کد خبر: ۲۶۶۹۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸

آیت‌اللهی: به بن‌بست نرسیده‌ایم که برویم/ درباره وینگادا جمعی تصمیم می‌گیریم

نایب رییس اول فدراسیون فوتبال پس از مدت‌ها در واکنش به برخی حاشیه و انتقادها علیه فدراسیون، گفت: اگر فدراسیون به بن بست رسیده بود، آمادگی رفتن داشتیم اما اکنون چنین نیست و حاشیه‌های این روزها را به نفع فوتبال مملکت نمی‌دانیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سید هادی آیت اللهی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا، درباره آخرین موضع گیری فدراسیون فوتبال درباره تیم‌های ملی پایه، نقش کمیته‌ فنی در این باره، حضور حبیب کاشانی در راس تیم امید، انتقاداتی که این روزها علیه فدراسیون فوتبال مطرح است و ... پاسخ داد که در زیر می‌آید:

* با توجه به برگزاری چندین جلسه در کمیته‌ فنی با محوریت بررسی عملکرد برنامه‌های تیم امید، فدراسیون اکنون چه تصمیمی برای آینده این تیم گرفته است؟

- تاکنون در دو جلسه کمیته‌ فنی درباره تیم امید بحث و بررسی شده است و فردا هم سومین جلسه برگزار می‌شود. ما از حبیب کاشانی که به تازگی مدیریت تیم امید به او سپرده شده دعوت ‌کرده‌ایم تا در جلسه فردا حضور یابد تا بحث‌ها بیشتر باز شود. تاکنون درباره مشکلات، ضعف‌ها و موانعی که بر سر راه تیم امید بوده و در نتایجش اثر داشته مفصل صحبت ‌کرده‌ایم. امیدوارم از این به بعد هم بحث‌هایی صورت گیرد که به نفع فوتبال باشد.

* از نظر کمیته‌ فنی چه موانعی بر سر راه تیم امید بوده که قرار است برطرف شود؟ آیا درباره وضعیت فنی کادر فنی تیم و احیانا تغییر و تحول یا تقویت مربیان تیم و این کادر هم صحبت کرده‌اید؟

- بیشتر بحث‌های کلی مطرح شد. هم درباره یکسری از مسائل فنی صحبت کردیم و هم تک تک مواردی که برای آماده سازی تیم موثر بود. یکی از آنها عدم همکاری باشگاه‌ها با تیم امید در دادن بازیکنان ملی‌پوشان است. متاسفانه بعضی از باشگاه‌ها در یکی، دو زمان فیفا دی به رغم تمام تاکیداتی که فدراسیون داشت اما باز هم بازیکنانشان را به تیم امید ندادند.

* ظاهرا تاکیدات فدراسیون فایده‌ای نداشته و در همین اردوی اخیر تیم هم باز تعدادی باشگاه‌ها بازیکنانشان را به تیم امید ندادند؟

- بله! متاسفانه همین طور است. باشگاه‌ها جدیدا هم بازیکنانشان را به تمرینات تیم امید نفرستادند و مطمئن باشند فدراسیون از این به بعد نسبت به این مساله به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید. فدراسیون تیم امید را با تمام نفراتش می‌خواهد.

* درباره کادر فنی چه تصمیمی گرفتید؟

- عملکرد کادر فنی در حال بررسی است که بر اساس برنامه‌های این تیم و انتظاراتی که از تیم امید وجود دارد قطعا اگر نیاز باشد کادر فنی تیم تقویت می‌شود.

* کمیته‌ فنی چه نظری درباره برنامه‌های نلو وینگادا، سرمربی تیم ملی امید دارد؟

- وینگادا برنامه‌هایش را اعلام کرده و باید دید در هر اردویی دقیقا ریز به ریز چه برنامه‌ای دارند. فدراسیون اکیپی را مسئول این کار گذاشته تا کار نظارت و بررسی برنامه‌ها را انجام دهند و هر کجا که لازم بود تذکرات را به کادر فنی بدهند. کادر فنی تیم امید هم موظف است این نظارت را بپذیرد.

* منظورتان از اکیپ، همان اعضای کمیته‌ فنی هستند؟

- بله! ما این ماموریت را به اعضای کمیته‌ فنی داده‌ایم تا کار نظارتی جدی‌ای را در این زمینه داشته باشند. حساسیت فدراسیون نسبت به تیم ملی امید کمتر از بزرگسالان نیست و باید به جایی برسیم که با بهره گیری از خرد جمعی و نظرات تمام متخصصان امر تیم فوق‌العاده‌ای ساخته شود تا بتوانیم به المپیک راه یابیم.

* کمیته‌ فنی هم تقویت می‌شود؟

- بله! قرار است نفرات جدیدی به این کمیته‌ دعوت شوند تا با متخصصان بیشتری کارها را جلو ببریم.

* اعضای جدید چه کسانی هستند؟

- ما از هر کسی که احساس می‌کند می‌تواند به برنامه‌های فنی تیم‌های ملی کمک کند و فدراسیون از نظراتش استفاده کند دعوت می‌کنیم به جلسات کمیته‌ فنی بیایند و نظراتشان را مطرح کنند.

* بالاخره محدودیتی وجود دارد و کمیته‌ فنی مگر چند نفر عضو می‌تواند عضو داشته باشد؟!

- بر اساس آیین‌نامه ما می‌توانیم 11 نفر در کمیته‌ فنی عضو داشته باشیم و البته به تناوب هر موضوع و برنامه‌های هر تیم می‌توانیم از برخی نفرات جدید هم برای حضور در جلسات نیز استفاده کنیم.

* حبیب کاشانی، مدیر تیم امید عنوان کرده که اگر لازم باشد فدراسیون باید خسارت مالی ناشی از قطع همکاری با وینگادا را بپذیرد و به خاطر منافع ملی صرفا ساختن یک تیم قدرتمند برای رده امید را در اولویت قرار دهد، نقطه نظر شما در این باره چیست؟

- ما به خاطر منافع ملی حاضریم هر کاری را برای تیم امید انجام دهیم.

* بحث قطع همکاری با وینگادا وجود دارد؟

- بحثی در این باره نیست و وینگادا به کارش ادامه می‌دهد.

* فدراسیون به حبیب کاشانی چقدر اختیار داده است و اگر او بخواهد وینگادا را برکنار کند می‌تواند؟

- کاشانی مدیر تیم امید است و اختیاراتی هم به او داده شد. ایشان قطعا با اعضای کمیته‌ فنی در این باره مشورت می‌کند. فدراسیون فوتبال این گونه تصمیم‌ها را جمعی می‌گیرد. هر چند اختیارات متعددی هم به کاشانی داده شده است.

* وضعیت هومن افاضلی چه شد؟ آیا او با استعفایش از تیم ملی امید کنار رفت؟

- افاضلی به خاطر مسائل شخصی و یکسری گرفتاری‌های خانوادگی هم که دارد، فعلا در مجموعه تیم امید نیست. افاضلی جوان تحصیلکرده و در عین حال با تجربه‌ای است که فدراسیون تمایل دارد هر زمان که او فرصت کافی داشته باشد، از وجودش استفاده کند.

* رسیدگی به عملکرد و برنامه تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان هم در دستور کار کمیته‌ فنی هست؟

- ما ابتدا برنامه‌های تیم امید را بررسی می‌کنیم و بعد از آن حول محور نتایج تیم‌های نوجوانان و جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا رسیدگی به این تیم‌ها هم در برنامه کاری کمیته‌ فنی قرار می‌گیرد.

* علی کفاشیان، رییس فدراسیون بارها از تغییرات گسترده در سطح مدیریتی و فنی تیم‌های پایه گفته است. این تغییرات چه زمانی اعمال خواهد شد؟

- ابتدا باید عملکرد تیم‌های پایه مورد بررسی دقیق قرار گیرند و همین طور که کفاشیان گفته ما تغییرات گسترده‌ای در رده پایه خواهیم داشت.

* در زمینه مسئولیت دادن به اشخاص مختلف در فدراسیون فوتبال، انتقادهای زیادی به شما وارد شده است . این که بعضی از افراد به خاطر یکسری روابط بنا بر خواست شما در فدراسیون مسئولیت گرفته‌اند که یکی از آنها رسول دانشجو، سرپرست کنونی کمیته‌ جوانان است. هیچ وقت به این انتقادها پاسخ نداده‌اید.

- اگر قرار باشد به حاشیه‌ها بپردازم وقتی برای کار کردن باقی نمی‌ماند. همواره سعی کرده‌ام شخصا از این حاشیه‌ها دور باشم و وارد آن هم نشوم و اگر انتقادات حاشیه‌ای می‌شود وارد پاسخ دادن به آن نشوم. هر جا که کاری انجام می‌شود نظرات مختلفی هم به همراه دارد و عده‌ای تعریف می‌کنند و عده‌ای هم انتقاد دارند.

* شما از انتقادات فاصله می‌گیرید؟

- من از انتقادات سازنده استقبال می‌کنم و قطعا به آنها پاسخ می‌دهم اما وارد بگو مگوهای حاشیه‌ای که بنیان منطقی ندارد نمی‌شوم. تا وقتی که مسئولیتی را برعهده داشته باشم سعی می‌کنم به نحو احسن آن را انجام دهم و پیگیری‌های لازم را داشته باشم. مطمئنا بهترین داور در این باره خود مردم هستند؛ آنها که باید بدانند می‌دانند که فدراسیون در اجرای برنامه‌های تیم‌های پایه بیشترین هزینه‌ها را داشت و اردوهای زیادی برای این تیم‌ها تدارک دید. حالا هم اگر نتیجه‌گیری مناسب وجود نداشته باید علل آن بررسی شود. ژاپن یکی از مدعیان اصلی فوتبال آسیا است که در رده پایه هم جزو بهترین‌های این قاره بوده و همواره از رقبای اصلی ایران به شمار می‌آمده است اما ژاپنی‌ها که همه ما می گوییم به شکل منظمی برای فوتبالشان در تمام سنین برنامه‌ریزی دارند، امسال در رده نوجوانان، جوانان و امید مانند ایران نتایج مناسب را نگرفتند و به جام جهانی هم صعود نکرده‌اند. اصل قضیه در این باره پیدا کردن ضعف‌ها و ریشه مشکلات است که فدراسیون عزم خود را جزم کرده تا علل آن را بررسی کند تا از تکرار نتایج ضعیف جلوگیری شود.

* گذشته از بحث انتقادهای حاشیه‌ای اما وقتی فدراسیون مسئولیت کمیته‌ جوانان را به جوانی می سپارد که منتقدین می‌گویند چطور فدراسیون از فریدون معینی به رسول دانشجو رسیده است و او هم این روزها مدام مصاحبه کرده و صحبت از تغییر مربیان تیم‌هایی می‌کند که شاید کارنامه ورزشی‌شان نزدیک به سن سرپرست کمیته‌ جوانان باشد، آیا واقعا این انتقاد حاشیه‌ای است؟!

- ما از دانشجو خواسته‌ایم که کمتر مصاحبه کند. او جوان تحصیل کرده ای است اما مسئولیت سنگینی به او سپرده شده بود که شاید به خاطر سنگینی این مسئولیت این چنین عکس العمل نشان می‌دهد اما به هر حال این افراد هم جزو سرمایه‌های فدراسیون هستند که ما می‌خواهیم از وجودشان استفاده کنیم. بار مسئولیتی که به دانشجو سپرده بودیم را کمتر خواهیم کرد و آن مسئولیت‌ها را تقسیم می‌کنیم تا بتواند در بخش‌های مجزایی حضور مفیدی در فدراسیون داشته باشد.

* تغییرات در این سطح چه زمانی انجام می‌شود و تکلیف کادر فنی تیم ملی جوانان و نوجوانان چه زمانی مشخص خواهد شد؟

- ان‌شاءالله طی یک ماه آینده جلسات کمیته‌ فنی به طور متناوب برگزار خواهد شد. ما سعی می‌کنیم حداقل هر هفته‌ یک جلسه را برگزار کنیم تا طی این ماه کادر فنی تیم‌های ملی پایه مشخص شوند و ساختار کمیته‌ جوانان هم از حالت دپارتمانی خارج شود و شکل جدیدی به خودش بگیرد. در برگزاری اردوها هم تلاش می‌کنیم با تغییرات محسوس حداقل برگزاری اردو با رویکرد کیفی گرایی را داشته باشیم تا استفاده حداکثری ببریم. می‌خواهیم به سمتی حرکت کنیم که باشگاه‌ها هم فعالیت‌های موثر و مشهودی در فوتبال پایه داشته باشند و در عین حال خودشان هم از این حیث سود ببرند.

* به موضوع انتقادهای مدیریتی این روزها از فدراسیون برسیم. برخی از اعضای هیات رییسه فدراسیون ظاهرا در نامه‌ای خطاب به کفاشیان ابهاماتی را درباره روند فدراسیون مطرح کرده‌اند که البته گفته شده شما به عنوان یکی از اعضای هیات رییسه زیر آن نامه را امضا نکرده‌اید. واقعیت موضوع چیست و آیا اعضای هیات رییسه به دنبال تغییر و تحولات مدیریتی کلان در فدراسیون هستند؟

- اعضای هیات رییسه در نامه‌ای یکسری سوالات را درباره برخی از مسائل عنوان کرده‌اند و عمدتا پرسیده بودند که در بعضی موارد از جمله مسئولیتی که مهدی محمد نبی به عنوان دبیر کل فدراسیون دارد، مصوبه هیات رییسه هست یا نیست؟ که کفاشیان هم پاسخ لازم را داد. ابقای نبی در دبیر کلی فدراسیون به تاریخ 15 اسفند سال 90 بر می‌گردد و آن مصوبه هم در همان زمان به فیفا و AFC ارسال شده است. به سوالات مختلف پاسخ داده شده و صحبت بیشتر درباره این موارد هم قرار است در اولین جلسه هیات رییسه فدراسیون صورت گیرد.

* این جلسه چه زمانی خواهد بود؟

- کفاشیان سفری به مالزی خواهد داشت که حدود یک هفته‌ طول می کشد. بعد از بازگشت ایشان از مالزی و همچنین آماده شدن نتیجه‌ برخی حسابرسی‌های مالی ، سریعا جلسه هیات رییسه را برگزار می‌کنیم.

* کیفیت این انتقادها آن هم از سوی اعضای هیات رییسه نه اعضای عادی مجمع فدراسیون فوتبال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا عده‌ای به دنبال سرنگونی مدیریت فدراسیون هستند؟

- کسی از این مسائل سودی نمی‌برد. قرار نیست در چنین شرایطی ما بخواهیم گریبان یکدیگر را بگیریم و یقه چاک کنیم! قرار است ما به مردم و ورزش مملکت خدمت کنیم. اگر احساس کنیم نمی‌توانیم خدمت کنیم این آمادگی را داریم نفرات بهتر بیایند و فدراسیون را مدیریت کنند. معترضان باید بدانند این مسائل آن هم در این شرایط فعلی به نفع فوتبال ایران نیست. تیم ملی برزیل در جام جهانی و در کشور خودش هفت گل از آلمان خورد اما اتفاق خاصی در آنجا نیفتاد! اتفاق زمانی باید بیفتد که کار به بن بست رسیده باشد اما فدراسیون ایران بر اساس مستندات و آمار سعی کرده بهترین شرایط را برای نتیجه‌گیری تیم‌هایش فراهم کند و همواره از حاشیه‌ها به دور باشد. ما در پیشبرد برنامه‌های‌مان به بن بست نرسیده‌ایم که بخواهیم تصمیم دیگری بگیریم. اگر فدراسیون نتواند تدارک لازم برای تیم های ملی را داشته باشد و افراد متخص را سر کار بیاورد به بن بست می‌رسد، اما این شرایط الان وجود ندارد. در نتیجه‌ نگرفتن تیم‌ها عوامل متعددی دخالت دارد. حتی نقش باشگاه‌ها هم کمرنگ نیست. ما باید تلاش کنیم با کنترل عکس العمل‌های عمومی، در عین حال بهترین و موثرترین تصمیم‌ها را بگیریم.

* در این بین انتقاداتی که مسئولان وزارت ورزش و جوانان دارند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید آنها هم تنور منتقدان فدراسیون را داغ می‌کنند؟!

- این حق طبیعی وزارت ورزش و جوانان است که نظراتش را مطرح کند. وزارت ورزش و جوانان هم می‌گوید باید علل نتایج ضعیف و ناکامی‌ها بررسی شود و ما هم در نقش فدراسیون فوتبال باید پس از بررسی‌های کارشناسانه پاسخگو نتایج باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین