کد خبر: ۲۶۵۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰

ثبت رکورد بی‌سابقه در افزایش سطح یخ قطب جنوب

تصاویر ماهواره ای نشان می دهند سطح اقیانوس یخ زده قطب جنوب به طرز عجیبی افزایش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش مهر، میزان افزایش سطح یخ اقیانوس در قطب جنوب تا آن حد بوده که گفته می شود از زمانی که بشر به ثبت اطلاعاتی در این خصوص پرداخته، بی سابقه و در حد یک رکورد است.

افزایش چشمگیر سطح یخ در قطب جنوب از آن جهت عجیب و غافلگیرکننده عنوان شده چون در سالهای اخیر تداوم تغییرات مخرب جوی موجب ذوب شدن توده های عظیم یخ و به ویژه یخچال های کوهستانی در بسیاری از مناطق جهان شده است.

از دهه 70 میلادی به این سو دانشمندان با استفاده از داده های ماهواره ای به ثبت اطلاعات مربوط به سطح یخ در قطب های شمال و جنوب زمین پرداخته اند.

مطالعات اخیر آنها نشان می دهد درحالی که سطح یخ اقیانوس در قطب شمال تنها در یک سال بیش از 20 هزار مایل مربع کاهش یافته است این وضعیت در قطب مخالف زمین روند معکوس داشته به طوریکه حدود 7 هزار و 300 مایل مربع بر سطح یخ اقیانوس افزوده شده است، هر چند لایه یخ شکل گرفته چندان قطور نیست.

بر اساس آنچه که در سالیان گذشته به ثبت رسیده است سطح یخ اقیانوس در قطب جنوب حدود 7.23 میلیون مایل مربع است اما مشاهدات ماهواره ای که در بیستم سپتامبر (29 شهریور) به ثبت رسیده این رقم را حدود 7.78 میلیون مایل مربع نشان می دهد.

این نتایج که توسط ماهواره های ناسا به دست آمده است نشان می دهد تغییرات مختلف در الگوهای جوی اطراف قطب جنوب موجب افزایش سطح یخ در این منطقه از جهان شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین