کد خبر: ۲۶۶۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱

۴ هزار نوع سم در دود سیگار

رییس اداره سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دود سیگار حاوی چهار هزار نوع سم است که پنجاه نوع از این سم ها ثابت شده سرطان زا هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمدحسین خوشنویسان روز جمعه در حاشیه سفر به کرمان برای شرکت در همایش تخصصی بیماری های دهان و کارگاه ترک سیگار در محیط دندانپزشکی به خبرنگار ایرنا گفت: مصرف دخانیات فقط برای فرد مصرف کننده مضر نیست بلکه یک نسل را پشت سر خود خراب می کند. 

وی بیان کرد: چناچه به مساله فیزیولوژی بدن انسان توجه کنیم در هر لحظه سلول ها در حال رشد هستند و برای تشکیل این سلول ها باید اسید آمینه ها بصورت زنجیره ای شکل بگیرند.

وی گفت: اگر این سموم وارد بدن شوند در تشکیل این زنجیره دخالت کرده و باعث جابجایی آن شده و از نسلی به نسلی دیگر انتقال پیدا کرده و عواقب جبران ناپذیری بر بدن و نسل بعد ما به جا می گذارد.

رییس اداره سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: دخانیات تفریح نیست بلکه تخریب یک نسل است؛ فقط فرد سیگاری متضرر نیست بلکه افراد که در کنار او هستند و به اصطلاح به آنها سیگاری دسته دوم می گویند هم در معرض این سموم هستند.

وی گفت: مصرف سیگار در خانم های باردار در آینده مشکلاتی از قبیل آسم و ریوی برای جنین بوجود می آورد.

خوشنویسان اضافه کرد: حدود 10 تا 12 میلیون نفر در کشور انواع دخانیات را مصرف می کنند که خطری جدی برای سلامت سایر افراد جامعه است.

وی گفت: یکی از عوامل موثر در مرگ زودرس افراد، استفاده از دخانیات است که باعث مستعد شدن بدن آنها در مقابل میکروب ها و در نتیجه تضعیف بدن می شود.

وی هدف از برگزاری کارگاه ترک سیگار در همایش تخصصی بیماری های دهان را ایجاد مهارت مشاوره موثر در یادگیری دندانپزشکان خواند که بتوانند به بیمار خود در ترک دخانیات کمک کنند.

رییس اداره سلامت وزارت بهداشت گفت: درصدد هستیم با تشکیل شبکه دندانپزشک کشوری به ترک دخانیات در کشور کمک کنیم. 

وی اظهار کرد: امیدوارم با تشکیل این شبکه توسط دندانپزشکان در سراسر کشور به این هدف مهم دست یابیم و به سمت جامعه سالم و بدون دخانیات گام برداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین