کد خبر: ۲۶۶۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
دیدار معاون صدا با مهمانان خارجی اجلاس پیرغلامان؛

از حضور مداح مسیحی در ایران تا وحدت علیه داعشی‌ها

مهمانان خارجی دوازدهمین اجلاس جهانی پیرغلامان حسینی در نشستی با معاون صدا به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: از نکات جالب توجه در این نشست، حضور مداحی مسیحی در بین حاضران بود که برای شرکت در این اجلاس به ایران سفر کرده بود.

در این نشست که شامگاه چهارشنبه، 23 مهرماه، برگزار شد، مهمانان خارجی حاضر در اجلاس پیرغلامان ضمن بیان نقطه‌نظرات خود درباره نفس برگزاری چنین گردهمایی‌هایی که به نام امام حسین (ع) مزین است، برای لحظاتی به اجرای برنامه و مداحی به زبان کشور خود پرداختند.

نمایندگان 22 کشور جهان به اهواز آمدند

به گزارش ایسنا، ابراهیم طاهری، دبیر اجلاس جهانی تجلیل از پیرغلامان حسینی و مدیر اداره کل نغمات آیینی رادیو،در ابتدا ضمن توضیح مطالبی درباره شرکت‌کنندگان خارجی در این اجلاس،یادآور شد که مداحان از 22 کشور جهان به شهر اهواز آمده‌اند که افغانستان، پاکستان، آلمان، کلمبیا، نیجریه، الجزایر، آلمان و ... از جمله این کشورها هستند.

وی تعداد شرکت‌کنندگان در دوازدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی را حدود 850 نفر عنوان کرد.

طاهری یادآور شد که برای برگزاری این اجلاس تشکل‌های مختلفی با اداره کل نغمات آیینی رادیو همکاری داشته‌اند که جامعة‌المصطفی از جمله این انجمن‌هاست.

مداحان خارجی اجلاس دوازدهم چه گفتند؟

در ادامه نشست، معاون صدا با مهمانان خارجی اجلاس پیرغلامان، تعدادی از مداحان کشورهای مختلف به بیان پیشنهادها و نقطه‌ نظرات خود درباره این اجلاس پرداختند.

مداح اهل کشور اندونزی در صحبت‌هایی کوتاه حضور در این اجلاس پیرغلامان را افتخاری برای خود دانست و تأکید کرد: عاشقان امام حسین (ع) فقط در ایران نیستند بلکه در تمام کشورها از جمله اندونزی زندگی می‌کنند.

او سپس از دوستان مداح خود در کشور لبنان اجازه گرفت تا قطعه‌ای را که در اصل به آن‌ها تعلق دارد در این نشست اجرا کند. ملودی این قطعه که شعر آن مرثیه‌ای برای امام حسین (ع) بود از سرود معروف انقلابی «آمده موسم فتح ایمان» برگرفته شده بود.

حجت‌الاسلام سید فضل‌الله قدسی،مداح اهل افغانستان از حضور در جمع خادمان حسینی به عنوان نعمتی بزرگ یاد و از صداوسیما برای برگزاری اجلاس تشکر کرد.

او گفت: قطعاً دوستانی که در این اجلاس شرکت کرده‌اند با دستاوردهای بسیاری مواجه شده‌اند و حضور این دوستان در اجلاس پیرغلامان در ایامی که به محرم نزدیک می‌شویم، پشتوانه خوبی برای اقامه عزاداری در کشورهایشان است.

 آنتو رابا، مداح مسیحی از کشور کویت که خود را روزنامه‌نگار و نویسنده هم معرفی کرد، از دیگر مهمانان اجلاس دوازدهم است.

او در نشست شامگاه گذشته یادآور شد که تاکنون دو کتاب درباره اسلام و اهل بیت (ع) نوشته است و یکی از کتاب‌هایش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی رونمایی شده است.

این مداح در بخشی از صحبت‌هایش خطاب به معاون صدا این پرسش را مطرح کرد که آیا در اجلاس پیرغلامان از مداحان غیرمسلمان هم دعوت می‌شود؟

آنتو رابا سپس بیان کرد: دوست دارم که پسرم که 11 سال مدیحه‌سرای پیامبر اکرم (ص) است در این اجلاس شرکت کند که به دلیل آغاز سال تحصیلی این امکان میسر نشد. او می‌توانست اولین جوان مسیحی است باشد که در این اجلاس شرکت می‌کند و مدح پیامبر (ص) را گفته است.

 شیخ کمال‌الدین رکا، از کشور آلبانی دیگر مداح خارجی در اجلاس دوازدهم بود که مطالبی را در نشست چهارشنبه شب بیان کرد.

او یادآور شد که در کشورشان 50 سال است که به دلیل حکومت کمونیستی تبلیغ ادیان متوقف شده بود.

شیخ کمال‌الدین گفت: در کشورشان مسجدی بنا کرده است که به تبلیغ اهل بیت می‌پردازد. این مداح آلبانیایی سپس مجله‌ای را که در این مسجد برای تبلیغ اسلام چاپ می‌شود را به معاون صدا اهدا کرد.

مداح اهل کشور ترکیه هم در سخنانی کوتاه یادآور شد که به واسطه انجمن جامعة‌المصطفی در این اجلاس شرکت کرده است و برای دومین بار است که برای حضور در این اجلاس به ایران می‌آید.

اجلاس پیرغلامان مختص مسلمانان نیست

 پس از صحبت‌های مهمانان خارجی اجلاس دوازدهم که برای لحظاتی با اجرای مداحی توسط آنان نیز همراه بود، دکتر محمدحسین صوفی، معاون صدا به ایراد سخنرانی پرداخت.

معاون صدا از دیدار با مهمانان خارجی اجلاس پیرغلامان که در شب نخست برگزاری این گردهمایی انجام شد، به عنوان شبی شورآفرین یاد کرد.

او سپس گفت: ما ظرفیت زیادی را برای وحدت ما هم داریم. اسلام عزیز زمینه وحدت ما را فراهم کرده و پیامبر اسلام (ص) زمینه وحدت ما را ادامه داده و توسل به اهل بیت (ع) وحدت ما را مستحکم‌تر کرده است.

صوفی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) نقش برجسته‌ای در ترویج اسلام و احکام نورانی جد بزرگوارش برعهده دارد. اگر امام حسین (ع) و آموزه‌های عاشورا و کربلا نبود، به هیچ‌وجه امروز نامی از مسلمانی در جهان نبود. الآن بزرگ‌ترین دشمنان اسلام تکفیری‌ها هستند؛ آن‌ها در زمان پیامبر (ص) هم بزرگ‌ترین دشمنان اسلام بودند. الآن هم بزرگ‌ترین دشمنان ما داعشی‌ها هستند؛ آن‌ها دشمنان شیعه، اهل تسنن و دشمنان انسان و آزادی‌خواهی هستند. امام حسین (ع) بزرگ‌ترین مظهر آزادی و حریّت بود. ما خوشحال هستیم که با تمسک به آموزه‌های کربلا و عاشورا هم حرکت جهادی را پی می‌گیریم و هم بر اساس آموزه‌های کربلا و عاشورا به دنبال وحدت امت اسلامی هستیم.

معاون صدا تاکید کرد: در حال حاضر جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری به وحدت و یکپارچگی نیاز دارد. ما باید عاشورا و کربلا را زمینه‌سازی وحدت جهان اسلام کنیم و خوشحالیم که در جمع ما علاوه بر مداحان و مرثیه‌سرایان و ستایش‌گران مسلمان و شیعه از دین مسیحیت هم حضور دارند و نه تنها از کشورهای اسلامی که از کشورهای اروپایی هم در اجلاس دوازدهم شرکت‌کننده داریم، چرا که امام حسین (ع) منادی وحدت و شهید وحدت بود.

صوفی در ادامه خطاب به حاضران در نشست، ابراز امیدواری کرد که سال آینده نیز شاهد حضور آن‌ها و مداحان دیگر کشورهای اسلامی در این اجلاس باشد.

او گفت: امیدوارم با رفتار سازنده ما اسلام ناب محمدی (ص) بیش از گذشته به جهان معرفی شود و این آلودگی‌هایی که تکفیری‌ها و داعشی‌ها ایجاد کرده‌اند پاک شود.

معاون صدا توضیح داد که نگاه برگزارکنندگان اجلاس پیرغلامان صرفاً به مسلمانان و شیعیان نیست، بلکه هر آزادی‌خواهی در دنیا مخاطب این اجلاس است.

صوفی یادآور شد سال گذشته یکی از مداحانی که در اجلاس پیرغلامان تجلیل شد، از هموطنان زرتشتی بود.

معاون صدا درباره محل برگزاری اجلاس‌های بعدی پیرغلامان توضیح داد: ایران کشوری پهناور است، ما بیش از 30 استان داریم و تلاش می‌کنیم هر سال اجلاس پیرغلامان را در یک استان برگزار کنیم. ضمن اینکه سال گذشته پیشنهادهایی برای برگزاری این اجلاس در کشورهای دیگر از جمله عراق (نجف) داشتیم که خواستیم اجازه دهند یک بار کل ایران را بچرخیم و بعد به آنجا هم برسیم.

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی چهارشنبه و پنج‌شنبه، 23 و 24 مهرماه در شهر اهواز برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه این اجلاس شامگاه پنج‌شنبه با حضور سیدعزت‌الله ضرغامی و مهمانان اجلاس و مسئولان استان خوزستان برگزار خواهد شد. مهمانان حاضر در این اجلاس صبح جمعه اهواز را ترک می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین