کد خبر: ۲۶۶۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹

کفاشیان در آستانه واگذاری ریاست فدراسیون

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اعتماد نوشت: دوره «امتحانات» و «سختي‌هاي» بزرگ براي علي كفاشيان، طولاني‌ترين دوره‌هاست و شايد هم سخت‌ترين آنها! سختي كار در آن است كه دراين دوره رييس فوتبال ايران «تنها»ي تنهاست و وسوسه «تسليم» در او سخت بيدار و مقاومت‌ناپذير شده است. در واقع همه‌چيز «عليه» اوست و احتمالا تصور مي‌كند، همه عليه او «توطئه» مي‌كنند!
انتقاد‌هاي هيات رييسه، فشار وزارت ورزش، انتقادات رسانه‌ها و در نهايت نارضايتي مردم، كفاشيان را منزوي كرده است. كفاشيان خوب مي‌داند كه اگر مقاومت نكند و تسليم شود، تمام كارها و اعمالش در فوتبال بيش از پيش در فوتبال «بيهوده» جلوه داده خواهد شد و احتمالا بحث‌هاي تازه‌يي شكل خواهد گرفت. امروز، دوره امتحانات و سختي‌هاي بزرگ براي علي كفاشيان فرا رسيده است. تصميم به ماندن و حذف برخي ستون‌هاي فدراسيونش يا رفتن و بخشيدن عطاي همه‌چيز به لقايش.

در فوتبالي كه بهترين سال‌هاي مديريتي خود را در آن سپري كرد، نفر اول بودنش به هر شكلي مسجل شد و «افسانه»ي او را «تحقق» بخشيد. كفاشيان اينها را خوب مي‌داند. اما اين روزها تنها چيزي را كه مي‌شود از او تعريف كرد، احساس تسليمي است كه قبل از رسيدن به «خط پايان» به آن دچار شده‌ است. راهي كه علي كفاشيان به ويژه در دوره دوم مديريتي‌اش در فوتبال طي كرد، علايم «هشدار» بسيار زيادي را در حاشيه خود داشت. ولي او هيچ‌وقت اين علايم را نمي‌ديد و بي‌توجه به تمام آنها، راه خود را ادامه مي‌داد، بي‌پروا در تصميماتي كه گويي قبحش شكسته است. امروز اما منتقدان كفاشيان، نام بي‌توجهي اين مدير به علايم هشدار‌دهنده در سال‌هاي اخير را «تخلف» گذاشته‌اند و براي رسيدگي به اين تخلفات رسما نامه‌يي محرمانه در اختيار او قرار داده‌اند؛ نامه‌يي كه وضعيتي تحمل‌ناپذير براي مرد هميشه خنده‌روي فوتبال ايران به وجود آورده است


ائتلاف هفت نفره!


دو هفته قبل و در تاريخ نهم مهرماه نامه محرمانه اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال به دست علي كفاشيان مي‌رسد؛ نامه‌يي كه بندهاي مختلف و خاصي را داشت و جزييات آن براي كفاشيان و هم‌كيشانش تكان‌دهنده بود. نامه را هفت نفر از اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال امضا كرده‌ بودند. منصور قنبر‌زاده، فريده شجاعي، مهدي تاج، شهاب‌الدين عزيزي‌خادم، فريدون اصفهانيان، حيدر بهاروند و غلامرضا بهروان هفت عضوي هستند كه براي اصلاح امور و ساختار فدراسيون فوتبال ائتلاف كرده‌اند.

در اين نامه البته فقط امضاي دو نفر ديده نمي‌شود؛ علي كفاشيان و هادي آيت‌اللهي رييس و نايب‌رييس اول فدراسيون فوتبال! دليل هم دارد. چون اين دو نفر در يك جبهه قرار گرفته‌اند و هفت نفر ديگر در جبهه‌يي ديگر! به همين صورت هيات رييسه فدراسيون فوتبال كه تا همين چند ماه پيش شكلي فرماليته داشت، حالا قدرت پيدا كرده و از همه ظرفيت‌هاي اساسنامه‌يي‌شان استفاده مي‌كنند؛ درگيري‌هاي كه درتمام ماه‌هاي گذشته وجود داشته و امروز براي همه آشكار شده است، مسائلي كه گفته مي‌شود به تغييرات و تحولات اساسي در بدنه مديريتي فدراسيون فوتبال منجر خواهد شد.

مفاد نامه محرمانه چيست؟

طبق برنامه‌ريزي‌ها اصلا قرار نبود ماجراي نامه محرمانه اعضاي هيات رييسه به كفاشيان، رسانه‌يي شود. اما خبر لو رفت! تا از چالش جديد نفر اول فوتبال ايران رونمايي شود. در واقع وضعيت فعلي فدراسيون فوتبال، ابهامات مالي و بودجه‌يي در اين مجموعه، فعاليت‌هاي علي كفاشيان و ناكامي‌هاي مختلف باعث شد تا اعضاي هيات رييسه فدراسيون دست به كار شوند و طي نامه‌يي محرمانه از رييس توضيح بخواهند. اين نامه چند بخش مهم داشت. اول از همه بحث دبيركلي مهدي‌محمد‌نبي! موضوعي كه قنبرزاده، سخنگوي اعضاي هيات‌رييسه آن را تاييد كرد.

هفت عضو معترض رسما از كفاشيان خواسته‌اند تا قانوني بودن مهدي محمدنبي را مشخص كند. به هر صورت بر اساس آن چيزي كه در رسانه‌ها منتشر شده، نبي در دوره جديد رياست كفاشيان بر فدراسيون فوتبال، بدون مصوبه هيات رييسه به عنوان دبيركل مشغول به فعاليت بوده است. همين مساله وقتي از سوي يكي از اعضاي هيات رييسه كشف مي‌شود تمام اختلافات و درگيري‌ها آغاز مي‌شود.

 صورت‌هاي مالي و بودجه‌يي فدراسيون فوتبال اما سوژه بعدي مورد اشاره هيات رييسه بوده است. به دنبال ابهامات و حرف‌ و حديث‌ها درباره تخلفات در حساب‌هاي و بودجه فدراسيون و البته ارسال برخي اخبار خاص به اعضا درباره مفقود شدن بعضي از اسناد مالي، هيات رييسه1 از كفاشيان خواسته است كه تمام اسناد و مدارك مربوط به بودجه سال‌هاي 1392 و 1393 فدراسيون را كه همين چندي پيش با كلي جنجال و با 10 ماه تاخير به ثبت رسيد در اختيار آنها قرار بدهد. از آنجايي كه برخي تخلفات براي اعضاي معترض ثابت شده است، به نظر مي‌رسد درخواست آنها براي دريافت اسناد و مدارك مربوط به بودجه دو سال اخير فدراسيون بي‌ربط به مجمع سالانه‌يي كه قرار است اواخر آبان ماه يا اوايل آذر برگزار شود نباشد.

 گويا اعضاي مجمع در نظر دارند بعد از دو سال كه ابهامات درباره بودجه فدراسيون پا برجا مانده، با وتو كردن بودجه‌هاي اصلاحي توسط كفاشيان، حساسيت‌ها را به اوج خود برسانند. اين كار علنا پروژه استيضاح كفاشيان در مجمع را كليد خواهد زد. تخلفات گسترده اركان فدراسيون فوتبال هم بخش ديگر اين نامه است؛ نامه‌يي كه رونوشت آن هم براي دفتر محمود گودرزي وزير ورزش و جوانان ارسال شده است.


تماس كفاشيان با مخالفان و جلسه فوق‌العاده هيات رييسه


كفاشيان نگران است. اين مدير روز گذشته با اعضاي هيات رييسه كه نامه محرمانه درباره طرح سوالات مختلف را امضا كرده‌اند به صورت تلفني صحبت كرده است. رييس فوتبال مخالفانش را با اين جمله كه «مي‌خواهند بين ما تفرقه بيندازند»، آنها را دعوت به تعامل دوباره كرده است! مخالفان اما فقط صحبت‌هاي او را گوش كرده‌اند و روي درخواست اصلي نامه محرمانه خود مصّر هستند و آن چيزي نيست جز برگزاري جلسه فوق‌العاده هيات رييسه فدراسيون فوتبال !جلسه گويا قرار است اوايل هفته آينده برگزار شود. آخرين جلسه هيات رييسه به خاطر درگيري لفظي فريده شجاعي و كفاشيان بر سر درخواست رييس براي استعفا دادن نايب‌رييس سوم به جنجال كشيده شد و بي‌نتيجه ماند.

 حالا نخستين جلسه هيات رييسه بعد از آن نشست پرحاشيه، از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. هر هفت عضو مخالف در نظر دارند تا از تمام ظرفيت قدرت اجرايي و اساسنامه فدراسيون فوتبال براي انجام اصلاحات در فدراسيون استفاده كنند. آنها منصور قنبرزاده را هم به عنوان سخنگوي خود انتخاب و معرفي كردند. سخنگوي تيم مخالفان هم روز گذشته مصاحبه كرد و ماجراي ارسال نامه محرمانه به كفاشيان را تاييد كرد! در واقع بايد اشاره داشت كه هيات رييسه هيچ هشداري به كفاشيان تاكنون نداده است و فقط با اين نامه محرمانه روي نقاط ضعف فدراسيون دست گذاشته است تا بلكه بتواند اصلاحاتي اساسي در ساختار مجموعه ايجاد كند؛ اصلاحاتي كه گفته مي‌شود حذف دبيركل و نايب‌رييس اول و مسوولان چند كميته نخستين‌هاي آن است.


جنگ قدرت

كفاشيان در مصاحبه‌يي اعلام كرده است كه اگر هيات رييسه بركناري نبي را تصويب كند، مجبور است كه آن را اجرا كند. اما خودش هيچ برنامه‌يي براي تغييرات در شرايط كنوني ندارد. اين صحبت‌هاي كفاشيان همزمان با انتشار خبر نامه محرمانه هيات رييسه به رييس فدراسيون، با دلخوري آقاي دبيركل همراه شده بود. نبي روز گذشته ساعت‌ها به دنبال صحت‌وسقم اين اظهارات كفاشيان بود. شنيده‌ها هم حكايت از اين مساله دارد كه اختلافاتي بين رييس و دبيركل فدراسيون فوتبال در نهايت به وجود آمد. نكته قابل توجه در شرايط كنوني يك چيز است؛ كفاشيان و آيت‌اللهي در مقابل هفت عضو هيات رييسه قرار گرفته‌‌اند و جنگ قدرت آغاز شده است. از طرفي اين وسط مهدي محمدنبي تنها مانده است، چرا كه بحث اصلي بين كفاشيان و هيات رييسه درباره ماهيت دبيركلي او است. بنابراين بايد صبر كرد و ديد در روزهاي آينده چه اتفاقاتي در مديريت فدراسيون فوتبال رخ خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین