کد خبر: ۲۶۶۵۶۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۱
رييس سازمان محيط زيست، گزارش آلودگي هوا را به هيات دولت ارايه داد

گزارش مستند يک آلودگی

معاون رييس‌جمهور در جلسه روز گذشته هيات دولت، گزارشي از روند حذف بنزين آلوده و بهبود تدريجي كيفيت هوا در شهرهاي كشور ارايه كرد. اين گزارش كه حاوي هماهنگي‌هاي دستگاه‌هاي دولتي ازجمله وزارتخانه‌هاي نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، موسسه استاندارد و سازمان حفاظت محيط زيست در زمينه حذف بنزين آلوده پتروشيمي و اجراي برنامه‌هاي كاهش آلودگي هوا بود، ‌به مقايسه ميان اوضاع سوخت و هوا در سال‌هاي گذشته و امسال پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط زيست، معصومه ابتكار با تاكيد بر اينكه كيفيت هوا براساس شاخص‌هاي موجود در شهرهايي كه بنزين يورو4 توزيع شده، بهبود يافته است، گفت: «البته بخش‌هاي ديگر برنامه كاهش آلودگي هوا مصوبه ارديبهشت 93 بايد با جديت از سوي 15 دستگاه درگير در آن دنبال و اجرا شود.»


روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: ابتكار از وزارت نفت براي ارايه بنزين استاندارد و حذف بنزين آلوده و نيز وزارت صنايع و خودروسازان براي اعمال استاندارد يورو4 براي خودروهاي توليد داخلي تشكر كرد. اين سازمان با توجه به جنجال‌هاي خبري اخير و در پاسخ به ابهام‌آفريني‌هايي كه در بحث بنزين صورت گرفته، گزارشي درخصوص تغييرات موجود در بحث سوخت و آلودگي هوا ارايه داد كه در آن به ميزان آلايندگي ايستگاه‌هاي شهر در سال‌هاي 88 تا 93 و كاهش ميزان مواد سرطان‌زايي چون بنزن پرداخته است و اعلام كرده اين گزارش براي تنوير افكار عمومي ارايه شده است. در چند روز گذشته، ‌سخنگوي دولت نيز با اظهارنظري در خصوص آلوده نبودن بنزين داخلي، ‌اين سازمان را وادار به سخن گفتن از بنزين آلوده پتروشيمي و ممنوع شدن آن كرد، ‌بنزيني كه استفاده از آن از سال گذشته از چرخه سوخت مصرفي كشور حذف شده است. اما محمدباقر نوبخت، در حاشيه جلسه هيات دولت، سخنش در خصوص بنزين داخلي را تصحيح كرد و گفت: «من در آن جلسه در پاسخ به سوالي درباره اينكه بنزين توليد پتروشيمي‌ها پاك‌تر از بنزين وارداتي يورو4 است پاسخ گفتم و بعد حواشي در رابطه با اين پاسخ به وجود آمد و يكي از رسانه‌ها پاسخ من را به نادرست انعكاس داد. دولت قطعا تا رفع مباحث مربوط به آلودگي‌هاي بنزين‌هاي پتروشيمي اجازه توليد و توزيع آنها را نداده است. البته مراجع رسمي نظر خود را در خصوص آلودگي بنزين‌هاي پتروشيمي اعلام كردند.»

اثرات تركيبات سمي هوا بر انسان‌ها

تركيبات سمي اعلام شده از سوي اين سازمان كه متولي كنترل آلاينده‌هاي هواست، به دسته‌هايي تقسيم شده كه سمي بودن و سرطان‌زايي و تجمع در بافت‌هاي بدن، ‌ويژگي مشترك همه آنها بود، ‌تركيباتي چون بنزن، ‌تولوئن، آرسنيك، كادميوم، سرب، جيوه، نيكل، كروم كه برخي از آنها سرطان ريه و سركوب سيستم ايمني بدن و برخي ديگر نارسايي‌هاي كليه و آسيب‌هاي كبدي را به دنبال دارد. بنزن به عنوان يكي از موادي كه خاصيت سرطان‌زايي‌اش به طور محرز توسط WHO و آژانس بين‌المللي تحقيقات سرطان (IARC) در گروه A قرار گرفته است، ‌اثرات مزمني بر سلول‌هاي خوني و مغز استخوان مي‌گذارد. اين ماده كه در پمپ‌هاي بنزين بيشتر از مكان‌هاي ديگر شهر است، نخستين پيشكشش، سرطان خون است و در موارد بعدي، ‌باعث بروز كم‌خوني و كاهش سيستم ايمني بدن مي‌شود.

بنزين پتروشيمي، ‌بنزيني كه در سال‌هاي گذشته، به دليل كمبود سوخت در كشور، ‌به ناچار توسط مصرف‌كنندگان مصرف مي‌شد، ‌بنزيني بود كه ميزان بنزن و آروماتيكش بسيار بيشتر از استاندارد جهاني بود، طوري كه مسوولان محيط زيست بارها اعلام كردند در هيچ كشوري از دنيا چنين محصولي (بنزين پتروشيمي) توليد نمي‌شود. طبق استاندارد شماره 4904 سازمان ملي استاندارد در تاريخ 30 آذر ماه سال 87 (20 دسامبر 2008) بنزين مشمول استاندارد اجباري است كه در آن بايد بنزن زير يك درصد و آروماتيك‌ها زير 35 درصد باشند. اما از سال گذشته، اقداماتي در خصوص آلودگي هوا با فوريت بالا انجام شد، اقداماتي چون بهبود كيفيت سوخت بنزين و تبديل آن به بنزين يورو?، كاهش محتواي گوگرد بنزين از 300 ppm به كمتر از 50 ppm، كاهش آروماتيك‌ها از 50 درصد به كمتر از 35 درصد،كاهش بنزن از بالاتر از ? درصد به زير يك درصد، بهبود كيفيت سوخت ديزل به يورو?، كاهش محتواي گوگرد ديزل از 7000 ppm به كمتر از 50 ppm و توزيع بنزين يورو4 در شهرهاي تهران، كرج، اراك و مشهد.

معاون انساني محيط زيست در خبري هم اعلام كرده بود كاهش محتواي بنزن در سوخت تهران، اراك، اصفهان، تبريز و كرج از حدود شش درصد به زير يك درصد رسيده است و محتواي تركيبات آروماتيك از70 درصد به زير 35 درصد كاهش يافته است. در خصوص هواي محيط هم متوسط غلظت بنزن در مجاورت برخي پمپ بنزين‌ها با كاهش 70درصدي مواجه شده و به ppb119رسيده است.

در اين گزارش اعلام شده حداقل ميزان اندازه‌گيري شده بنزن در هواي شهرها ppb 8 بوده است. اما اين گزارش به ضرورت‌هاي اجرايي به منظور كاهش غلظت بنزن در هواي محيط هم اشاره كرده است، ضرورت‌هايي چون استاندارد‌سازي و توزيع سوخت يورو ? و يورو ? در كل كشور، اجراي كامل و موثر طرح كهاب (مخزن، تانكر و نازل)، نظارت موثر بر اجراي استاندارد توليد خودروها، از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، استفاده از موتوسيكلت‌هاي برقي در كلانشهرها ويكپارچه‌سازي معاينه فني.

اقداماتي از شهريور 92 تا مهرماه 93 انجام شده كه مي‌توان برخي از آنها را تصويب راهكارهاي اجرايي كاهش آلودگي در هيات محترم دولت، توقف استفاده از تركيبات پتروشيمي در سوخت مصرفي كشور، توزيع بنزين يورو? در شهرهاي تهران، كرج، اراك، تبريز و اصفهان، ارتقاي استاندارد خودروهاي سواري به يورو? پس از سال، آناليز مستمر بنزين توزيعي در كلانشهرها در بازه زماني سه ماهه، تكميل شبكه پايش زميني گرد و غبار، تدوين حدود مجاز معاينه فني وتهيه حدود مجاز خروجي از واحدهاي صنعتي دانست.

اين گزارش با ارايه آلوده‌ترين ايستگاه‌هاي شهر تهران در دو سال 88 و 90، نشان از افزايش چند ده برابري ميزان بنزن دارد، ‌عددي كه در سال 88، در ايستگاه پارك رز، 7/26 را نشان مي‌دهد و در سال 90، ايستگاه تجريش را با عدد 1011 و تنها ميزان كاهش را در سال 93 اعلام مي‌كند، ‌سالي كه مدعي كمتر آلوده بودن را دارد و هنوز خبري از عددي كه ملموس كند ميزان آْلوده بودن شهر را در اين ميان نيست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین