کد خبر: ۲۶۵۹۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷

تور ماهیگیران مازندرانی در خزر پهن شد

بیش از چهار هزار و 200 صیاد مازندرانی از نخستین ساعات بامداد امروز (یکشنبه) تور ماهیگیری خود را در دریای خزر پهن کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: بر اساس تصمیم سازمان شیلات ایران همه ساله بیستم مهر ماه زمان آغاز پهن شدن تور ماهیگیری 54 شرکت تعاونی صیادی پره در پهنه 338 کیلومتری سواحل مازندرانی خزر است.

صیادان مازندرانی برای صید به روش «پره» از تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر استفاده می کنند. این تورها با قایق به آب انداخته می شود و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی از گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.

صید پره یک روش ماهیگیری سنتی ساحلی است که تور آماده به کمک یک کرجی به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته می شود و پس از صید با کمک نیروی انسانی و یا تراکتور جمع آوری می شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیش بینی کرد که حدود هشت هزار تن انواع ماهی استخوانی امسال در سواحل مازندرانی خزر صید شود.

عباسعلی شیخ تبار گفت: هر ساله به منظور جبران تکثیر طبیعی انواع ماهیان استخوانی دریای خزر، بیش از 60 میلیون قطعه انواع بچه ماهی به صورت مصنوعی تکثیر و در رودخانه های شیلاتی استان رها می شود. 

وی افزود: ماهی استخوانی سفید بیشترین مقدار صید سالانه ماهیگیران مازندران را از خزر تشکیل می دهد.

به گفته شیخ تبار، امسال مرکز شهید رجایی ساری دستکم 50 میلیون قطعه بچه ماهی سفید را تکثیر و در 20 رودخانه شیلاتی رها کرده است.

وی ادامه داد: امسال همچنین حدود 4.5 میلیون قطعه بچه ماهی سفید به صورت طبیعی به روش شیل گذاری (رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) در سه رودخانه تجن ساری، تالش خیل تنکابن و نمک آبرود چالوس تکثیر و رها شده است. 

در تکثیر طبیعی ماهی، صیادان با رها سازی ماهیان مولد در مناطق شیل گذاری شده در رودخانه، شرایط محیطی مناسب و مساعدی را برای تخم گذاری آنها فراهم می آورند و تخم ها پس از تبدیل شدن به بچه ماهیان یک الی دو گرمی ، به سمت دریا رها می شوند. 

شیخ تبار از تخصیص بیش از 50 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای جامعه صیادی مازندران خبر داد و گفت: ساماندهی و توجه به بیمه تامین اجتماعی صیادان نیز در حال انجام است. 

با آغاز صید ماهیان استخوانی دریای خزر، بازار ماهی فروشان استان نیز از امروز دوباره رونق می گیرد.

گزارش خبرنگار ایرنا از بازار ماهی فروشی ساری حاکی است که اکنون قیمت انواع ماهی با وزن حدود 900 گرم تا یک کیلو و 200 گرم بین 80 تا 120 هزار ریال متغییر است به نحوی که ماهی پرورشی سفید، کپور و آزاد (فتیفاک) به ترتیب 120، 100 و 80 هزار ریال قیمت گذاری می شود.

قیمت ماهیان پرورشی هر ساله با آغاز صید ماهیان استخونی از دریای خزر بر حسب مقدار صید روزانه و عرضه آن در بازار کاهشن می یابد.

تور صیادان مازندرانی طی دو ماه آینده بیشتر با ماهی کفال انباشته خواهد شد و فصل اصلی صید ماهی سفید به عنوان گل سرسبد ماهیان دریای خزر اواخر پاییز و اوایل زمستان است.

با توجه به این که کفال نخستین گونه ماهی استخوانی است که به صورت نوبرانه امروز به بازار مازندران عرضه می شود، قیمت آن نیز بسته به میزان صید تعیین شده و در روزهای آینده با نوسانات مواجه خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین