کد خبر: ۲۶۶۴۹۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني: غربـي‌ها فرصت‌سـوزي نكننـد

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني صبح امروز در ديدار جوليو هاس، سفير كشور سوئيس در جمهوري اسلامي ايران، با يادآوري مذاكرات هسته‌اي بين ايران و كشورهاي 1+5 گفت: افق روشني در روابط ايران و غرب داريم كه مي‌توانيم كارهاي علمي، فني و تكنولوژي را در سايه مراودت‌هاي سياسي انجام دهيم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به فراز و نشيب‌هاي شرايط سياسي، گفت: اخلاق ديپلماتيك ايجاب مي‌نمايد كه به تعهدات پايبند باشيم، چون خلف ‌وعده‌ها، ريشه اعتمادها را مي‌سوزاند.

به گزارش آفتاب، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همكاري براي انتقال گاز به اروپا را ظرفيت آماده همكاري ايران و سوئيس خواند و گفت: اگر خط لوله انتقال گاز انجام شود، يك سرمايه‌گذاري هميشگي در جهت امنيت سياسي اروپاست.

ايشان انحصار تأمين منابع انرژي در جهان كنوني را نامناسب خواند و گفت: هم توليدكننده و هم مصرف‌كننده بايد با استفاده از اصل تنوع، از منافع آن برخوردار شوند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با يادآوري برنامه‌هاي اقتصادي و سياسي دولت يازدهم، گفت: اگر مسئولان غربي نتوانند مشكلات خود را در زمان دولتي كه محصول تفكرات نيروهاي فرهيخته كشور است، حل كنند، چه جوابي به افكار عمومي خود خواهند داد؟!

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همه گفتار و رفتار ايران را در راستاي اعتمادآفريني خواند و گفت: در چنين شرايط مغتنمي، بهانه‌تراشي‌هاي سياسي و توجه به كارشكني‌هاي لابي‌هاي صهيونيستي، فرصت مناسبي را از دست غربي‌ها مي‌گيرد كه به كمك ايران بتوانند بسياري از مشكلات منطقه‌اي و حتي جهاني را حل كنند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اظهارات سفير سوئيس در خصوص اراده آمريكايي‌ها براي حل مسائل، گفت: با اينكه مشكلات داخلي آمريكا و فشار تندروي‌هاي آنها را مي‌دانيم، ولي براي حل مسائل تغيير گفتار كافي نيست و بايد رفتارها هم مؤيد گفتار باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام سوئيس را كشوري مستقل دانست و گفت: اميدواريم تحت شعاع قدرت‌هاي غربي قرار نگيريد و تصميمات سياسي مستقلي را اتخاذ كنيد.

ايشان با تأكيد بر گسترش روابط دوجانبه، گفت: زمينه‌هاي همكاري تهران، ژنو كم نيست و تقريباً همه موضوعات همكاري‌هاي بين‌المللي را شامل مي‌شود كه بايد براساس منافع ملي تعامل داشته باشيم.

آقاي جولو هاس نيز در اين ديدار، ايران را آلترناتيوي مناسب براي غرب در جهت تأمين انرژي خواند و گفت: اگر ارزيابي طرفين براساس واقعيت‌ها باشد، مسير توافقات هموارتر مي‌شود.

سفير سوئيس در ايران با اشاره به منافع دو طرف ايران و غرب در مذاكرات هسته‌‌اي، گفت: اين توافقات مي‌تواند به عنوان مصداق روشن مذاكرات برد- برد در جهان ثبت شود.

وي با بيان اين نكته كه «سوئيس كه كشور حافظ منافع آمريكا در ايران است، آمادگي كامل در جهت كم كردن مشكلات دو كشور را دارد»، گفت: به عنوان سفير سوئيس بايد به اطلاع ايران برسانم كه اراده جمعي آمريكا در جهت حل مسائل خود با ايران است.

آقاي جوليو هاس ظرفيت‌هاي ايران در منابع طبيعي غني و نيروي انساني كارآمد را ستود و گفت: ايران مي‌تواند ستاره درخشاني در مسائل جهاني باشد.

وي با تأكيد بر اينكه «به عنوان سفير و فردي علاقمند، تاريخ گذشته ايران را مطالعه كرده‌ام»، گفت: خوب مي‌دانم كه حضرت‌عالي در نقد كردن ظرفيت‌هاي ايران نقش ارزنده‌اي داشته‌ايد و در آينده نيز ايران و منطقه به حضرت‌عالي نياز دارند.

سفير سوئيس با اشاره به اتفاقات منطقه و ناآرامي كشورها گفت: ايران مي‌تواند سكويي بسازد كه از آن در جهت گسترش ثبات و امنيت منطقه استفاده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین