تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳

کشف اسرار خورشید به کمک کاوشگر ناسا

دانشمندان ناسا با استفاده از اطلاعات دریافتی از کاوشگر خورشید در تلاشند تا علت پدیده‌هایی همچون دمای بیشتر اتمسفر خورشید از سطح آن، بادهای خورشیدی و انفجار‌های خورشیدی را دریابند.
آفتاب: اطلاعات جدید کاوشگر خورشید IRIS به دانشمندان در شناخت بهتر نزدیکترین ستاره به زمین کمک می‌کند، زیرا این ستاره علاوه بر عملکرد حیاتی برای ساکنان زمین، تاثیرات زیادی نیز بر روی زیرساخت‌های فناورانه در فضا و زمین دارد.

پروفسور جف نیومارک، محقق بخش شناخت خورشید ناسا در این مورد اظهار کرد: با دریافت اطلاعات جدید متوجه شدیم که باور ما نسبت به خورشید بسیار سطحی بوده است، چرا که با اطلاعات دریافتی از کاوشگر ناسا دریچه‌ای جدید از نقش پیچیده خورشید در حیات منظومه شمسی نمایان شد.

اولین یافته پس از بررسی بر روی اطلاعات دریافتی، شناخت نقاط داغ خورشید است. این نقاط اختلاف دمایی در حدود 200 هزار درجه با سطح خورشید دارند. دومین یافته کشف دومین لایه از اتمسفر خورشید است که نقش زیادی در تولید حرارت دارد. سومین یافته، شناخت بهتر مکانیسم سطحی خورشید است که با سرعت 18 کیلومتر در ثانیه کمک زیادی به انتقال انرژی حرارتی به کرونا یا همان اتمسفر خورشید می‌کند.

دانشمندان در ادامه بررسی اطلاعات دریافتی، منشاء باد‌های خورشیدی را نیز پیدا کردند. این نقاط که در سطح خورشید قرار دارند، مانند یک موتور جت عظیم مقدار زیادی از پلاسمای خورشید را به تاج خورشیدی پرتاب می‌کنند. این پلاسما منشاء اصلی بادهای خورشیدی است.

پنجمین یافته محققان، شناخت بهتر تاثیرات زبانه‌های خورشیدی در تاج خورشیدی است. زبانه‌های خورشیدی که اغلب تحت تاثیر میدان معناطیسی ناهمگون این ستاره هستند، مواد را با سرعتی نزدیک به نور به فضا پرتاب می‌کنند. با استفاده از اطلاعات دریافتی از کاوشگر ناسا، برای نخستین بار تاثیرات زبانه‌های خورشیدی در جو اطراف خورشید مشخص شد.

به گزارش ایسنا، جزئیات بیشتر این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.