آفتابنیوز : آفتاب- سرویس فرهنگی: نریمان نوآوری در موسیقی سنتی را با حفظ اصول مفید خواند و تاکید کرد تنها با آوردن سازهای غربی به میدان موسیقی سنتی، نمیتوان به نوآوری رسید.
به گزارش آفتاب، منصور نریمان نوازنده بربط و آهنگساز، ردیفدان و پژوهشگر موسیقی سنتی ایران است. در ایران از وی بعنوان پدر عود ایران یاد میکنند. این هنرمند پیشکوست موسیقی سنتی به گسست نسلی که بین هنرمندان جوان و پیشکوست ها وجود دارد اشاره کرده و به خبرنگار «آفتاب» گفت: «گسست نسلی بین جوانها و بزرگترها تا حدودی طبیعی است. گاهی جوانترها با اینکه پیشکوستان عرصه موسیقی را قبول دارند در این باره اظهار نظر نمیکنند.»
منصور نریمان تاکید کرد: «نوآوری در عرصه موسیقی تابع اصول و مقرراتی است. برخی از هنرجویان ایرانی حتی دستگاهها و گوشههای موسیقی سنتی را به درستی نمیشناسند این افراد تصور میکنند با آوردن چند ساز غربی به ارکستر موسیقی سنتی به نوآوری دست زدهاند که این نگاه به نظر من درست نیست و آسیبهای زیادی را برای عرصه موسیقی ایجاد کرده است.»
منصور نریمان به ضعف آموزش به دانشجویان موسیقی اشاره کرد و گفت: «گاهی میبینیم که به آموزش هنرجویان توجه کافی نمیشود. برخی از هنرجویان در حد متوسط و در محدوده آشنایی برخی از زوایای موسیقی را فرا میگیرند در حالی که یاد گرفتن هر یک از دستگاهها و گوشههای موسیقی سنتی زمان زیادی میبرد. به همین دلیل گاه میبینیم جوانانی که هنوز ریزهکاری گوشهها را نمیشناسند با آوردن چند ساز غربی تصور میکنند به نوآوری در موسیقی سنتی رسیدهاند و متاسفانه گاه احساس میکنند به مرحله استادی رسیدهاند.»
نریمان به نمونه نوآوریهای موفق در این حوزه اشاره کرد وگفت: «من از دوران هنرجو بودن آقای علیزاده، وی را میشناسم. او با شناخت خوبی که از موسیقی سنتی دارد به نوآوریهای خوبی نیز رسیده است و این امر با استقبال نیز روبهرو شده است. به نظر من باید به جوانان آموخت تا به نوآوریهای اصولی روی بیاورند.»
نریمان در پایان یاد آورشد: «من فکر میکنم وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به کیفیت موسیقیهای مختلف توجه کند. کیفیت موسیقیها میتواند سلیقه مخاطبان را ارتقا داده و باعث رونق بازار موسیقی شود.»