کد خبر: ۲۶۷۹۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۸۴ - ۱۵:۱۹

عبدالقدیر خان؛ قاچاقچی هسته‌ای یا عامل سیا

آفتاب‌‌نیوز : رود لابرز، نخست وزیر سابق هلند در گفتگو با رادیو آرگوس به این موضوع اشاره می کند که «خان» نخستین بار در سال 1975 به اتهام جاسوسی در خاک هلندو بار دیگر در سال 1988 به دلیل ورود غیر قانونی به این کشور دستگیر شده است. به گفته این مقام ارشد هلندی درهر دو مرتبه، این دانشمند پاکستانی با دخالت و میانجی‌گری عوامل سازمان سیا آزاد شده است.
لابرز در ادامه به موضوعی اشاره می کند که می تواند پای دستگاههای امنیتی هلند را نیز به میان بکشد. نخست وزیر سابق می گوید: در سال 1992 دکترخان برای عیادت از پدرزن بیمار خود- همسر خان هلندی است- خواهان ویزای ورود به این کشور شد. دعوت وی به کشور هلند با درخواست و حمایت آرتوداکترس وان لیوون، رئیس سرویس مخفی وقت هلند (BVD) صورت گرفت. کلیه هزینه‌های مربوط به اقامت وی نیز توسط سرویس مخفی هلند پرداخت شده است. 

خان بلافاصله پس از ورود به هلند، در فرودگاه از سوی یک مقام سرویس امنیتی هلند BVD مورد استقبال قرار گرفت. به باور نخست وزیر سابق، ترتیبات این امر با هدایت و هماهنگی سازمان سیا صورت گرفته بود هزینه‌ها نیز از سوی امریکائیها تامین شده است. 

لابرز در بخش دیگری از سخنان خود می گوید: اگر به آرشیوها مراجعه کنید متوجه می شوید که آژانس‌های امنیتی امریکا، نحوه تعقیب و مراقبت از این مرد را به صورت کامل ثبت کرده‌اند. آنها این امر را بسیار جدی گرفته بودند. 

نخست وزیر سابق هلند در برابر پرسشی مبنی بر اینکه چگونه علیرغم این همه مراقبت آژانس های امنیتی و اطلاع کامل آنها از اقدامات وی، خان توانسته است به اهداف خود برسد می گوید: این از جمله مواردی است که نشان از سوء مدیریت دارد. امریکا در آن زمان از نگاه ما رهبران جهان آزاد بود و اقدامات خوب بسیاری هم انجام داده بود، اما- بگذارید این گونه به این مساله اشاره کنم- آنها در مهار مغول تکثیر تسلیحات هسته‌ای ناتوان بودند. 

لابرز در ادامه می‌افزاید: سرویس امنیتی هلند اطلاعات بسیاری در زمینه فعالیت‌های خان در اختیار داشت. این اطلاعات به همکاران امنیتی امریکایی هم منتقل شد اما آنها معتقد بودند که خان باید آزادی عمل داشته باشد. تا امکان جمع‌آوری اطلاعات بیشتر فراهم شود. من معتقدم سنگ بنای اشتباهات بعدی، در همین جا گذاشته شد. 

اظهارات نخست وزیر هلند در مورد خان و ارتباط وی با سیا در حالی صورت می گیرد که مقامات امریکایی و بریتانیایی، از جمله جورج بوش، رئیس جمهوری امریکا و تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا و حتی جورج تنت رئیس سابق سیا، مدعی هستند که فعالیت های خان تنها از سال 1998 فاش شده و تا پیش از آن هیچ اطلاعی در مورد ماهیت اقدامات این دانشمند هسته ای پاکستان در دست نبوده است؛ از سوی دیگر ایران نیز در اسنادی که به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه داده است، به صراحت بر این نکته تاکید کرده که عبدالقدیر خان در سال 1987 خواهان انتقال دانش ساخت تسلیحات هسته ای به این کشور بوده و حتی اسناد و دیاگرام هایی را در مورد نحوه ساخت« هسته بمب» در اختیار مقامات کشور قرار داده است. ایران این اسناد را به همراه مواردی دیگر که می تواند علاوه بر اثبات حسن نیت کشور، حاکی از فعالیت شبکه خان به صورت گسترده در سرتاسر دهه 80 باشد در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده است. 

سخنان اخیر نخست وزیر هلند و اسناد ارائه شده از سوی ایران اکنون دولتمردان امریکایی سوبا چالش عظیمی بودجه کرده است:« ارتباط سازمان سیا با خان و فعالیت های غیر قانونی وی چیست؟» پرسشی که در صورت عدم ارائه پاسخ دقیق به آن که خود دردسرهای صورتی را برای امریکا به عنوان یکی از مخالفین ظاهری عدم تکثیر تسلیحات کشتار جمعی در بر دارد ـ می تواند اثبات کننده یک باور قدیمی باشد: پدر بمب هسته ای پاکستان و سرکرده شبکه قاچاق هسته ای در جهان ـ عامل سازمان سیا بوده است. باوری که امریکایی ها هر چند تمایلی به پذیرش آن ندارند، اما شاید گریزی هم از  آن نداشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین