کد خبر: ۲۶۶۶۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۴ - ۱۹:۱۵

تحلیل شبکه العربیه از تصمیم جدید مجلس در مورد پرونده ی هسته ای

آفتاب‌‌نیوز : به گفته "نجاح محمد علی" تهیه کننده ی این گزارش ایران با این اقدام خود گام در راه افزایش تنش برداشته است.

تهران با اعلام مخالفت خویش با ورود بازرسان بین المللی به مرکز نظامی لویزان آنرا منوط به ارائه ی دلایل قابل قبول کرد این درحالی است که در گذشته دو بار این بازرسان اجازه یافتند پایگاه نظامی پارچین را مورد بازرسی قرار دهند. 

بر اساس همین گزارش محمد البرادعی در آخرین گزارش خود به آژانس از ایران خواست تا همکاری خود را با شفافیت بیشتری با این آژانس انجام دهد تا پرونده اش به شورای امنیت ارجاع نگردد.
 
العربیه سپس با نقل قول از حمید رضا آصفی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی پرداخت که در آن وی تاکید کرد "در گزارش آقای برادعی به همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره شده است ، از اینرو دلیلی برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نیست ودر صورتی که چنین تصمیم گرفته شود مطمئنا با گرایش واهداف سیاسی صرف وبدون هیچ دلیلی انجام خواهد گرفت. که در آن صورت ما موضع دیگری را اتخاذ خواهیم کرد.
به اعتقاد تهیه کننده این گزارش این جدال وتنش روز به روز افزایش خواهد یافت بخصوص که که ایران سندی را در مورد نحوه ساخت هسته ی انفجاری بمب اتمی تسلیم آژانس کرده است. 

ایران می گوید این پرونده را از یک شبکه پاکستانی در سال 1987 دریافت کرده وبه آن توجهی نکرده است وحال در چارچوب همکاری شفاف خود با آژانس تحویل این سازمان کرده است. 

بر اساس گزارش العربیه پارلمان ایران که محافظه کاران همسو با رئیس جمهور آنرا در قبضه خود گرفته اند نه تنها پروتکل الحاقی را به تصویب نرساند وبا این اقدام خود درخواست نشست اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی را نادیده گرفت ، بلکه با تصویب لایحه ای دولت را ملزم کرد هر نوع همکاری خود را با آژانس در چارچوب این پروتکل که به طور داوطلبانه انجام می گرفت را هم متوقف ساخته ودر صورتی که پرونده اتمی ایران به شورای امنیت ارجاع شود کار غنی سازی اورانیوم را آغاز کند. وبدین شکل وارد مبارزه ای شدند که نتایج آن به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین