کد خبر: ۲۶۷۴۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹

بخور و نخورهای مبتلایان به سرماخوردگی

یک کارشناس تغذیه معتقد است، افرادی که سرما خورده‌اند باید از مصرف خربزه و انگور پرهیز کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کارشناس تغذیه معتقد است، افرادی که سرما خورده‌اند باید از مصرف خربزه و انگور پرهیز کنند.

آرش نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش سرماخوردگی، از خوراکی‌هایی نام برد که می‌توان در کاهش و بهبود سرماخوردگی موثر باشد.

وی ادامه داد: اولین نکته برای بیماران دچار سرماخوردگی این است که از مصرف غذاهای کنسروی، سرخ شده و آماده پرهیز کنند و تا حد امکان غذاهای تازه و طبیعی مصرف کنند.

به گفته نجفی، این غذاها باید سبک و پرانرژی باشند، چون تحمیل کردن بار اضافه به بدن می‌تواند ضریب سیستم ایمنی را کاهش دهد.

این کارشناس تغذیه مصرف مایعات را برای کمک به افراد سرماخورده موثر دانست و یادآوری کرد: انواع مایعات از جمله چای کم رنگ داغ، چای سبز و نوشیدنی آبلیمو و عسل می‌تواند مفید باشد.

وی معتقد است، مصرف سوپ مرغ نیز به دلیل داشتن خواص ضد التهابی برای بهبود سرماخوردگی مفید است.

نجفی تصریح کرد: مصرف سیر تازه و منابع ویتامین C از جمله انواع مرکبات، فلفل دلمه‌ای، انواع توت و ... نیز برای سرماخوردگی مفید است و غذاهای غنی از روی از جمله گوشت قرمز، حبوبات و نخودفرنگی نیز می‌تواند مفید باشد.

این کارشناس تغذیه به افراد سرماخورده‌ توصیه کرد: از منابع سلنیوم و ویتامین E نیز استفاده کنند.

نجفی همچنین مصرف روغن‌های بدون چربی اشباع و امگا 3 را برای بهبود سرماخوردگی موثر عنوان و اظهار کرد: این نوع روغن در دانه‌های روغنی، غذاهای دریایی، روغن ذرت، روغن آفتابگردان و ... وجود دارد.

وی گفت: مصرف ماست پروبیوتیک نیز برای بهبود سرماخوردگی موثر است و موز نیز توصیه می‌شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه سبزیجات خانواده شلغم، ترب سیاه و سفید و ... نیز برای سرماخوردگی مفید است، تاکید کرد: می‌توان داخل ترب را خالی کرد و آن را با عسل پر کرد و خورد و یا شلغم رنده شده را با عسل پخت و معجون حاصل را برای درمان سرماخوردگی استفاده کرد.

وی افزود: از بین ادویه‌ها نیز زنجبیل و فلفل قرمز برای سرماخوردگی مفید است، البته در صورتی که فرد حساسیت نداشته باشد.

نجفی به افرادی که سرماخورده‌اند توصیه کرد از مصرف غذاهای سرخ کردنی، قند و شکر مصنوعی و همچنین خربزه و انگور که منجر به ترشح هیستامین در بدن می‌شوند، خودداری کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین