کد خبر: ۲۶۷۷۵۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳

کری: برای پیشبرد روند مذاکرات، تعلیق تحریم‌ها ضروری است

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این که رییس جمهوری این کشور بدنبال یافتن راهی برای برداشته شدن تحریم های ایران است، گفت: تعلیق تحریم ها برای پیشبرد روند مذاکرات هسته ای لازم و ضروری است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: کری که به منظور شرکت در مراسم سالگرد فروریختن دیوار برلین به آلمان سفر کرده است، روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود در محل موزه دیوار برلین،در پاسخ به پرسش خبرنگار آسوشیتدپرس این مطلب را بیان کرد.

به گزارش آفتاب به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا تصمیم دارد در مورد لغو تحریم های ایران بدون مجوز کنگره اقدام کند؟، گفت: ما به حقوق کنگره احترام می گذاریم و رابطه دولت و کنگره برای ما مهم است.

کری افزود: یک سری رایزنی ها با سناتورهای کنگره داریم، از جمله خود من در جلسات متعدد نمایندگان کنگره را در جریان روند مذاکرات هسته ای با ایران قرار می دهم.

وی تاکید کرد: نمایندگان کنگره به طور کامل در جریان اقدامات دولت قرار دارند و در شکل گیری روند مذاکرات هسته ای با ایران نقش بسیار مهمی داشته اند که این نقش در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: در گزارش هایی که به عنوان نماینده دولت در کنگره ارایه کرده ام و صحبت های خصوصی که با برخی از نمایندگان کنگره داشته ام، تاکید کرده ام رییس جمهوری اوباما به دنبال تعلیق تحریم ها در مرحله اول بعد از دستیابی به توافق است و رییس جمهوری حق انجام این کار را دارد.

کری تاکید کرد: این نکته را به خاطر آن می گویم که برای پیشبرد روند مذاکرات هسته ای این کار را لازم می دانم، البته معنایش هم این نیست که حق کنگره در طی شدن روند لغو تحریم های ایران نادیده گرفته شود.

وی افزود: در این رابطه رایزنی های زیادی انجام می شود و ما بدنبال همکاری جدی و عمیق با کنگره در این زمینه هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ارزیابی اش از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای تا 24 نوامبر و دستیابی به توافق با ایران، گفت: درمورد روند مذاکرات نمی خواهم پیش بینی کنم که در چه مرحله ای قرار داریم، اما نسبت به دستیابی به توافق امیدوار هستیم.

کری گفت: اختلافاتی هنوز وجود دارد که باید در مذاکرات آینده فاصله های موجود را در مورد آنها برطرف کنیم. هر دو طرف به صورت جدی و فشرده مذاکره می کنند و به این واقف هستند که لازمه دستیابی به توافق چیست.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه مذاکرات با ایران برای روشن شدن پاسخ سوالات بدون پاسخ مانده درمورد برنامه هسته ای این کشور است، گفت: کار بسیار ساده است و ایران باید ثابت کند برنامه هسته ای اش مسالمت آمیز است.

کری با بیان این که تلاش ما در مذاکرات مسدود کردن مسیرهای دستیابی ایران به بمب اتمی است، در پایان با تمجید از عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، گفت: مذاکره کنندگان ایرانی در مذاکرات بسیار جدی، قوی و باتجربه هستند.

فرانک والتر اشتاین وزیر امور خارجه آلمان نیز در سخنانی در این رابطه تاکید کرد: به عنوان وزیر خارجه آلمان که از 10 سال پیش (از سال 2005 تاکنون) در مذاکرات هسته ای دخیل بوده ام، عنوان می کنم که ما هیچ زمانی تا به این اندازه برای دستیابی به توافق به هم نزدیک نبوده ایم.

وی افزود: نکته مهم این است که ما فقط بدنبال یک معامله نیستیم که اگر چنین بود، این کار زودتر هم می توانست انجام شود، بلکه ما بدنبال یک توافق سیاسی هستم تا این ضمانت را به ما بدهد که ایران بدنبال سلاح اتمی نیست و این تنها معیار ما است.

اشتاین مایر تاکید کرد که ما درخصوص منطقه خاورمیانه مسئولیت داریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین