کد خبر: ۲۶۶۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۰

معترضان هنگ کنگی با پلیس درگیر شدند

دانشجویان معترض هنگ کنگی که از دو هفته پیش نسبت به تصمیم پکن در خصوص نحوه برگزاری انتخابات در این منطقه معترض بودند، روز یکشنبه نامه ای به 'شی جین پینگ' رییس جمهور چین ارسال کردند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، در این نامه سرگشاده که مشترکا از سوی دو گروه معترض دانشجویی به رییس جمهور چین ارسال شده، از او خواستند تا تصمیم کنگره خلق چین در ارتباط با انتخابات سال 2017 میلادی برای گزینش رییس اجرایی جدید هنگ کنگ را لغو کند.

معترضان می گویند که دولت هنگ کنگ موفق نشده است نظرات مردم که به دنبال انتخابات دمکراتیک هستند را منتقل کند.

آنها در نامه خود همچنین از پکن خواستند تا سیاست 'یک کشور - دو نظام' را در قبال هنگ کنگ حفظ کند.

آنها می گویند در صورتی که دولت مرکزی چین اطمینان خاطر دارد، نباید نگران آن باشد که مردم هنگ کنگ خود رییس اجرایی این منطقه را انتخاب کنند.

ارسال نامه به رییس جمهور چین در حالی صورت می گیرد که رادیو ان.اچ.کی. ژاپن، روز پنجشنبه از بروز درگیری میان معترضان و پلیس خبر داد.

معترضان بار دیگر بر خواسته خود مبنی بر استعفای 'لئونگ چون یینگ' رییس اجرایی منطقه هنگ کنگ تاکید داشتند اما او با تاکید بر حضور مقتدرانه خود در دولت، به صراحت اعلام می کند که 'قصد استعفاء ندارد و باید شرایط را برای انتخابات آتی آماده نماید.

در درگیری امروز که پلیس از گاز اشک آور استفاده کرد، 15 تن از دانشجویان بازداشت شدند.

براساس گزارشهای منابع خبری، هر چند تعداد معترضین نسبت به روزهای قبل کاهش چشمگیری داشت، اما آنان جمعه شب و شب گذشته را در خیابانها به صبح رساندند.

رییس اجرایی هنگ کنگ در واکنش به درگیری امروز پلیس و معترضان در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: هر چند دولت به گفت وگو با دانشجویان معترض ادامه می دهد، اما امکان استفاده از نیروهای امنیتی برای پاکسازی و کنترل مناطق ناآرام اجتناب ناپذیر است.

'لئونگ چون یینگ' همچنین با تاکید بر اینکه آغاز حرکتهای توده ای آسان است، اما متوقف کردن آن دشوار، گفت : 'جنبش دانشجویان' از کنترل خود آنها هم خارج شده است.

یکی از دانشجویان معترض نیز در واکنش به سخنان 'چون یینگ' گفت: 'تصور می کنم آنها (دولت) نمی خواهند با ما مذاکره و به خواسته ما توجه کنند، اما فکر می کنم حضور مردم در خیابانها نشان دهنده آن است که ما واقعا قصد داریم مشکل با دولت حل شود.'

او افزود:'فکر می کنم شانس کمی برای رسیدن به هدفمان داریم با این حال باید مبارزه کنیم.'

براساس تصمیم شهریور ماه 93 کنگره ملی خلق چین، رییس منطقه هنگ کنگ از سال 2017 میلادی با آرای مردم انتخاب می شود و تنها ساکنان هنگ کنگ می توانند در این انتخابات شرکت کنند و نامزدهای انتخابات باید مورد تایید دولت چین قرار گیرند، اما معترضان که گفته می شود تحت تاثیر لندن هستند، تایید دولت مرکزی را نمی پسندند.

هنگ کنگ شهری است جزیره ای در چین که از سال 1842 تا 1997 جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا بود و در سال 1997 و پس از پایان یافتن پیمان قبلی، به جمهوری خلق چین پیوست.

هنگ کنگ که در سده 19 چون یک بندر بازرگانی عمل می کرد، امروزه به صورت یک مرکز اصلی امور مالی در جهان درآمده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین