کد خبر: ۲۶۷۴۸۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
«محمدتقی راشد محصل»؛ استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی:

دولت، کتابخانه‌های عمومی را تجهیز کند

دولت می‌تواند با کاغذهای ارزان‌قیمتف ناشران را یاری دهد. می‌توان از طریق سازمان‌های دولتیِ فعال در عرصه فرهنگ که انتفاعی نیستند، کتاب‌های ارزان قیمت اما باکیفیت عرضه کرد. چه بهتر است که کتاب های کودک نوجوان چنین وضعیتی را پیدا کنند تا علاقه به مطالعه از سنین پایین، بهتر و بیشتر فراهم گردد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: «باید کتابخانه‌های عمومی رواج یابند و شرایط برای مطالعه و امانت گرفتن کتاب، تسهیل شود تا بتوان به مرور فرهنگ کتابخوانی را رواج داد.» این نکته را «محمدتقی راشد محصل» در گفت‌و‌گو با «آفتاب» مطرح کرد.

او که استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی است و اکنون در 75 سالگی، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، فعالیت محدودی دارد، تغییر ایجاد شده در حوزه فرهنگ و کتاب کشور را در حد و اندازه انتظارات ندانست و تصریح کرد: اگرچه خوشبختانه کتاب‌هایی که تا پیش از این، منتشر نمی‌شدند اکنون اجازه انتشار پیدا کرده‌اند اما متاسفانه هنوز تیراژ کتاب‌ها پایین است و قیمت‌ها بالا. البته ناشران هم جز مادیات، به کار فرهنگیِ مطلوب فکر می‌‌کنند اما شاید نیاز باشد که وزارت ارشاد، شرایط فعالیت ناشران را تسهیل کند تا شاهد انتشار کتاب‌هایی با قیمت ارزان که همگان امکان خرید و مطالعه آن را داشته بشند، باشیم.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند با کاغذهای ارزان‌قیمتف ناشران را یاری دهد. می‌توان از طریق سازمان‌های دولتیِ فعال در عرصه فرهنگ که انتفاعی نیستند، کتاب‌های ارزان قیمت اما باکیفیت عرضه کرد. چه بهتر است که کتاب های کودک  نوجوان چنین وضعیتی را پیدا کنند تا علاقه به مطالعه از سنین پایین، بهتر و بیشتر فراهم گردد.

 وی البته  شرط رواج فرهنگ مطالعه در میان مردم را گسترش کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: «دولت باید کتابخانه‌های عمومی را تجهیز کند، شرایط مطالعه در آنها را مهیا کند و از طرق مختلف دسترسی را تسهیل بخشد. اگرچه مبرهن و واضح است که این روند تدریجا اتفاق می‌افتد، اما نباید خیلی هم طولانی مدت شود تا در آینده نزدیک شاهد جامعه کتابخوانِ ایرانی باشیم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین