیه عاملان تجاوز جنسی گروهی پغمان شده اند

دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است با پخش اعلامیه‌ای گفته بود که رئیس جمهور احمدزی اخیرا به اصلاحات در نظام قضایی افغانستان تاکید کرده و حالا فرصت دارد تا دستوری را برای بازنگری مستقلانه پرونده تجاوز گروهی پغمان صادر کند.

تجاوز جنسی گروهی در پغمان
این افراد روز ۳۱ اسد/مرداد شماری از مهمانان یک جشن عروسی را در منطقه ده عربان ولسوالی پغمان در شمال غرب کابل متوقف کردند، پول نقد و زیورات آنها را دزدیدند و در باغی به چهار زن بصورت گروهی تجاوز کردند.

منابع رسمی اعلام کرده اند که قربانیان بین ۱۸ تا ۳۵ سال دارند. به گفته این منابع به یکی از آنها بیش از ده بار تجاوز شده و یکی دیگری از قربانیان حامله بوده است.

اعدام حبیب استالف
علاوه بر پنج نفر متهم پغمان، امروز حبیب استالف سر دسته یک باند آدم ربا و سارقان نیز در کابل اعدام شد.

پلیس کابل قبلا اعلام کرده بود که این فرد را بعد از عملیات پیچیده و دشوار پلیسی توانسته در شهر کابل به دام بیندازد.

به گفته پلیس کابل او در رویدادهای بزرگ آدم ربایی، دزدی‌های مسلحانه و قتل در افغانستان دست داشته است. به گفته فرمانده پلیس کابل او چند بار تلاش کرده بود که با پرداخت سه میلیون دلار خود را از بند رها کند.

حبیب استالف حدود یک سال قبل در شهر کابل بازداشت شد و آقای کرزی دو روز قبل از ختم ریاست جمهوری‌اش حکم اعدام او را امضا کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین