کد خبر: ۲۶۶۳۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱

بان کی‌مون: جنگ غزه ننگ جامعه جهانی بود

دبیرکل سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) در سفر به غزه با تاکید بر اینکه در کنار مردم غزه ایستاده‌ است گفت: تمام تلاش خود را به کار خواهم بست تا به نیم قرن اشغالگری اسرائیل پایان دهم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) در سفر به غزه با تاکید بر اینکه در کنار مردم غزه ایستاده‌ است گفت: تمام تلاش خود را به کار خواهم بست تا به نیم قرن اشغالگری اسرائیل پایان دهم.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی،‌ بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل گفت: آنچه که در غزه رخ داد و تمام ویرانی‌هایی که به بار آمد، برای جامعه جهانی ننگ است. من اینجا هستم تا بگویم جامعه جهانی در کنار غزه است.

بان کی مون در ادامه گفت: امروز در غزه مسائل دردناک بسیاری دیدم. با کودکان زیادی صحبت کردم. با آموزگاران و افرادی که اعضای بدن خود را از دست داده بودم. ناراحتی، خشم و ناامیدی زیادی در بین ساکنان غزه دیده می‌شود که باید به آن رسیدگی شود.

بان کی مون گفت: ویرانی غزه و آنچه که در جنگ پیش آمد برای ما بسیار مهم است. آنچه که رخ داد مایه ننگ جامعه جهانی بود و من اینجا هستم تا به مردم غزه بگویم که سازمان ملل و جامعه جهانی در کنار آنهاست.

وی ادامه داد: مناطق زیادی در غزه به طور کامل ویران شده است. بیش از 500 کودک در جنگ اخیر کشته و تعداد بیشتری زخمی شده‌اند. کودکان زیبایی در غزه هستند که نسبت به وضعیت و آینده خود نگرانند. متولد شدن در غزه جرم نیست. باید مشخص شود اشتباه چه کسی است که این کودکان کشته می‌شوند.

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به حمله به مراکز وابسته به سازمان ملل در غزه و نیز مدارس این سازمان گفت: زنان و کودکان از ترس بمباران‌ها به اماکنی که پرچم سازمان ملل بر آن‌ها برافراشته بود رفته‌اند اما ما شاهد بودیم که مدارس سازمان ملل نیز بمباران شده است. این امر به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و باید در مورد آن تحقیق صورت بگیرد و عاملان آن مجازات شوند.

وی در عین حال گفت: در برخی از مدارس سلاح یافت شده است.

بان‌ کی مون ادامه داد: حملات موشکی حماس باید متوقف شود. نمی‌توان گفت صلح اسرائیل و فلسطین برقرار خواهد شد و امنیت اسرائیل تامین می‌شود در حالی که اوضاع در غزه همچنان متشنج باشد.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: تمام تلاش خود را به کار خواهم بست تا به نیم قرن اشغالگری در فلسطین پایان دهم همان‌گونه که تلاش می‌کنم تا امنیت اسرائیل حفظ شود.

وی با اشاره به تشکیل دولت وحدت ملی در غزه گفت: دولت وحدت ملی توانست گروه‌های مختلف فلسطینی را گرد هم بیاورد و باید از آن حمایت کرد.

بان کی مون به کمک‌های بین‌المللی جهت بازسازی غزه نیز اشاره کرد و گفت: مردم غزه نیازی به اعانه ندارند. آن‌ها شغل و یک زندگی شرافت‌مندانه می‌خواهند. ما تلاش خواهیم کرد غزه را بازسازی کنیم و امروز شاهد ورود مصالح ساختمانی به غزه بودیم گرچه این اقدام ناکافی است.

عصبانیت نتانیاهو از اظهارات بان کی مون در غزه

در این حال، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خشم خود را نسبت به سخنان دبیرکل سازمان ملل در خصوص میزان تخریب‌های ناشی از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه ابراز کرد.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خشم خود را از اظهارات بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل که در خصوص میزان تخریب‌های ناشی از تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه و ادامه سیاست‌ ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری مطرح شد، اظهار کرد.

روزنامه عبری‌زبان معاریو نیز نوشت: نتانیاهو آژانس کار و امدادرسانی آوارگان فلسطینی (آنروا) را نیز مورد انتقاد شدید قرار داده و اعلام کرد که این آژانس برخی از موشک‌هایی را که در مخفیگاهی در یکی از مدارس وابسته به خود پیدا کرده بود به نیروهای حماس تحویل داده است.

نتانیاهو افزود: این سازمان بین‌المللی پس از اینکه به حماس اجازه داد از تاسیسات آن برای شلیک موشک به سمت اسرائیل استفاده کند و سلاح‌هایی را در این تاسیسات مخفی کند.

وی مدعی شد، شلیک موشک‌ها از غزه به دلیل اشغال آن توسط اسرائیل نیست چرا که "اسرائیل از هر سانتیمتری از نوار غزه خارج شده است و تمامی شهرک‌های یهودی‌نشین در آنجا را تخلیه کرده است" علت این اقدامات حماس این است که این جنبش به مرزهای 1967 بسنده نکرده و این جنبش خواهان تخریب اسرائیل است و به هیچ‌وجه موجودیت اسرائیل را در هر مرزی به رسمیت نمی‌شناسد.

در همین حال روزنامه معاریو گزارش داد که بان کی مون با تزیپی لیونی، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی و اسحاق هرتزوگ، رهبر حزب مخالف کارگر دیدار کرد و هرتزوگ انتقاد شدیدی از نتانیاهو مطرح ساخته و وی را به از دست دادن فرصت تاریخی دست داده برای اجرای طرح صلح عربی متهم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین